Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 831 ggr
SaraB
0

Stressad av bil?

Nu är det såhär att v31 åker vi till Hunnebostrand, det ligger ca 1,5h biltur härifrån. Molly o Mimmi ska med dit, då det inte är så långt. Där ska vi bo i en vecka. Direkt efter Hunnebostrand ska vi till Dalarna (v32) och dit tar det ca 6h. Molly har åkt bil förut till Sälen (också ca 6h) och det funkade väldigt bra, men för Mimmi är det första gången. I Dalarna stannar vi också en vecka. Sedan är det 6h hem igen.

Min fråga är, blir detta stressande för kaninerna?

//Sara

Theresze
0

Jaa, i början är dt nog dt, men dom vänjer sig, så dt är nog ingen fara, men ha ett öppet fönster så dt inte blir för varmt:)

Highlandertess
0

Om en kanin är van så kan den ha en lugnande effekt på den ovana. Om den vana är lugn d.v.s. Annars kan den ovana stressa upp den. När min kanin ska ut och åka så brukar jag se till att "vaddera" lite så det dämpar ljuden.

Mysofi
0

putt

Lizzan
0

Ja, det kommer att vara stressande för dom. Men om en av dina kaniner har åkt bil långt förr så kommer den att ha en lugnande effekt på den andra. Ni kommer antagligen stanna någon gång på vägen och då kan du ju passa på att ta ut kaninerna och låta dom hoppa runt lite om det är möjligt. Försök ställa kanin transportburarna där det blir så svalt som möjligt i bilen så att dom inte får värmeslag. T.ex. överst på packningen.

Keligast
0

Går säkert bra :) Men se till så dom har vatten, luft och låt dom får sträcka på "benen" imellenåt några få minuter

SaraB
0

Okej, ja, de kommer att få sträcka på benen och ha mat och lite grönt som packning ;)

Twizter
0

Min kanin sitter still när vi åker bil x)

[Niike]
0

Ni kan ju pröva en gång så ni ser hur det går. Åk en liten sväng med kaninerna i transportburen, så får du reda på svaret:)

malinroth
0

Det är inte helt säkert att hon blir stressad men hon kan ju bli det…Åker ofta mellan Kiruna och Umeå med både tåg och bil (tar ca 7h) då tar jag med kaninerna. Min förra kanin blev inte alls stressad men hon fick lite långtråkigt en gång på tåget men då fick hon ditta i famnen en stund så var hon nöjd…Lilo har bara åkt bil en gång denna långa sträcka och det gick hur bra som helst…hon åker ofta bil korta sträckor det går också fint :) Håller tummarna för att det ska gå bra :)

SaraB
0

Jag har redan åkt 40 minuter med dem i transportbur flera ggr, och det har gått super. :)

Nathalieee
0

Varje  gång de  är tävling i nuntorp(brålanda) så åker alla tävlings kaninerna i 1,5 timma , dom klarar dt utmärkt :)  . Fast de är ju klart , dom är ju  vana XD

Jag tror de ska gå bra , hon vänjer nog sig . bara du ser till att ha de tillräkligt svalt i bilen , och så  klart att dom har vatten och   kanske ngt att tugga på :)

Blazen
0

När jag åker med mina kaniner brukar jag sitta och klappa dem så de håller sig lungna :D

twinnie
0

Idag åkte min lilla 8 veckor gamla Myran från Skåne. Först i tåg typ 4 timmar, sen bil 2 timmar. Sammanlagt 6 timmar :) Hon är pigg, äter och dricker rejält ;D

Så jag tror det ska funka bra :)

KajsaM
0

Det funkar nog :) hampus har åkt många timmar i sitt liv ;-)