Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 936 ggr
ida_plutt
1

Kanin hane sökes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag bor i sundsvall i medelpad, Jag har en 2 årig kaninhona som vi försökte para förra gången men tyvärr blev det inga PGA hanen. Så nu vill jag jätte gärna ha en ny snygg hane som vill bli pappa. Hon är en snäll och gullig dvärgkanin som vill ha ungar DENNA sommar eftersom hon är 2 år. Så om du vill så snälla skicka ett mess så kan vi prata vidare! idaplutt@hotmail.com

Bilden är när hon hoppade. Mer bilder om ni hör av er! /kram ida! <3

Kram, kram ,kram Hjärta

kaninlyckan
0

har du några krav på hanen exempel: ras färg/teckning?

kaninlyckan
0
Fridaaaa
0

Säger som #1. Även: Vad är hon för ras? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ida_plutt
1

Jag har ingen alls krav på hanen. utom bettfel m.m. Hon är en dvärgkaninin men inte renrasig. Hon är nog lite gottländsk i sig också!

Kram, kram ,kram Hjärta

Fridaaaa
0

#4 Dvärgkanin är ingen ras. Det är en benämning på kaninraser inom gruppen "dvärgkaniner" 🙂

ida_plutt
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är en blandras.

Kram, kram ,kram Hjärta

kaninlyckan
0

typ av lejonhuvad dvärgvädeur ?

Fridaaaa
3

#7 Vart ser du likheter? 🙂

Jag tycker att det ser ut att vara hermelin eller liknande i ^^

ida_plutt
0

Hermelin? :O Jadu, jag kan lägga in en bild på hela henne så kanske ni få veta :=) Kommer snart!

Kram, kram ,kram Hjärta

Fridaaaa
0

#9 Hon ser hermelinaktig ut i ansiktet tycker jag. Sa inte att hon är en hermelin 😉

ida_plutt
0

Förstod det :)

Kram, kram ,kram Hjärta

minaninar
0

Man ska inte ta första kull på en hona som är över ett år har jag förstått??

Ett år är väl den "magiska gränsen" för första kull? Rätta mig om jag har fel.

Helin_
1

1, 5 år brukar man säga flr en föratagångsföderska om de inte är en hoppkanin i god kondition utan onödigt fett så är 2 år gränsen. Jag har hadt en hona som var 2, 5 år gammal och i bra kondition som klarade födseln gallant. Många år sedan och jag skulle inte göra om de idag då min gräns går vid 1, 5 år för dvärgar.

Stinastygg
1

"Hon är en snäll och gullig dvärgkanin som vill ha ungar DENNA sommar"

Hur vet du att hon "vill ha ungar denna sommar"? Har du frågat henne? Vad är ditt syfte med kullen?

minaninar
1

Ok, tack för det. Jag visste inte riktigt.. har fått intrycket att vissa inte vill vänta längre än 1. Men som sagt, för den som är nybörjare o inte vet om kaninen är i god kondition är kanske 2 år inte att rekommendera.

Fridaaaa
0

#12 Nej det är ingen magisk gräns, men efter 1½ år rekommenderar man ej första kullen, ev upp till 2 år med, många som har hoppkaniner som tävlar högt tar runt 1½-2 års ålder, första kullen 🙂