Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 509 ggr
[Totoros kaniner]
0

hjälp - foderbytes tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag flytta en liten fin kanin in hos oss och om jag förstår har hans favoritföda varit knäckebröd, div grönsaker och sen pellets. Han är alltså inte allt för van att äta hö. Nu fick jag väldigt lite övergångsfoder tyvärr.

Jag upplever honom en aning kraftig.

Hur ska jag smärtfriast byta foder till honom?

AkaiTsuki
0

Inget knäckebröd, grönsaker osv. Endast pellets den mängd han är van vid och hö och kolla hans tänder 

Sen försöka så gott du kan blanda pelletsen stegvis, även kontrollera bajset så det ser bra ut medan du blandat pellets

//Joanna

[Totoros kaniner]
0

Tack för svar. Eftersom jag fick så lite av hans pellets med så blandade jag det med vårat. han hade dock inte ätit mycket av det som jag såg i morse. nu e jag på jobbet men ska kolla tänderna när jag kommer hem.

[Totoros kaniner]
0

Nu har jag kollat tänder vilket inte var populärt. Jag har aldrig gjort det förr så jag började med min gamla kanin. Hon tycker inte om att bli hållen eller att man undersöker henne men det gick snabbt och smärtfritt att titta på henne. (ville ha ngn att jämföra med)

denna hårboll som trots storlek är rätt lätt att hålla i var väldigt svårt att titta på tänderna. men jag lyckades till slut. De e lite längre än mi hona men i övrigt ser de fina ut och bettet ser väldigt bra ut.

Bajset dock, det han bajsat är rätt löst och han är smutsig kring analområdet samt tovig så jag tänker nog klippa ner lite päls så han bättre lyckas med att hålla sig ren.

Ljusta
0

Han kanske inte är van vid gräs? Om man sätter ut dem i hagen så kan de bli lite lösa i bajset om de inte är vana. Lurvbollar har en tensens till att få fast allt bajs i pälsen dessutom, så det kan vara en bra idé att klippa lite :)

Sen kan du ge honom massor av hö och den del pellets han är van att äta. Inte massa knäcke eller sånt. Viktigast att han äter hö.

Ljustadalens kaningård

[Totoros kaniner]
0

Tack. tänkte inte på gräset. mina här ju gått ute stunds hela vinter o vår så de här ju vann sig succesivt.