Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5287 ggr
[AnimalLover1]
2

Bär på hö!

Jag har märkt att man kanin samlar hö, hon har grävt en liten grop under hennes sitthus och hon brukar gå där under och gräva men nu när jag ger henne hö så samlar hon det i munnen och håller fast det och går runt med det, varför gör hon så?

När jag kommer och matar henne så skuttar hon fram till mig med höet i munnen, hon försöker ta päronet med höet i munnen men när hon inte kan så skuttar hon iväg.

Så jag undrar: Varför samlar hon hö helt plötsligt?

Northernlights KU
0

Låter som att hon bygger bo 🙂 Är hon inte parad så är hon förmodligen skendräktig?.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[AnimalLover1]
0

Hon är inte parad 🙂

Northernlights KU
0

#2 Då är hon nog bara skendräktig? 🙂 En hel del honor blir det lite då och då, särskilt såhär års, och det brukar "gå över" av sig själv.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[AnimalLover1]
1

Ahaa :)

Men hon är ca 8 år gammal.

zezagena
0

Hon längtar ungar o hormonerna spelar henne ett spratt. KOnstigt att hon inte " skenat" förut el du kanske inte upptäckte det då.. 😉

[AnimalLover1]
0

Näe inte vad jag vet, kanske… För nån månad sen tyckte jag att hennes mage var lite tjock men… jag har haft henne i ca 2 år och jag vet inte om hon har varit skendräktig? nån gång 🤔🙂

MacadamianHoney
0

Det låter som om hon är sken dräktig, det är min kanin också nu, det är viktigt att du tar bort boet som hon har gjort så att hon inte tror att hon har ungar 🙂

[AnimalLover1]
0

Men vad händer om hon tror att hon har ungar?🙂

MacadamianHoney
0

Haha, bra fråga x) Jag mailade min uppfödare när jag var osäker på vad hon gjorde och då sa hon att hon var sken dräktig och att jag skulle ta bort boet så att hon inte trodde att hon hade ungar. Jag bara lydde och frågade aldrig varför, dum av mig. Men någon annan kanske vet? 🙂

vevve89
0

skendräktig?. Hade en hona för ett par år sedan som skenade 4 ggr på ett år. =P Hennes burkompisar tyckte hon var jättejobbig. Men vilka fina bon hon byggde, hade blivit en bra mamma. Tyvärr fanns det pasteurella i släkten…