Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2065 ggr
[rabbitkanin]
0

Är jag allergisk?

Har skrivit på hälsa.ifokus , men har inte fått något svar ännu,

Har ett litet problem och undrar om någon annan varit med om detta förut?

När jag sovit/vilat och sen när jag vaknar så har jag röda, oftast runda utslag lite överallt på kroppen. Jag har en kanin och några råttor i  mitt rum och undrar om det kan vara nån slags allergisk reaktion? någon annan som är allergisk och kanske vet vad detta kan vara? 

Första gången jag märkte det var för ca 2 veckor sedan och jag råkade somna i bilen och när jag vaknade så hade jag röda fläckar på händerna. Men de försvann fort, bara några sekunder efter jag vaknat så var fläckarna/utslagen borta. 

Andra gången de hända var imorse.

Och nyss vilade jag lite grann efter maten och när jag klev upp ur soffan så hade jag utslag åter igen på händerna, ansiktet, men de försvann lika fort som förut. 

Om det blir värre så kommer vi åka till vårdcentralen.

Jag har haft problem tidigare när jag hade en kanin inomhus för ett antal år sedan, men jag fick inte utslag men fick problem med andningen och hostade mycket, men sen några år senare skaffade jag kaniner igen och då var de inga problem alls…

Är lite rädd faktiskt att de ska vara nå farligt :(

Snälla om ni vet vad detta kan vara så snälla skriv gärna.

[lucke]
0

Det är alltså inte när du har varit i närkontakt med djuren? Låter som de utslagen jag fick när jag höll i marsvin direkt mot huden…

hillyjson
0

När jag hade råttor som yngre blev jag, min bror och min syster alla allergiska. De fick astma och jag fick röda prickar på händerna där råttorna hade gått med sina klor. Nu har jag två kaniner i lägenheten och har inga problem med dem. Råttor är väldigt allergiframkallande! Du kanske inte ska ha dem i ditt rum……

ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)

[lucke]
0

#2 Jag har hört många säga att råttor är mkt allergiframkallande- jag är mkt allergisk mot många djur men tål råttor perfekt, marsvin är dock rena mardrömmen för mig😓. Låter som ett klokt råd, att utesluta djuren från sitt rum/sovrum.

Fridaaaa
1

Hade jag varit dig, hade jag ej haft dem i sovrummet.
Jag hade marsvin i sovrummet ett tag men fick byta rum till dem. Vaknade med lätt nästäppa och lite ont i halsen var morgon med dem i sovrummet, trots att jag inte är allergisk.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Helin_
0

Gå till vårdcentralen och beskriv de du beskriver här o ve o få göra en allergi utredning. De canligaste är o göra ett pricktest. Då trycker läckaren en trubbig spets mot din armså att de blir en röd liten prick o sedan placeras de ämnet som läkaren misstänker att du är allergisk emot. De näst vvanligaste är att ta ett vanligt blodprov som skickas för analys men då får man inte resultatet samma dag.

mickisö
0

Tycker du ska gå och göra ett allergitest. Då får du ju reda på om de är djuren eller nåt annat.

[rabbitkanin]
1

Tack så mycket för alla svaren, 

Jag har inga djur i rummet längre. Ska åka till vårdcentralen imorgon.

Jag hade Degus i rummet och kaninen.

[rabbitkanin]
0

Lite rädd nu, jag har helt runda röda små utslag på ena foten, allvarligt börjar bli riktigt rädd och deppig! 

Jag är rädd för att gå och sova nu, är verkligen rädd att jag ska vakna och ha utslag över hela kroppen igen!  

Jag ber med hela hjärtat att det inte är djurallergi, i såna fall är jag världens deppigaste människa! 

Suskiv
0

Om du får dem när du sover så tänker jag spontant på kvalsterallergi. Min dotter har det (hon är allergisk mot ganska mycket).

Mina spontana tips?. Ut med alla djur från sovrummet. Bor du i hus så flytta ut kaninerna utomhus. Förvara allt hö nån annanstans än inomhus. Byt burströ till icke dammande tex hampa, alspån, toalätt eller liknande. Hanskar på vid burrengöring och fodring med hö för att minska hudkontakt med hö och burströ. 

Tvätta alla sänkläder dvs täcken, kuddar och helst även bäddmadrassen om det går i tvättmaskin så de är rena. Tvätta alla sänglinnen dvs laka, påslakan mm. Tvätta gardiner, sängöverkast, mattor mm. Damsuga och våttorka alla utrymmen. När rummet är damfritt och "kvalsterfritt" så håll det rent. Har ni husdjur i resten av huset så håll dörren stängd till sovrummet. Om du inte är är pollenallergiker så öppna fönstret och vädra ur rummet så mycket som möjligt. Vädra alla sängkläder dagligen. 

Ta kontakt med allergimottagningen på närmaste sjukhus. De är oftast mycket bättre på det här med allergi än vad vårdcentralen är. 

Som tröst kan jag säga att även om det skulle vara djurallergi så är inte livet slut. tex kan många djurallergiker ha kaniner som bor utomhus. Två av mina barn är allergiska. Dottern mot pollen, katt, hund, häst, hö, dammkvalster, nötter, soja och sonen mot katt, pollen och skaldjur. Trots allergierna så har vi kaniner, marsvin och hamstrar. Inga djur i sovrummen dock.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Helin_
0

De går ju att ha kanin ute oxå. Många som är allrrgiska o har så.

bustjejen
0

Eftersom du bara får utslagen när du sover, så låter det lite konstigt för en allergisk reaktion. Låter mer som kvalster eller någon slags värmeutslag.

Sen tror jag att ha djuren någon annanstans än i sovrummet, men det har du ju redan fixat 😉.

tlover
0

En annan sak man kanske ska kolla är dun och andra vanliga saker att ha i sängkläder.

min man är allergisk mot djur men vi här ändå djur ute och katten får vara inte i "storhuse" nån timme/dag (annars är hon ute eller i grovutrymmerna) men sånt är sånt man lär sig om man tål eller inte. min man knaprar ju kleratin (eller vad den nu heter) ibland eftersom han älskar djur. Så det behöver inte vara slut med djurälsklingar.

l'm back

Suskiv
0

#12 Clarityn.  ;-)

TS Det finns många bra allergimediciner. Vi har ett helt apotek. :-) Man får testa sig fram vad som fungerar och vad som inte gör det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D