Dvärghare?
Hur är dvärghararnas temperament?
Det är alltid olika från kanin till kanin. Svårt att svara på :)
Klart att aldrig någon annan kanin är den andra lik. Men vissa raser är tx lugnare än andra.

Har hört att dem ska vara lite bitchiga i tempramentet…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Enda jag hittat på nätet när jag googlat är att de är livligare än hermelinen. Så de är väl som en hermelin fast livligare :P
De är väl överlag lite "hariga" och kanske inte den keligaste rasen.
Jag kan berätta om min dvärghare som var mycket snäll och nyfiken, han kom fram och man kunde klappa honom. Men han var ju så liten , slank och snabb och om han inte ville bli buren så var det inte lätt att hålla fast honom. I början så kunde jag knappt klippa klorna på honom då han kastade sig iväg och det gick knappt hålla kvar honom då han var å liten…man vill ju inte klämma ihjäl den. Efter ett tag så blev han mycket lugnar och det gick snabbt att klippa klorna.
En nackdel var att han klättrade över hagen så det var svårt att fixa en bra Hage till honom men det såg väldigt toligt ut nät han klättrade över hagen.
Han var jätteduktig att gå i koppel, jag trodde han skulle vara vild men då var han riktigt lugn!
Kastanjegårdens Kaniner
Har hört att de är lite "ointresserade" av människor. Typ bitchiga
Vår dvärghare(dock omplacering) är lite… "egen". Hon tycker inte om andra människor, bara min syster. Dock kan hon umgås med marsvinen helt utan problem😊
När hon brunstar kan vem som helst få sig ett bett, t.o.m. syrran.
En uppfödare jag snackade sa att de flesta är som "kamphundar"(=understimulering + Avel efter agressiva föräldrar kan leda till en agressiv avkomma)
Dock var våran Opal ett skräckexempel när hon kom hit, hon har blivit bättre men är övertygad om att ifall hon kommit hit när hon va 8 veckor, inte 2,5 år, hade hon mått bättre idag.
Ett tips?, letar du dvärghare: Köp inte från uppfödare vars djur visar tecken på agressivt beteende…
(Majoriteten av dvärghare uppfödare, finns inte så många dock, avlar på djur med bra temprament. T.ex. Aggetorps, hon har VÄLLDIGT bra temprament på sina dvärgharar🙂)
#6-7 Tråden är från 2010 😉
#7 kamphundar är inte understimulerade hundar! Det är hundar som är avlade och tränade för kamp! Man ska aldrig köpa djur till Avel som visar aggressivt beteende. / fredrikalidman.blogg.se
#8 Ouch, såg inte det😕
#9 Jag vet vad du menar, reffererade bara till vad en uppfödare kallade dem, och hon använde termen kamphund. Jag vet mycket väl vad en kamphund är😉Därav skrev jag "kamphund" inom citattecken…
Sen är hon som sagt omplacering, hon visade ingen aggressivitet när vi tog hem henne. Vi tog henne för att vi ville ha en dvärghare att delvis starta uppfödningen med & delvis tävla med, både hoppning och utställning.
Du använder alltså något som någon annan sagt till dig, som du inte tycker är helt korrekt, men du väljer ändå att använda det, men sätter det i citattecken för att du inte tycker att det är rätt..? Men ändå verkar du ju antyda att en kanin som är understimulerad blir som en kamphund?
Hade du vetat vad en kamphund är hade du inte valt att använda "kamphund" på en understimulerad kanin.
Så nej, jag fattar faktiskt inte alls hur du tänkte :)
/ fredrikalidman.blogg.se