Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 14062 ggr
Mickis1994
11

Morötter till kaninerna

Det har kommit upp lite nu på KiF om morötter i trådarna. Det har gjort mig nyfiken på hur ni förhåller er till morötter till kaninerna.

Hur ofta och hur mycket ger ni kaninerna morötter? Varför gör ni så?

Kom ihåg att det finns inga rätt och fel och respektera andras åsikter, erfarenheter och hur de tar hand om sina kaniner.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[körsbärsblomma]
0

min  får morötter i bland

tussen12
0

Mina får mest torkade morötter i klickerträningen, färska får dom väl inte jätte ofta.. Dom får mest torkade örter mm. :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Mickis1994
0

Jag ger kaninerna varsin 1/2 morot varje dag. De har fint hull kan snarare lägga på dig lite. Fina tänder har det också, och det mår bra. 😃

Mvh Michaela Glansk.

MalinFrosch
0

Jag ger min dvv en halv morot i veckan ungefär. Varierar grönsaker varje dag så kan inte säga exakt. Ibland kan det bli 3-4 gånger per vecka. Beror på vad jag har hemma.

Jag anser att morötter innehåller massa nyttigt så det är att bra att ge till sin kanin. Men eftersom det är rätt mycket socker i så vill jag inte ge varje dag.

tesushie
1

torkade morötter för det mesta färska inte så jätte ofta men nån gång ibland

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Emmetem
0

Mina får varje dag! :) Eller de som vill äta det iallafall - Knut brukar vara lite envis med just morötter. Så han får annat istället :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

ElmerKrudd
0

Min kille får inte morötter ofta alls :P kanske 2ggr/mån men idag ska han få lite morötter i sin godis-boll ^^

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Melao
1

Våra dvv får lite varje dag, för alla vitaminer och nyttigheters skull. De flesta vitamintillskott består till största del av morötter! Visst innehåller de en del socker men inte mer än knappt åtta procent, och så hög sockerhalt kan det mycket väl vara i vanligt hö.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

natha-mjau
0

jag ger 1 hel morot på helgen, kanske 2 någon gång ibland.
just för att det är socker i och grejer.Lyxar till det lite extra:)

LisaKanin
0

Jag ger sammanlagt kanske 1 morot i månaden, en liten bit då och då. Måste vara extremt restriktiv med "godis" till min odåga som annars genast börjar hövägra och bara vill ha godis.

Mickis1994
2

Näringsvärde för 100g morötter

C-vitamin 6 mg D-vitamin 0 mcg Energi 39,9 kcal Fett 0,24 g Fibrer 2,4 g Folat 14 mcg Järn 0,43 mg Kalcium 22,1 mg Kolhydrater 8,69 g Mättade fettsyror 0,05 g Protein 0,6 g Zink 0,3 mg

Mvh Michaela Glansk.

Melao
0

#11 kompletterar lite med en mer utförlig lista där alla vitaminer och mineraler finns med. http://matkalkyl.se/se-morot.php

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mickis1994
2

Måste säga att morötter har ett bättre näringsvärde än vad många får det att låta som

Mvh Michaela Glansk.

[Rabbitte]
0

Hoppsan tycker inte morötter så han får inga😛däremot älskar han persilja, dill och torkade äpplen så blir 1 äppelskiva i veckan och lite färska örter 3-4 gånger i veckan,
Ellie älskar morötter och får en liten bit varannan dag alternativt lite gurka, blomkål eller blomkålsblad.

bustjejen
0

Våra kaniner får varsin liten morot ca 1 g/vecka. På sommaren blir det aldrig morot, då är det grenar med löv som gäller istället.

KaterinaPetrova
0

1/2 morot per dag, annars får de gurka eller någon annan grönsak.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
0

Mina för det som godis 1-2gånger/vecka.
Innehåller en del socker, så vill ej ge det oftare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Helin_
0

Mina kaniner får oftast bara skalet från morötterna när jag använder morötter i människomaten. Brukar även ge palsternacksskal. I perioder byter vi ut potatis och ris mot rotfrukter som bla morötter och palsternacka och då blir de oftare. Brukar även slänga med lite pasta i morötterna till jättarna när vi har mycke pastarester.

Tinkelbell
0

Min får 1/2 morot (ibland en hel, beroende på storlek) varannan dag ungefär :)

Vissa veckor kanske han får 4 dagar i rad och vissa gånger kanske de går 3 dagar eller så i mellan :)

Mvh Hela stora familjen <3

Stinastygg
1

Jag har läst att det är bättre att ge en liten bit morot (eller annan grönsak) varje dag, än en hel morot (annan grönsak) en gång i veckan.

Min kanin får blandade bitar av lite olika grönsaker varje dag. Oftast på morgonen, som en näringsrik frukost 🙂 Bitarna är ganska stora, så att hon får gnaga ordentligt.
Och jag sköljer och skalar aldrig åt henne - jordresterna som sitter kvar på morotsskalet innehåller mineraler och spårämnen som är bra för kaninen!

Det man kan tänka lite på är att morötter kan färga urinen, så om man har en kanin som skvätter, så kanske man ska vara försiktig med morötter, för fläckarna kan vara svåra att få bort.

Fridaaaa
1

#20 Vart har du läst det?
Och varför skulle det vara bättre? :)

Stinastygg
0

#21: Här, på kaninmagazinet, under rubriken "Från naturen":

http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html

Fridaaaa
0

#22 Ok, men stod dock ej förklaring varför.
För mina har aldrig märkts någon på¨:)

Frosstis
3

Jag tror det kan bero på att samma sak med pellets- det är bättre att ge 1 msk per dag än att ge 1 dl en dag i veckan. Så det inte kommer sådär POFF för magen. Ger man sin kanin morot varje dag så kommer antagligen magen vänja sig =)

Jag ser inget fel i att ge en morot varje dag, sålänge inte kaninen blir tjock av det ^^

Helin_
0

Är de någon här som skalar morötterna till sin kanin?

Frosstis
0

#25 Jag gjorde det när jag gav =)

OliverLundström
0

Olika..men kanske sammanlagt 1 morot i månaden :)

[körsbärsblomma]
0

Jag skalar den bit han får alltid

Elin_d
0

Mina två får varsin liten bit nästan varje dag, för att det är mycket vitaminer i det :) Men det är också mycket socker, så man får ta det lite lugnt… ;)

LisaKanin
0

#25, jag skalar alltid. Sköljer och torkar, precis som till människorna. Han skulle aldrig röra smutsiga morotsskal, haha 😃.

Fridaaaa
0

#25 Nepp, bara sköljer av :)

#27 En morot kan ju vara i många olika storlekar ;)

OliverLundström
0

#31 haha, ja det är klart;) brukar väl ta en "medelstor" morot och skära i fyra små bitar, sen får hon klara sig på den veckan ut. Sen får hon sallad lite ibland:)

Helin_
0

Jag sköljer inte av morötterna om dom inte är jätte leriga/jordiga och mina kaniner får nästan alltid bara skalet då de annars hade hamnat i komposten men ibland får dem hela morötter oxå. På vintern får dem dom morötter som finns i affären men på sommaren o hösten får dom närproducerade eller egenodlade. Kan tillägga att jag nästab alltid köper ekologiska grönsaker eller försöker odla själv.

[RC1393]
0

Mina får våra grönsaksrester (+ "orester", alltså sådant som vi köpt och gjort i ordning speciellt för kaninerna ;) ) så morötter hänger med där, men jag brukar inte ge morot bland "oresterna" eftersom det är med mycket frukt och morötter, alltså socker, i resterna.

fsigge
0

ger inte min kanin mer än typ en halv morot per månad

Frida

LeaHumlan
0

mina får morötter nästan varje dag, men inte så stora bitar

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Stinastygg
0

#23: Jag tror att det är precis som #24 säger. Magen vänjer sig, det blir inte en chock som leder till lös avföring t.ex.

#35 oj, det var väldigt lite!

NaDa...
2

Mina får morot 3-5 gånger i veckan. Då alltid en femtedel var eftersom att jag delar en morot till alla kaniner. :) Tycker att det är mycket nojsande om att man inte ska ge morot så ofta pga sockerhalten. Morot innehåller också massa nyttiga saker till kaninerna, så att ge en liten bit morot varje dag skadar inte. Själv tycker jag att det är "sämre" att bara ge pellets och hö dag ut och dag in. Tycker att det är bättre med variation i maten, då gäller det grönsaker, örter och sånt, utöver hö och ev pellets då. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Stinastygg
2

Grönsaker som naturligt innehåller sockerarter tycker inte jag är något att fundera på. Sockret i moroten är inte ett "farligt" socker.

Däremot ska man dra öronen åt sig vad gäller pellets och "godis" till kaninerna om det innehåller tillsatt socker, det är en helt annan grej, för då pratar vi om vanligt strösocker och det är INTE bra!

hobbymupp
2

Jag ger örter istället :P Och morotsblast. Hon får morot när vi tränar trick, som extra motivation :) Dock blir hon lika exalterad över blasten så det är mest nu på vintern när det är ont om färsk blast som morot får ersätta. På sommaren ger jag inget sånt alls, bara bladgrönt!

Fridaaaa
0

#37 Kan vara så, dock mår mina prima, inte blivit dåliga i magen osv :)
Märks ingen skillnad på dem :)

---------------------

Vår & sommartid och en bit in på hösten får mina kaniner mycket utifrån :) Innekaninen får lite mer grönsaker än utekaninerna, hon tigger så sött när marsvinen får och blir sur om inte hon får haha :)

Utekaninerna får grönsak 1-2 gånger/vecka, och sedan morot 1-2gånger/vecka, ej samma dag som moroten :)

RedAssDuck
0

Min kanin får en halv morot / dag ungefär. Jag skär den i halvstora bitar och lägger i hans leksaksboll som hänger i taket, han får klura lite grann hur han ska få ut dem. Det verkar som om han tycker det är kul😃

Zabbio
0

De får dela på skalen om jag har morötter i matlagningen.

Sen lägger jag morots-topparna i vattenbad så växer blasten ut igen och så får de det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

minaninar
0

hehe jooooo det finns rätt o fel!

i varje fall det som kan vara bra att veta för alla: morötter är en sötsak för kaninen, och sötsaker för kaninen ska man ge i små mängder.. har man en överviktig kanin så ska man helst inte ge alls..

Jag skulle säga till normalviktig kanin skulle jag ge högst 1 tsk till 1 msk per dag.. o själv tycker jag det är bäst att bara ge det några gånger i månader - en liten morotsslant..

Folk gör som de vill, men om man tänker på kaninens hälsa ska man ej ge för mkt…😉

Stinastygg
2

Det var väldigt vad ni hakar upp er på just morötter. Det finns ju massor av andra nyttiga och goda grönsaker att bjuda sin kanin på. 🙂

Är det för att morötter till kaniner är en så "klassisk" grej? De avbildas alltid med morötter - i alla sagor, tecknad film osv äter kaniner morötter och på många påskhare-prydnader har de morötter i korg osv, leksaker till kaniner, selar och skålar har bilder av morötter på…

Men som sagt: tänk utanför moroten, det finns jättemycket annat som är bra att ge! ☝️

Sallys favoriter just nu är stjälkselleri, rädisa och broccoli. Förut var hon väldigt intresserad av kålrot, vitkål och frysta äppelklyftor = kaninglass!
Jag varierar väldigt mycket vad jag köper hem och bjuder djuren på. Det mesta går ner, men palsternacka var sistahandsval för Sally ;)

Tinkelbell
0

Prövat rädisor m.m också men han är väldigt bestämd över vad han tycker om eller inte! Men just nu håller det på att odlas persilja, koriander, oregano, timjan och just morötter här hemma :) Så det blir lite örter framåt sommaren förhoppningsvis!

Mvh Hela stora familjen <3

Kiyona
2

Jag anser att morötter är exemplarisk föda till kaniner som inte blir fet av allt socker. Det är inget kaninen blir dålig av om man jämnför allt annat socker många ger i form av godis då är moroten ett bra alternativ som innehåller massa nyttigheter. Det som gör det onyttigt är ju om man enbart ger morötter och inget annat. Likt annan föda skall det kompletteras med andra saker. Variationen är alltid bäst. Min Willbur älskar morötter över allt annat och får en liten bit morot om dagen ungefär :) Tillsammans med annat bladgrönt och andra sorters rotfrukter. Ibland byter jag ut morotsbiten till en liten bit rödbeta istället det älskar han också. Men mestadels ge jag honom den biten som belöning och inte i skålen. :) Båda dessa söta godsakerna är två väldigt nyttiga rotfrukter som  för mig och min kanin väger över den dåliga delen att den är söt. Den är supernyttig men ännu nyttigare är blasten på dessa. Men då jag inte har trädgård där jag odlar själv så får han den söta frukten istället.

Skulle min kanin nu bli fet av den lilla biten skulle jag ju göra så att jag inte gav honom den biten med morot. Men eftersom att de goda sakerna med rotfrukten väger upp de dåliga med dem i vårat fall så får han så gärna äta morot :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Agda
0

På vintern får alltid mina kaniner en morotsbit per dag då det är under -10, för vätskans skull.

Sedan blandar jag i lite torkade morötter i fodret, blandar även i annat också och det uppskattas väldigt mycket av kaninerna.

Zabbio
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#47 - låt blasten växa ut igen på avskurna toppar på morötter m.m :) Bara lägg dem på en tallrik med lite vatten i ett fönster och vänta några dagar.

#45 Kål och liknande måste man vara väldigt försiktig med då det ger gasbildning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
0

Sånt är väldigt varierat men våra får främst skalet då det är där de flesta näringsämnen sitter och då kan vi äta själva moroten. Men har vi nyss gett kaninerna får hönsen skalet.

l'm back

Kiyona
0

Det ska jag pröva! :P Kan tänka mig att den blir en hit :P smart idé!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kimji
0

Min senaste kanin fick mycket morötter. Minst två stora per dag. Men då var hon en jätte som var känslig mot pellets och behövde något komplement för att inte tappa hull. Funkade fint. Men hon blev väldigt orange på tassarna och nosen =)

Ingen kost jag skulle rekommendera någon dock eftersom hon var ett specialfall som dessutom vägrade äta någon annan grönsak.

[lucke]
0

Haha, det där med kaniner ofta avbildas med morot är ungefär samma som att möss & råttor oftast avbildas med en ostbit- det är absolut inte deras favoritgottis om de själva får välja😛. Jag har aldrig gett min kanin morot och har inga direkta planer på att ge honom det heller- han skulle säkert älska det, men han är lite dålig på att äta hö så jag är mer mån om att han ska få i sig sin basföda🙂