Kal fläck ?
Mjällkvalster skulle jag tro
#1 okej tack för svar, får gå iväg till veterinären och kolla upp det. :)
#1 men syns inget mjäll? kan det vara pågrund av fällningen som han fått en kal fläck?
#3 Kan vara, men dumt att chansa ;)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#3 Vissa kan få pga fällning. Som en uppfödare jag köpte en hankanin av hade en stor ful irriterad kal fläck. Hon påstod han fick så vid fällning och att jag kunde testa pevaryl om jag ville, men det visste jag ju att det inte var och vad hjälper pevaryl mot mjällkvalster XD.
Fläcken var stor, röd och irriterad och fällde gjorde han inte, så berodde absolut inte på fällning, fläcken och mjällen kvarstod och det var otroligt irriterat. Tre behandlingar så blev han fläckfri :D
Bra att du tar dig till veterinär. Har du kontakt med en veterinär som är bra på exotiska (dvs. kanin, marsvin, etc smådjur)? Annars om du skriver en tråd var du bor o så kan säkert någon ge tips?. Jag vet bara i Stockholm omkring.. O fågelkliniken i närheten av malmö..
På zooplus.dk säljer de en grej som heter petguard, den ska vara helt giftfri, o allmänt vänlig mot djuren, den består bara av naturliga grejer. Någon här på kif hade provat den o sade den funkade bra…
Men som sagt, även om du köper den så tar det ca 5dagar-1 vecka innan den kommer… jag skulle nog ta till vet före det. En allmän hälsoundersökning blir det ju då samtidigt.
Också viktigt: Frontline får man aboslut inte ha på kaniner, är mkt giftigt för dem. Om veterinären föreslår det så är det FEL o den veterinären kan inget om smådjur..det händer faktiskt att folk får det föreslaget från vet. som inte kan kanin.
#5 Ja, för han fäller en del nu och har inte sett fläcken förut. Jag började ju borsta bort en hel del vinterpäls och det var då kala fläcken kom fram. Men bäst att kolla upp det iallafall, så man vet att det inte är något allvarligt. Men grejen är ju att han inte mjällar alls, så blir ju lite fundersam.
#6 Jag bor i Örebro.
Jag ska ringa veterinären senare idag.
Finns två som tar sig an smådjur & är kunniga inom det området som kanin osv i Örebro.
Annalysen & Smådjurskliniken Örebro.
Får ringa båda och kolla upp vilken som vekar bäst.
Annalysen dock har jag varit på med min katt innan den gick bort och dom är jätteduktiga..
Ja, fast vågar inte beställa hem något utan att ha pratat med vetrinär först.
DU har rätt inställning, det hör jag. Om du tycker de varit bra med din katt.. så ta din kanin dit, eller hellre ring dem o fråga om de känner sig bra på kanin också. Du kan ju alltid vara öppen om att du önskar det bästa för din kanin o att verkar något oklart kan du ju föreslå att de ringer o rådgör med t.ex den smådjurskliniken i örebro. Eller roslagstulls djurklinik(nummer finns på nätet) som är väldigt bra.
#7 bor du i örebro kan jag absolut rekomendera Selvens smådjursklinik, dom är jättebra och kunniga på kaniner. Finns i hidingebro så det är en liten bit att åka men det är det helt klart värt. Annalysen är tyvärr inte jättebra på kaniner utan det beror på vilken veterinär man får
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#8 Ringde veterinären idag och hon sa att jag skulle avvakta några dagar eftersom han inte hade några sår eller var mjällig och mådde bra förövrigt och inte kliat sig. :) Men får hoppas det inte är ngt :)