Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1331 ggr
tussen12
0

hoppklubb

Min kompis och jag har startat en hoppklubb i Blekinge, Det är inte ansluten till SKHRF ännu. Varmt välkommna!

www.Blekingeskaninhoppare.weebly.com

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

"Den enda aktuella klubben i Blekinge", känns lite, vad ska jag säga, "konstigt" att det står så? Känns inte så relevant att det står det ^^,

Men kul med en klubb men kan vem som helst bara starta en klubb så? :) Tänkte, eftersom det kostar att vara medlem osv? Om det finns regler, lagar osv ang det? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
0

#1 Ändrade det nu ^^ Tar emot alla tips?! :)

Ojdå, det visste vi inte, ska kolla upp det ^^

Fridaaaa
0

#2 Nej jag vet inte heller, men det är bra att kolla upp! Just eftersom det handlar om pengar (kan ju bli en del om många blir medlemmar) ect. så kolla upp det. Och se om inte någon äldre behöver vara ansvarig för sånt osv :)

tussen12
0

#3 Att någon äldre ska vara ansvarig är inga problem, men vet du vart man kollar upp om man får starta en klubb? 🙂

Anoki
0

#4 på skhrf.com, under "att ansluta förening" :)

Friggeshoppkaniner
0

Men någon över 16 år som gått domarutbildning måste ju vara domare för att kaninerna ska kunna få uppflyttningspinnar mm i SKHRF och tror dessutom man måste betala förbundet mm..

Läste detta på hemsidan:

Att driva en förening ideelt är ett ansvarsfullt arbete som tar mycket tid. Men glädjen, vännerna och djuren gör allt värt det. Alla klubbar runt om i landet kan ansöka om att ansluta sig till vårat riksförbund.

Anslutningsprocessen sker i fyra steg.
1. Ansökan skickas in till förbundet
2. Klubbintroduktion med utvärdering från ansvarig
3. Prövoår
4. Anslutning

Kriterierna för att en förening kan anslutas till förbundet:
- Föreningen skall vara bildad med tillhörande,
passande namn.
- Föreningens skall ha en styrelse och medlemmar.
- Föreningens styrelse skall bestå av minst tre (3)
personer, kassören måste vara myndig.
· Föreningens huvudintresse är Kaninhoppning och
kaniner.

Det kostar 500 kronor att ansluta sig till förbundet.

Mer infomation om anslutning får du av klubbansvarig, erika.pettersson@skhrf.com
Eller i foldrarna "Hur man ansluter en förening till förbundet" eller förbundets "Handbok". Ladda ner här. 

Missa inte vår föreningskunskap.

Så det är inte bara att starta en klubb, det behövs minst en myndig person och en som gått domarkurs..

tussen12
0

#5 Stog inte om det var olagligt/lagligt att ta betalt om den inte är ansluten? :)

Fridaaaa
1

#7 dock står det att någon myndig måste vara ansvarig.
Men jag anser att det är bäst att vara ansluten osv 🙂 Tror det är chans att få fler medlemmar osv då också

tussen12
0

#8 Att någon myndig bestämer är inga problem, vi får se om vi ansluter det, ^^

Anoki
0

ansluter ni inte så kan ni ändå anordna hoppträningar med andra hoppintresserade :)

Friggeshoppkaniner
2

# 9 Tror inte ni får ha några riktiga tävlingar innan ni ansluter det och dessutom måste ni ha en styrelse på minst 3 personer osv. 

Varför ta betalt för träningar? Det har jag aldrig hört talas om tidigare och icke medlemmar får inte starta högre än mini om dom inte är medlem i någon ansluten klubb i SKHRF. 

Har ni varit med i någon klubb tidigare? Skulle rekommendera er det och kanske sitta med i styrelsen ett år eller så på den klubben så ni vet hur det funkar innan ni startar en egen. 🙂

tussen12
0

Är den en myndig som ska gå domarkurs eller kan jag göra det?

Friggeshoppkaniner
0

# 12 En person som under året fyller 16 eller högre, årets domarkurs har dock redan varit så ni måste ändå vänta tills nästa år.

tussen12
0

Då anordnar vi bara träningar - utan att ta betalt

Friggeshoppkaniner
0

# 14 Okej, men ni kanske kan ansluta er till en klubb som redan finns så länge? Om ni vill tävla, få lite mer erfarenhet mm. 🙂

tussen12
0

#15 Ska tävla i kalmar första gången på söndag, ska nog bli medlem efteråt  ^^

Northernlights KU
2

Det finns en hel del lagar och regler kring klubbar/föreningsverksamhet, oavsett om det är en kaninklubb, frimärkssamlarklubb, cykelklubb, datanördsklubb, simklubb eller vad det nu gäller.

Vill ni ha en "klubb" där ni t.ex. träffas och tränar tillsammans ibland, utan några pengar inblandade vare sig för enskilda aktiviteter eller medlemsavgift etc., tror jag det inte är några som helst problem. Men är det pengar med i bilden så är det som sagt en hel del regler som man enligt svensk lag måste följa. Annars så skulle i princip vem som helst kunna säga att "nu har jag en klubb, betala mig 500:- om ni vill vara med", och sedan bara behålla pengarna (svart) för att typ köpa godis till sig själv eller åka på lyxkryssning eller vad man nu vill 😛

För att klubben ska få anordna officiella tävlingar där kaninerna kan få pinnar och klassa upp sig, använda tävlingsböcker, tävla för den klubben hos andra klubbar osv måste föreningen vara registrerad hos SKHRF, och reglerna för det finns att läsa i #6 och mer info finns nog säkert på www.skhrf.com

Tror också det är en god idé att vara med i en annan klubb först, för att få lite koll på hur det fungerar i förening, speciellt om man inte har så stor erfarenhet av föreningsverksamhet/styrelsearbete sedan tidigare. 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

PrinzeZz
4

Det är ju inte bara att starta en klubb och ansluta till SKHRF och sedan har man sin klubb utan det gäller ju att man är ett gäng drivna människor som vill lägga ner massa arbete på detta.

Man måste nästan ha ett litet startkapital att köpa hinder, böcker, priser etc med innan man tar steget mot klubb, för det kommer ni inte få ihop på de första medlems/anmälningsavgifterna.

Det krävs också kunskap, har ni koll på hur man bygger en bra bana? hur mycket yta man behöver ha till en bana?
Alla regler som finns?

Har ni inte det så börja med att bli medlem i en klubb som redan finns och satsa på att lära er så mycket ni kan.

Vill ni däremot bara ha en klubb och träna/tävla utan pengar, uppflyttningspinnar, klassningar etc så kör.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |