Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1185 ggr
juliafrojd
0

Fackburar!

Om sådär 3 veckor ska pappa bygga en 6-fackare, måtten är tänkt 130x80 höjd är inte bestämt ännu kanske 70/80 vad rekomenderar ni? Vi har tänkt oss en "bo-del" i varje fack men behöver hjälp med mått till de? Skulle vara kul om ni la upp era fackburar här och talar om vad för mått och så. :-)

conadrie
0

Ju större bur, desto bättre. Så jag säger 80 på höjden då :)

Bodelen.. hm, jag har bara som en mellanvägg till mina, om det är det du menar? Den har jag i princip i mitten, lite mindre på den sidan där bodelen ska vara då kanske.

Lycka till!

juliafrojd
0

Aa typ, dock vill jag inte ha bodelen så stor..

KaterinaPetrova
1

Tycker att det är lättast att ha ett boet/huset löst. Då kan man ju använda huset till markburarna också. Fast min 2 fackare har inbyggda hus som sitter fast på utsidan :)

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

conadrie
0

#2 Sa ju dock inte att du måste ha det som jag ;) Några av mina kaniner har dock börjat gnaga på de mittenbrädorna, så har tagit bort dom.

juliafrojd
0

#2 tror de blir lättast så, men jag tänker eftersom att den ska stå ute och dom ska vara ute på vintern :/

[Guldvingens]
0

Ska du ha 3 burar i höjd så rekommenderar jag att du har 60-65 i höjd inuti burarna. Med 80 i höjd så blir det översta burgolvet på MINST 160 cm höjd, kommer bli mer eftersom du måste ha ben på. Misstänker att du inte 2 meter lång ;) så då kan de bli lite jobbigt. Dessutom blir ju totala burhöjden också MINST 240.

60 cm per fack ger en bur som är 180 cm hög, lägg då till ben på 20-30 cm så är den 200-210 cm hög.

[00emi07]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visserligen min rasthage men här är mina kaniners rasthage:

PrinzeZz
0

bygg den två på höjden och tre i bredd, tre på höjden är pest och pina, då kan du dessutom få upp det lägsta facket en bit och få en bra arbetshöjd på båda facken.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Guldvingens]
2

Hon ville se bilder på fackburar

tlover
0

Jag är inte hundra på om detta är enfackbur men jag tror det räknas som det.

http://mortangard.com/2012/10/24/sektion-a-fardig/

Vi hade dom ca 2x1x1 m

höjeden på 1 meter är bra att ha på vintern då burarna djupströas mellan bliväderperioderna. på vissa ställen kan det då på vintern bli bara 70 cm takhöjd på vissa ställen och lägre tak vill jag inte ha det för ninisarna.

Bodelen gjorde vi bakom "dörrarna" på bilden och dom är då 0,4x1m om jag minns rätt och 30 cm höga (bredden och höjden kan jag ha blandat ihop däremot) och ovanpå bodelen är ju deras hylla så det blev riktigt bra tycker jag 🙂

l'm back

Underbarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag föredrar en lös bodel och bara en sitthylla. Möjligen en mörk del, så här som på bilden. Men jag vill egentligen ha galler över hela, för de sitter aldrig där det är mörkt. "Slöseri" med yta då.

Vad för kaniner ska du ha i buren? Jag tycker 70 räcker men det känns ju rymligare/ljusare med 80 i höjd.

Just denna bur har 60 i höjd (varje fack) och 100x55 cm, lite liten. Hade idag byggt mkt större, typ 150x80cm.

juliafrojd
0

Jag har bestämt mått nu, 130lång/70bred/60hög. #11 jag tror de blir en lös bodel, jag ska ha dvärgvädur och blandisar (hoppkorsningar) i ;-) och ev honor med kullar.