Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2211 ggr
[Stampelina]
0

Underlag i buren?

Jag undrar bara vad för underlag Ni har i Era uteburar vintertid? Jag har fått uppfattningen att det är rätt så många som använder sig av spån, själv har jag halm till alla mina.

Ni som använder Er av spån, hur funkar det? Fryser det inte när kaninerna kissar på det?

[Niike]
0

Använder du bara halm?

Jag har spån + halm och det funkar jättebra.

Kristall
0

Till de korthåriga ninerna: tidningspapper + spån (och hö i husen).
Till Curry (som är teddy): papperspellets i toalådan och annars tidningspapper (spån och hö i huset).
Klart spånet fryser, men städar man tillräckligt ofta är det ändå lätt att få bort. (;

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Stampelina]
0

Ja, jag har bara använt halm. Men det är ju mycket billigare med spån så om man kan kombinera med spån är det ju perfekt!Glad

PandaFish
0

Mina kaniner som bor ute i fyrfackaren har spån i ute delen och halm i bodelen och det går bra tycker jag :) Men spånet fryser fast x3 och inte bara där dom kissar utan också framme vi dörren där dom har vattenskålarna eftersom dom spiller ut en massa vattenOskyldig

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Puma
0

Hej Stampelinan!

Jag testade att ha spån och halm till Brittni, och sedan hade vi små spån överallt inne i huset eftersom det lätt far omkring. Var beredd på att det blir lite dammigare och skräpigare! Nu lade jag spånen med halm ovanpå i utehuset, för där gör det ju inget om hon drar ner det på gräsmattan …

Tjing!

PS. Nu har jag faktiskt en matta från ÖB i botten på inneburen och så halm ovanpå. Det fungerar bra eftersom hon kissar i toalådan där jag just nu har papperspellets eftersom kattsanden tog slut. Annars gillar hon bättre att gräva och greja i sanden så att det yr om det.

Jetaime
0

Jag har spån+halm. Spån för att suga upp kisset och ta bort lukten lite och halm för att, ja dom ska hålla värmen och så. Men jag har även samma till mina på sommaren. Ev en som kommer gå på bara spån då. Funkar inte med spån till teddysar haha :P

Zvintos
0

Jag använder enbart spån, får inte tag på halm till rimligt pris här tyvärr. =/
Visst fryser det och kan ibland vara svårt att få bort.
Men då lägger jag på ett nytt lager spån ovanpå det som inte kan tas bort och inväntar lite mildare väder och städar då ur det fastfrusna.

SagaoAlfred
0

Jag använder spån, och halm i bodelarna.
Jag gör precis likadant som #7. När det är riktigt kallt så fryser det ju å går inte alltid att få bort precis allting, då väntar jag några dagar tills det är bättre väder å tar bort det då.
Om det är kallt i fleeera dagar så häller jag kokhett vatten ovanpå spånet som frysit fast, så brukar det lossna.

imsuchadiva
0

Vi använder, spån, halm och hö till våra kaniner:)

[Niike]
0

#3 Jag tycker inte halm suger upp bra alls, om man jämför med spån. Funkar det verkligen bra utan?

Jag tar tjockare med spån där de lägger sin avföring, då fryser inte spånet fast. Dock brukar det frysa under/runt vattenskålen hos Humle eftersom han gärna gör så vattnet hamnar utanför den :P Men det brukar aldrig frysa fast så hårt att man inte får bort det.

monica551
0

Mina burar är först målade med ladugårdsfärg i botten och ca 10 - 15 cm upp på sidorna. Detta i tre lager. (Det håller fukten borta från bottenplattan).

Sedan har jag ett tunt lager spån för att suga upp fukten från kiss.

Ovanpå det så har jag ett lager halm som jag fyller på ca var annan dag.

Hö har jag i höhäckarna så att det inte ska bli förorenat med kiss & bajs.

Spånet köper jag i stora hårdpressade balar på granngården för 79:-/st.

Halm har jag den stora turen att få gratis.

Hö köper jag för 35:-/bal av en bonde i närheten, (ca 10kg/bal).

MarHai
0

Ett lagom tjockt lager spån i botten, sen halm över. :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Stampelina]
0

Ok, nu har jag varit iväg till granngården och köpt spån!

Killen som jobbade där tipsade mig om att bunkra för det råder ju enorm brist i hela landet och så fort hästfolket får veta att granngården fått in köper de oftast upp allting väldigt snabbt! Jag fick dock bara med mig 5 balar i bilen, så nu undrar jag:

HUR MÅNGA BURAR RÄCKER EN BAL TILL UNGEFÄR? Det är 300 liter i varje bal och Monica de har höjt priset till 89 kr per bal! Bara så Du vet. Mina burar har måtten 120*70 cm. Vad tippar ni på?

Kanske får åka en till vända idag.

imsuchadiva
0

#13 du behöver ju inte ha massor med spån, bara så det suger upp och isolerar lite till. Låt hamlen sköta värmandet :)

monica551
0

Jag gav 79:-/bal för en månad sedan. Vilka rackare…!   Flört

En bal räcker väldigt länge för mig i varje fall. Jag har 12 burar och en bal räcker i ca 1½ månad. Förra året (2008) gjorde jag av med totalt 8 stycken spånbalar. (Men då går mina kaniner ute väldigt mycket under sommarmånaderna).

#13  Så dina 5 balar lär nog räcka i minst ett år för dig skulle jag tro!  *skratt*

monica551
0

#13  Tessan… om du vill bli av med två spånbalar så kan jag köpa dem av dig. Jag vet ju att du har lite ont om plats.

[Stampelina]
0

Bra!

Jag har ju också planerat att låta mina bo mycket ute under sommarmånaderna, har bara inte presenterat idén om att Patrik ska få bygga små utehus åt dem, han ska nog få pausa lite mellan det och 4-fackaren han bygger nu, hi hi!

[Niike]
0

Jag har turen som får mitt spån gratis, dock kan det vara dammigt ibland men eftersom jag lägger halm ovanpå märks det inte ändå. Men ibland är det kanonfint, så det kan vara lite olika.

Har ni som köper spån testat att sätta ut en annons t ex i eran tidning? Ni kanske kan få tag i billigare från någon privatperson eller så. Kan vara värt ett försök :)

[Stampelina]
0

Bra idé faktiskt! Här i Trosa har vi ju en liten lokal snickare som har en såg med bla. brädtillverkning, han kanske har spån! Måste jag kolla upp med en gång! =)

Sashhi
0

Jag har tidningspapper underst och halm över. Funkar skitbra! Trvis verkligen inte med spån vintertid, allt för krångelkantigt.

Not your mom, not your milk.

imsuchadiva
0

Vad dyrt hö :/ Vi ger bara 1.75 kr kg för  vårat hö..

[Stampelina]
0

#21 - Ja jag ger inte ens det! Var tvungen att räkna efter och jag får 6 st 10kg-balar för 100 kr, det blir ju 1,60 kr per kg.

[Stampelina]
0

Alltså 16 kr per bal.

imsuchadiva
0

Okej, då lät det mycket bättre :)
Vårat är "fin"hö till hästarna.

Qepta
0

Här använder vi ett tjockt lager spån och sen halv över och i bodelen är det fyllt med halm :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Stampelina]
0

#24 - Vem ger bonden fulhöet till då? Flört

[Wera]
0

Har spån och halm över. Spånet fryser jo :P bara att hacka bort xD Men om man bara har halm, suger det ju inte åt sig urinet och halmet lär väl ändå frysa fast lite fast det är ju bara att dra bort tror jag :P

imsuchadiva
0

#26 eeh. vem har sagt något om fulhöet?
Vi har kvalites hö + hemkörning

[Stampelina]
0

#28 - Nej´det var ett skämt.

Jag menade bara att om Ni får finhöet, vem får då fulhöet, men det var bara ett skämt!

[Wera]
0

#13 Köper hårdpressade spånbalar på Granngården, och det räcker 2 månader kanske, har 7 burar att städa på ungefär 100x50cm.
Har nyss köpt 5 balar med spån, vet inte hur länge det kommer räcka, jag brukar köpa en bal åt gången annars :P

[Wera]
0

#29 Haha :D

På våren och sommarn när snön är borta hämtar vi spån i säckar gratis från sågverkstaden 1 mil från mig, vintertid går inte för då är det alltid fruset och snön är på spånet (spånet är utmhus under en stor sak på ben typ XD dock är det spånet dammigt, men märks inte när halmet är på.

Baralisah
0

Jag har spån, sen ett lagar med halm.
Spånet kan frusa lite under vattenflaskan, då det droppar lite.Tungan ute

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

monica551
0

#22  Jag måste få veta vart du köper ditt hö. 100:- för 6 balar är ju hälften av vad jag ger. Och det går en bal i veckan för mig. Vi tar det privat nästa gång vi ses eller hörs.

Förr fick jag gratis hö så nu känner jag mig rätt lurad med att betala 3:50/kg.  {#emotions_dlg.cry}

Jojsan
0

När jag hade mina kaniner ute på vintern hade jag bara spån. Det frös fast i toan och där vattenskålen stod men det gick ju att hacka bort. Jag får gratis spån från skolan när jag bor här. Men hem måste jag köpa spån, köper på granngården.

[Stampelina]
0

Ja men Monica, det är ju egentligen inte något exeptionellt billigt pris jag har. Vi har haft denna fråga uppe i en tidigare tråd här på Kif, det jag betalade var "normalpris", det fanns tom de som betalade hälften av det!

Jag tycker Du ska tala vett med din bonde istället, så dyrt ska Du inte behöva betala!

För om Du ska åka till min bonde så får Du i alla fall lägga den pengen i soppakostnad tror jag…

Tarkie
0

Oj, då är hö:et jag köper skit dyrt! 40kr för 8-10kg Skrikandes

[Stampelina]
0

Jaha, tror det är dags för en uppdatering angående pris på hö. Jag kanske är ute och cyklar… Startar upp en sån tråd så får vi se!

[00emi07]
0

På vintertid, minusgrader, har jag ett tjockt lager spån och halm. Funkar super!

tlover
0

Vi ska testa att ha gren flis (flis från en kompostkvarn) i buren, däremot kommer våra kaniner nog fortsätta att ströa med hö själv så jag är inte orolig för värmen. fryser gör ju allt ändå så på vinter är det en typ djupströning hos oss.

grenfliset har vi själv inte testat förut däremot men vi har blivit tipsad om det och hur det ser ut nu ser det lovande ut.

l'm back