Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 521 ggr
MacadamianHoney
0

Hon äter inte hö!

Hej jag har en hon kanin som inte vill äta sitt hö. Jag har kollat så att höet inte dammar och de gör det inte. Ibland bytar jag ut det när hon ej ätit på ett tag. Det är inte heller så att hon har problem med tänderna som hon inte äter det för hon äter allt annat.

Är lite orolig för henne, så tacksam för svar ❤️

farvendal
0

Jag har samma problem med min ena kanin, vägrar äta hö.. så dryg

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

svartkanin
0

Trappa ner på pelletsen så äter hon nog hö tillslut skaduse!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

MacadamianHoney
0

Ja och jag menar det är bas foder, de måste äta det. 🤔

MacadamianHoney
0

#2 Okej jag ska testa det, Tack 🙂

farvendal
0

Det gjorde jag, men resultatet blev att han inte åt någonting alls i princip istället..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

svartkanin
0

#3 och #5 Sluta ge pellets helt efter att du trappat ner. Kaninen ska hålla hullet på bara hö, om inte så har du dåligt hö

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

MacadamianHoney
0

Oj, borde kanske först testa attbyta hösort, hon kanske inte gillar det bara? 🤔

svartkanin
0

#7 Precis, kör på det! Köp helst från bonde, djuraffärens hö är inte bra.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

MacadamianHoney
0

Det höet jag har nu har jag köpt hos en bonde 😮

Var ska jag då ha för hö? 😕

farvendal
0

Köper också hos bonde, det är det bästa^^ önskar bara att lilleman också förstod det 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Frosstis
1

testa att riva lite morötter eller äpple? :) någon gång tills din kanin äter självmant

MacadamianHoney
0

#11 Bra idé ska pröva! 😃

Mida
1

Jag gömde en godis bland mitt hö, det fick fart på min lilla pojke xD

EvelinaCharlie
0

Ge 1msk pellets på kvällen och inget mer, det borde få henne att äta hö . Min kompis gör så - hon hade också de problemet förr C: annars får du helt enkelt prova annat hö .

[Sussi_63]
2

Hade samma problem med vår lille kaninpojke. Märkte att han inte gillade ICAs ängshö som är småstråigt och hårdpressat. Första sorten vi köpte på ICA var inte hårdpressad och den åt han mängder av men det var slut.

Testade att göra som EvelinaCharlie sa och det var lite bättre men inte tillräckligt. Han började gnaga på kartonger och pappersrullar istället.

Jag lyckades hitta en bonde som sålde analyserat hö och fick 15 kg för endast 30 kr. ICA tar 30 kr för 1 kg. hehe… Nu äter han hö och verkar mycket piggare.  Funderar bara på om det är bra med "ganska låg energi" på hösorten vi köpte.

Läste att hösmaken kan jämföras med äpplen. Vissa äpplen är goda och andra äter man inte ens. ;)