rumsren
Hej vet inte om det finns en sån här tråd. Jag ska hämta min första lilla kaninbebis snart och tänkte höra med er om tips? och råd om hur man får den rumsren. Vill att han ska kunna hoppa runt inne utan allt för mkt kiss ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Kissa brukar de flesta göra i buren vad jag vet om inte så sätt ut en kisslåda vart kaninen kissar så brukar de lösa sig och undvik/var mer uppmärksam när du har kaninen i soffan/sängen (ett favoritställe att kissa på) dock är de mest hanar som har svårt att hålla tätt. Bajskorvar är de bara att lyfta dit du vill att kaninen ska bajsa (och då automatiskt kissa) på. De kan ta ett bra tag innan kaninen blir helt rumsren, vissa blir direkt och andra inte men oftast blir alla de till en viss del tillslut :)
Så bra :) tack! bajspluttar är ju inget svårt att städa upp, är kisset jag tänkte på. Funderar på att kastrera honom, men vet inte riktigt. Och då märker dom inte doft så mkt?
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag har iof en innekanin som gick på sin låda i buren från första dagen (kiss, bajset hamnade lite här och där). Eftersom han var rumsren i buren så fick han även vara lös i en mindre del av lägenheten, där jag placerade en toa. Han använde denna utetoa rätt länge men började sedan kissa på ett annat ställe i mitt kök (där toan stod ville han bara ligga och vila) så det vara bara att flytta toan till nya kisstället. (Fast först hade jag dubbla toor om han skulle få för sig att kissa på gamla stället men det har inte hänt). Det hände en olycka, men efter kastrering så har det- peppar, peppar- inte hänt en enda kissolycka vare sig i buren eller när han är lös i "sitt" kök. Han har dessutom börjat bajsa mer i sina toor och mindre utanför. Han markerar fortfarande med hakan ibland men han har som sagt blivit bättre på toan och juckar knappt längre, dessutom luktar han mkt godare nu (mindre fränt/svettig falukorv).
Mitt råd är alltså: Toa i buren och se så att kaninen blir rumsren där först. När kaninen "fattat vinken" (vilket jag antar kan ta mer eller mindre lång tid, jag hade ju tur att det gick på en gång) kan du ta en toa med lite av kaninens pluttar och ställa i det rum kaninen är. Jag skulle aldrig ha några djur i min säng med tanke på kissolyckor, kvalster etc, men i sofforna får de vara ibland. Jag har "babyskydd" underst och filtar över som skyddar mot det värsta, om det nu skulle hända en kissolycka där.
Lycka till och hoppas det går bra med lillskrutten🙂