Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 878 ggr
tlover
0

konstig ögonfärg

Hej

En av ungkaninerna har väldigt konstig ögonfärg.

Den övre halvan av irisen är brun och den undre halvan är blå (har ingen bild just nu jag får försöka att ta kort sen)

Nån som vet vad det är?, är det dåligt/farligt och sist,

kan man ha den kaninen i Avel eller är det bara dumt? Annars visar den kaninen bara goda egenskaper för Avel och mamman var en jättebra kanin som tyvärr är död så man vill ju att så mkt som möjligt av hennes gener ska gå vidare.

Edit: om det har nått med saken att göra så är hon tricolor med både gult och svart runt ögonen.

tack för svar på förhand /tlover

l'm back

[Ebidda98]
0

Det är inte alls farligt och förekommer även hos människor :)

Peak303
1

Om det är wienerteckning/vit blåögd i stammen så handlar detta om melerade ögon. Detta är inget farligt. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

tlover
0

#1 jaha jag hade bara hört talas om människor och djur som har ena blått andra brunt eller grönt (farmor och farfar hade en katt som hade så)

fränt isåfall.

l'm back

tlover
0

#2 ett syskon var wiener och när jag hade ett namn kunde jag googla och det ser ut så,

tack 😃

l'm back

lovemysack
0

Bild? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

tlover
0

det får bli sen (hon är utekanin och nu är det mörk (dvs dåligt ljus för kameran och läskigt)

l'm back

lovemysack
0

Okej! :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

tlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi hon

l'm back

tlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

överexponerad närbild på ögat men man ser att det är två färger ganska bra

l'm back

[Plumskaniner]
2

Det är melerade ögon hon har, riktigt fint!

[Ebidda98]
3

#9 Inget farligt, supervacker!

tlover
0

#11 jo hon är riktigt vacker, kanske tur att man bara har brokade hannar så att man inte börjar avla på utseende (men hon verkar ha bra temprament m.m. iallafall)

l'm back

tlover
1

Det var jättebra att jag fick reda på vad som var med hennes ögon. Hon såldes nämligen idag och det skulle vara hemskt att skriva genbanksintyg om jag inte vetat vad det hette. (eller sålde och sålde hon blev ett "impulsköp" av hon som kom hit för att sälja sin kanin. Vilket jag är jätteglad för, för nu kommer hon till en genbank annan😃)

så tack igen

l'm back

[körsbärsblomma]
0

så fina ögon hon har din kanin🙂

tlover
0

hennes tekning är det tricolor / gul/svart brokig eller nått annat förresten?

vanligtvis benämns den färgen ofta bara som tricolor antagligen eftersom det inte finns så många färgnördar bland gotlandskaningenbanker

l'm back