Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 441 ggr
[rabbitkanin]
0

Åh nej!

Det som inte fick hända, hände just!

Åh jag skulle ju inte ha nå kullar denna sommar!

Nyss så parade sig mina två jättekaniner, vilket inte var så bra…

Hanen öppnade honans bur, jag skojar inte, men önskar att jag gjorde det…

Jag har en två facks bur och det är byggt så man kan öppna upp mellanväggen så det blir en extra stor bur för tex kanin med kull och nyss så öppnade hanen upp mellan väggen, min syster sa att hanen hade tryckt sig mot mellanväggen tills hela väggen lossnade! konstigt nog! Jag sprang i panik ut till kaninerna och de hann para sig!, de föll ihop som det brukar göra vid parning… Hoppas verkligen inte att det blir ungar, hade bestämt att jag inte skulle ta någon kull denna sommar…

Tror ni att det blev en lyckad PARNING för dessa turturduvor? hoppas inte. Hanen juckade på honan och de föll ihop. 

Åh det är så typiskt… 

Lurvas11
0

Låter som att det blir en kull… :(

Hälsningar Lurvas11Glad

[rabbitkanin]
0

#1: Kan de gå så fort? isånafall så har jag minst 10 kaninungar att hitta hem till :( 

Förra sommaren så fick samma hona 13 kaninungar…

fsigge
0

det tar ju inte alla gånger.Kaniner kan ju para sig väldigt fort. På bara några sekunderså är honan parad. det är inte alltid det går så snabbt. Om din hona var bruntig så tar det inte lång tid

Frida

Lurvas11
0

#2 Ja, det går väldigt snabbt. Dock kan du ju inte veta att blir minst 10 stycken, bara för att hon har haft en stor kull förut.

Hälsningar Lurvas11Glad

[rabbitkanin]
0

#3: Hon verkar vara i brunst just idag, dessutom, hon var parningsvillig och när jag tog bort hanen så sprang hon efter och ville jucka på hanen… 

#4: Jo, hoppas att det inte blir lika många, men det vet man ju aldrig, det kan lika gärna bli 10 kaninungar, vilket jag inte hoppas. 

Dock så blev inte hennes förra kull så lyckad, nästan alla ungarna var dödfödda, dock är det inte så ovanligt om det var första kullen

[RC1393]
0

Finns risk för ungar, men det behöver som sagt inte bli 10st.

Min hona fick 13ungar i första kullen men i andra kullen fick hon 9ungar 😉 

Kontaktar du veterinär så kan du göra en abort på din hona. Har aldrig gjort det själv men vet att det är möjligt men vet inte hur det går till😛 Vet ju att sprutor finns för hund å katt, kanske är samma sak för kanin? Har ingen koll alls😃

[rabbitkanin]
0

#6: Ok, jag vill dock inte göra abort på henne ifall hon nu skulle vara dräktig. Om hon får ungar så får det bli så. Har plats och har folk sedan tidigare som är intresserade att köpa av mig. Ska lägga ut en ny intresseannons igen så får jag se om nå fler är intresserade. Tur att man har flera hagar i stugan och kaninhägn så det ska nog gå bra. Skulle egentligen inte ta kull på henne nu på vår/sommaren, hade tänkt ta kull till hösten, men får väl ändra på planerna nu.

[rabbitkanin]
1

Beslöt mig igår för att låta hanen och honan få bo tillsammans, istället för att ta kull till hösten så  får det helt enkelt bli en sommarkull istället. Jag lät honan komma in i hanens bur igår en stund efter tjuvparningen, så det blir troligen ungar nu till sommaren :)