Ute/Inne-kanin?
Jag har funderat rätt mycket på det här med inne vs. utekaniner. När jag var yngre och bodde hemma hade vi alla kaniner utomhus, förutom en gamling på 9 år som fick bo inne. För mig var det självklart att ha kaninerna utomhus, och det kändes som det rätta och mest naturliga för kaninerna.
Nu, när jag flyttat hemifrån, bor jag i en lägenhet och har en kanin, som är lite halvt frigående innekanin. Han har sin inomhusbur och en stor komposthage som han får vara i under dagarna, men under nättterna och när jag inte är hemma är han inlåst i buren.
Jag har märkt stor skillnad i hur kaninen blir en del av mitt liv, Skorpan som jag har idag inomhus är en mycket större del av mitt liv än de kaniner jag hade förut, utomhus. Trots att jag då tog kullar och tävlade i hoppning. Men den vardagliga kontakten är mycket större nu när jag har innekanin.
Vad tycker ni andra? Känner ni igen det jag beskriver? Jag tycker själv inte det finns något rätt eller fel, men min spontana känsla är att innekaniner är lättare att få tama och man umgås mer med dem. Iallafall har det varit så för mig.
Är intresserad av att få veta lite hur era erfarenheter är :-)
Jag personligen har 4 kaniner ute och 1 kanin inne.
Sommartid blir det att jag umgås ungefär lika mycket med alla. Vintertid är det svårare just pga vädret, finns inte mycket som kan göras ute då med kaninerna, och speciellt inte längre stunder tyvärr.
Men de har stora ytor, 2 kaniner bor ihop och de får aktivering av något slag så långt det går.
Så det beror på vad man själv trivs med också.
Jag trivs med både och, för att det har både för och nackdelar 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker att kaniner ska antingen bo utomhus i burar som är Utomhus. Eller så ska de bo inomhus i bra burar alt frigående. Jag tycker inte kaniner ska bo i garage eller liknande. Ensamma, inget dagsljus och andra faktorer som kaninen får uppleva om den bor i en bur utomhus.
Tycker precis som du, de som bor inne blir mer personligare och man lär verkligen känna sin kanin då man är med dem dygnet runt och därför blir de lättare tamare än utekaniner dock beror de också på hur man behandlar innekaninen, min innekanin är frigående och just därför tror jag den blivit så social, men om man bara låter dom sitta i sina burar är de inte konstigt att de blir mer tillbakadragna :)
Här är det inte så att innekaninen har mer personlighet osv.
Albin t.ex som bor ute, gjort hela livet, är minst lika personlig, framåt osv som innekaninen och hon är ändå social, personlig osv 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.