Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1959 ggr
sofia1992
3

Lösa hundar

Hejsan

Jag tänkte att man i denna tråd kan skriva om sina upplevelser med lösa hundar när man varit ute med sin kanin.

Jag var idag ute i trädgården med min kanin när jag råkade titta upp, och vad ser jag? Jo grannens hund som kommer full fart springandes mot oss. Den var kanske 50-60m från oss när jag lade märke till den. Jag grep tag i min kanin och skrek allt vad jag kunde (vet inte vad jag skrek, tror det var nej eller ei). Hunden saktade lite till vilket gjorde att jag kunde ta mig upp på första trappsteget (som tur råkade vi stå riktigt vid trappan upp till ytterdörren). Den stod nedanför trappan och såg ut som den skulle anfalla. Jag lyckades backandes ta mig upp för trappan och in genom den öppna dörren.

Nu efteråt tänker jag bara på vilken tur jag hade. Om jag skulle ha tittat upp 1-2 sekunder senare (om ens det) skulle jag inte ha hunnit ta upp kaninen och hunden skulle helt säkert bitit honom. Om jag skulle ha stått 1 meter längre bort från trappan eller om dörren inte skulle ha varit öppen skulle jag inte ha haft en chans att komma in i tid.

Cirka en halvtimme efter detta gick jag över till grannarna för att berätta vad som hade hänt och säga till dem att de måste ha bättre koll på sin hund. När jag kom till deras gård låg hunden på deras gräsmatta. Deras bil var inte hemma och inte heller barnens cyklar. Jag vågade inte gå till dörren och knacka på men jag är 99% säker på att ingen var hemma. Jag misstänker att hunden igen har öppnat dörren och rymt när ägarna är på jobbet (den har gjort det åtmistone en gång tidigare). Jag skrev ett brev till dem där jag sa att de måste sätta t.ex. en hake/lås på yttersidan av dörren så hunden inte kan få upp den när de är borta. Jag hoppas verkligen att de gör något åt saken för om jag ser den en tredje gång lös ute när ingen är hemma tänker jag ringa polisen.

KaterinaPetrova
1

Har jakthundar och en sällskaps hund hemma som är lösa rätt ofta. De är väldigt intresserade av mina kaniner och jagar runt dem i betesburarna om de får chansen. Däremot när jag har kaninerna i knät, eller lösa inomhus pussar dem bara på dem. För hundar är det naturligt att jaga, dock så är det ju ägarens ansvar. Eftersom jag bor på landet vet jag att det kan komma löspringande hundar, har hänt flertal ggr att mina gått över till grannen.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

tlover
0

vår grannes hund lyckades stressa fram ett missfall innan det igentligen hände nått. vi förklarade att vi hade lantras kaniner som är dyra och att vi måste fara långt för att skaffa en ny så om hans hund skulel göra nått så att han måste ersätta oss så skulle det bli dyrt.

Sen har vi ju lantrashöns också och dom är ju lika dyr/st efter det så satt hunden i en kedja ute el var inne. Tyvärr var det ju bara hunden som straffades inte ägaren.

edit: vi har ju varnat jaktlaget om att vi har dyra djur och kommer hålla ägaren skyldig om nått händer så dom håller sig oftast men inte alltid borta från gården.

l'm back

sofia1992
0

Jo självklart har alla hundar jaktinstikt men jag tycker att det är hundägarens ansvar att se till att ens hund inte har möjlighet att börja jaga andra människors husdjur eller vilda djur (med undantag jakthundar under jaktsäsongen). Jag har två stycken jakthundar som även de skulle jaga katter, fåglar, kaniner m.m. om de skulle få möjlighet. Det som irriterar mig mest med dessa grannar är att de även har hunden lös när de är hemma och den kommer inte på inkallning utan de kan stå och ropa på den i 5-10 minuter. Jag förstår inte varför de inte kan inhägna gården om de skall ha den lös i ett bostadsområde. Dom utsätter både sin hund och andra djur för fara när den inte hålls på deras gård.

sofia1992
0

#2 Usch då. Vilken tur att hundägaren gjorde något åt saken men han skulle ha kunnat lösa det på något annat sätt än att binda fast hundstackaren.

Det är konstigt att många människor inte gör något åt problemet innan man informerar att de blir tvugna att betala om det händer något. En bekant till mig hade en granne för några år sedan vars hund var väldigt aggressiv. Fastän hunden var aggressiv mot andra människor hade ägaren den lös ute på gården. Gården var inhägnad med staket men staketet var för lågt så hunden kunde hoppa över det. Varje dag när personen jag känner kom cyklandes hem från jobbet var hunden ute. Hunden hoppade över staketet och skällde, morrade och reste ragg. Flera gånger sade hon till att hon är rädd att ta sig förbi hunden för den kommer att anfalla henne någon dag. Det var först när hon blev riktigt förbannad och sade att om den anfaller kommer de att få stå för alla kostnader och att hon kommer att uppsöka en privat hälsostation om det sker (vilket ju är dyrare än kommunal) som hundägaren fixade ett högre och säkrare staket.

tlover
0

#4 grannen var nog mest van vid att kunna ha hunden löst då min farfar som var hans förra granne inte hade nått djur och älskade grannens hund (eller rättare sagt grannens hund älskade honom). så just för han var det inte av illvilja utan av gammal vana. Jaktlaget varnade vi direkt däremot.

l'm back

[Mi-rand-a]
0

när snuttis var lite tog jag ut honom på promenad på gården och så kom grannens hund som smitit i full fart för att leka dock hann jag få upp snuttis i famnen. Det var typ en golden tror jag.

En annan grannes jakthund hade smitit, sprungit till vår gård, bitit sig genom dubbla lager nät och åt sedan upp våra kaniner. 

När jag och en gammal bekant var ute med våra kaniner (4 st tillsammans) på en "äng", vart vi har bra uppsikt mm. bara runt kvarteret kommer samma hund (goldenhunden) med fullfart, medan jag försöker få upp 4 kaniner i famnen tar kompisen tag i hundens päls och rycker iväg den i all panik medan ägaren står helt knäpptyst och tittar på !-.-

tlover
0

en annan löshundhistoria är när mamma hade kaniner då jag var riktigt liten så var det vanligt med nätgolv på ben fortfarande då kom grannens hund och bet av benen på kaninungarna hon hade kull på då 😭 bara en kanin överlevde (var i bodelen som inte hade nätgolv) han levde lös flera år på vår gård när han blivit stor.

Det nästan värsta var att förutom alla stackars kaninungar som dog så såg mamma det när det hände och sprang ut för att stoppa det och smällde igen dörren på en av kattungarna som hon hade då också 😕

En riktigt bra anledning att inte ha nätgolv.

l'm back

vevve89
0

Min första kanin blev ihjälbiten på natten av en lös hund (den hade hoppat över ett staket på 2½-3 meter, sa ägaren, och rymt), buren var sönderbiten och kaninen låg sargad på grannens tomt. Han såg så hemsk ut att jag inte fick se honom, jag var 9 år då…

Den hunden var aggressiv mot både djur och människor och avlivades senare. Sönerna som var äldre än mig vågade inte komma i närheten av mig då dom fick en utskällning. Och det är ju pinsamt att få en uppläxning av en 9-årig tjej.

De sa dock att det inte var deras hund som hade gjort det. Men dom kunde inte förklara såren och blodet hunden hade på nosen efter gallret på buren och pälsen som fastnat i gallret…

tlover
0

Kom på att mamma ar berättat om en händelse före den i inlägg #7 då en av grannarnas hund visst hade kommit åt kaniner genom att få upp locket på buren, hon berättade det eftersom jag hade ett liknande lock utan lås, men nu har locket lås men det är inget jag minns nått om.

l'm back