Får inga ungar...
Hej!
Jag har jätte problem med att få mina honor dräktiga..tycker att jag har provat allt men lyckas aldrig..har ni några bra tips?? :)
Sägs att Persilija ska öka chanserna att bli dräktiga ^^
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
låt hanen bo med honan enda tills hon har gått en veckas gravid. Om dem gillar varandra så får dem ju båda sällskap (hanar som aldrig får det blir glada) och honan för större chans att bli dräcktig
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#2 Det kan sluta illa om man gör så. Bättre att försöka para 1-2 dagar i sträck istället 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 hur kan det sluta illa om dem kommer bra överens?🎧
#4 Man kan ju inte övervaka dem hela tiden. Det kan ändra sig snabbt om man har otur. Plus att det finns risk för dubbelparning med om man har otur 😉
Klart dom kan vara tillsammans sålänge dom inte bråkar. Man märker ju om dom kommer överens. Mina kaniner när dom ska paras så slänger jag in honan till hanen och tittar på dom en stund å funkar det låter jag dom vara över dagen eller något. Vissa börjar ju bråka efter parningen å då får man ju sära på dom å slänga ihop dom flera gånger istället. Ett tecken på att parningen lyckats är ju att hanen rammlar av honan. Och om honan är villig så lyfter hon ju upp rumpan annars blir det ju svårt för hanen att träffa rätt.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Persilja, havre och svarta solrosfrön brukar iaf få honan i brunst.
Brist på a och e vitamin kan göra att hon inte tar sig, ge lite morot och svarta solrosfrön exempelvis. Kan ges till hannen med.
Är honan tjock? Det kan leda till misslyckad dräktighet.
Har de tillräckligt många timmar med ljus?
Mina honor missade 3 parningar men tog sig samtidigt den 4e.. fast jag försökte redan i december så det kan ju vara därför med ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Som Frida säger så kan det bli dubbelparning.. Kaniner är "induced ovulators", de släpper ägg vid betäckning.. Dessutom kan de bli dräktiga även efter en första lyckad PARNING.. Så ja.. inte bara låta dem gå tsm hela tiden!?
Sedan allmänna trivselfaktorer o hälsofaktorer, samt frågan om honans territorium är tillräckligt stort o att hon inte blir stressad av mer ranghöga honor… sånt har jag förstått kan påverka.. vågar inte säga hundra procent..
Dom kan bli dubbeldräktiga men det är väldigt, extremt ovanligt att det händer :p
Sara
#9 Fast varför ta risken när man inte behöver? 😉
Man behöver ju inte ha kaninerna ihop i flera veckor precis. Låt dom para sej flera gånger under dagen och kanske även lite nästa dag.
Sara
#11 Fast då blir dom ju dubbelparade 😛
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag har inte heller fått ungar på mina stamtavlekaniner..bara korsningarna new zealand/vädur som har tagit sig, men de fick ju bo med hanen i en stor hästbox. gick jätte bra!
även om jag egentligen är emot det, men de var gamla så ville ha en kull snabbt på dom innan sommaren.
men jag tror mycket beror på att vädret har varit så konstigt att de tar sin lilla tid. vet flera uppfödare som också har "problem" medans andra får kull pang bom!
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#12 blir dom ju knappast :)
Sara
#12 Inte så tätt inpå, det är om de går ihop under en lite längre period, som risken finns 🙂
det blir oftast inte dubbelkullar, har varit med om e hane som bodde med sin hona ända in tills det bara var en vecka kvar. Allting gick super bra och det var inte stressigt för någon av dem. Det är mycket från kanin till kanin
Och jag vet kaniner som fått sina kulor sönderslitna när honan blivit befruktad och blev irriterad på hanen istället…
Dumt att chansa kanske?
Det är extremt ovanligt att det blir dubbelt :p
Sara
jag tycker ts bör låta paret vara tillsammans ett tag och om det går bra så låt dem vara tsm och ta bort hanen när det bara är två veckor kvar tills ungarna kommer
Vänta tills det blir varmare och honan är brunstig. Bara honan är brunstig och hanen är "på" så går parningen på typ 5-10 minuter. Blir honan inte brunstig "av sig själv" kan man ge en halv kruka persilja i 1-3 dagar innan PARNING.
Har aldrig hona och hane ihop i flera dagar… Och jag har varit med om dubbelkull, det var det värsta nånsin. Stackars hona. Tar aldrig en sån risk igen.
#19 vad är meningen med att ha hanen och honan ihop tills de bara är 2 veckor kvar tills ungarna kommer..? Det betyder ju att hanen gjort sitt jobb från början och de kan flytta från varandra långt innan dess..
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det blir ju väldigt stressande för hanen om de ska bo ihop i flera dagar..
#21 nej? På vilket sätt? om dem kommer bra överens och hon är brunstig så går det ju bra?😮
#22 Hanarna försöker para sig konstant. När han vilat färdigt så kommer han gå på igen, iallafall av egna erfarenheter.
#23 kanske i början men han märker ju att han inte tas därfifrån efter ett tag. Allt lugnar nog ner sig efter ett tag. Jag har aldrig varit med om ngt sådant
#23-#24 och till slut kommer honan vara trött på honom och bita av hans snopp. Och det är ju säkert jätteroligt för honom…. Så himla onödigt!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#25 😂hahah! Nej!?😂😂
Det har hänt, och händer.. inget ovanligt!
#26 så du tror inte att honan kommer tröttna tillslut?…
#26 Tror du jag skämtar? Det är väl för sjutton inget roligt med det?!
// Anka
Ang att kaniner som bor tillsammans är det mycket beroende på individ och hur mkt gömställen man har samt hur stor yta.
Mina låg bredvid varandra och putsade, hanen sprang inte efter de utan han lade sig också kunde honorna skutta omkring som vanligt. jag hade två honor tillsammans med min hane. men däremot så visste jag att han "jagar" inte honorna i onödan :P och efter några parningar brukar han vara "klar".
MEN det är alltid en chansning man tar när man låter de gå tillsammans, visst är dubbelkullar ovanliga men det finns ändå alltid en chans! det får man aldrig glömma. hade mina inte varit 1,5år så hade jag väntat lite till men fd ägaren sa att jag borde ta en kull snabbt på båda eftersom de inte har varit lösgående och även är så pass "gamla" även om de väger 4kg..
Men TS skall ju veta att oavsett hur du parar så tar du alltid en chans oavsett vad.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!