Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1067 ggr
pandabjorn
0

Få äldre kanin rumsren?

Jag undrar om det finns några knep för att få sin kanin rumsren. Min innekanin går alltid på lådan när han ska kissa, men bajsar gör han lite överallt. Jag har testat att lägga bajset i lådan som jag har läst, men ärligt talat vet jag inte om han tänker på när han bajsar, om han kan lära sig kontrollera sig. Det jag undrar är om det finns några fler sätt att få sin kanin rumsren, förutom att visa var "skiten" ska ligga. Hur har ni gjort? Kan vissa kaniner helt enkelt inte bli helt rumsrena, och är det försent efter som han är vuxen?

Tinkelbell
1

Kaniner markerar revir med bajs :) Min han kanin gjorde så överallt fram tills han kastrerades, då slutade han helt!

Han var också helt rumsren. Kissade och sådant i lådan men markerade med bajs överallt. 

Om han inte är kastrerad, så kan det var ett alternativ :)

Mvh Hela stora familjen <3

pandabjorn
0

jaha, visste inte att de kunde markera så. Trodde bara de skvätte kiss om de markerade… I sommar ska han få bo ute, så då slipper jag problemet för ett tag. Han är 7 år, hur är det kan man kastrera när som eller ökar risker om de är äldre?

Men alltså, kan det vara så att han han inte märker att han bajsar typ, känns bara som att de "trillar ut" när han skuttar fram, utan att han tänker så mycket på det. Om ni förstår mitt resonemang, att det helt enkelt inte är möjligt att lära honom?

Tinkelbell
0

Nja, går kanske att lära bort, men kan nog bli svårt.

Fast vid den åldern hade jag inte kastrerat :/ Han var ju verkligen gammal. Men ja, jag vet inte riktigt hur du ska göra :/

Mvh Hela stora familjen <3

pandabjorn
0

Ja, han är en omplaceringskanin så har inte haft honom så jättelänge. Men ja, det är väl inget jätteproblem ändå, får väl fortsätta gå och plocka efter honom, han är iallfall duktig som kissar på lådan. Och i sommar kommer han bo ute så.