pinnar med mossa?
Hej nu har jag sökt runt lite men hittar INGET… :(
Tog med mig en pinne från ett äppelträd, men den har typ som en slags blå mossa på sig kan man ge pinnen ändå eller nåste jag hitta en ny? 🤔🙂😊
Typ som dessa två ser den ut, inte exakt som den mossan som "står ut", den sitter liksom på vissa ställen längs med pinnen
http://www.orkelljunganatur.se/Main/Artiklar/lavar-filer/2010_2_36.jpg
http://www.orkelljunganatur.se/Main/Artiklar/lavar-filer/2010_2_37.jpg
kan lägga till att på vissa ställen har pinnen typ blåa fläckar, farligt?
Vet att jag läst någonstans (Minns ej vart) att man ska undvika grenar med mossa på. //Linda
#2 gäller det även lav? för bilderna föreställer lavar och beskrivningen låter som lav snarare än mossa.
l'm back
är det någon skillnad på lav och mossa? (Haha kan inget om "mossa")🤪
Jag har gamla äppel träd som jag tar grenar ifrån. Sådan ser alla äldre grenar ut på det trädet. Brukar ta en kniv och ta bort så mycket som möjligt av det. Mina kaniner har inte reagerat ett dugg. dock ger jag dem bara mindre grenar åt gången eftersom dem äter hela grenen och inte bara bladen och det yttre lagret. :)
Anledningen jag undrar över om det även gäller lav är för att mossa finns sällan på levande träd och döda träd tror jag det kan vara dumt att ge till kaniner. lavar däremot finns ofta på levande träd (tex skägglav och manlav på barrträd och asp har en gul lav på sig som jag inte vet vad den heter men den är lik kartlavar), jag tänker om att man inte ska ge mossiga grenar snarare är för att man inte ska ge döda och gamla grenar.
l'm back
Ok, ja som #6 säger det trädet jag tog ifrån är väldigt gammalt men det ger alltid nya äpplen och är fullt levande, får nog skrapa bort lite då.
Tack!🙂
Jag har frågat mig samma sak. Och också resonerat så att man försöker skrapa bort… Har heller inte märkt att kaninen reagerat på det som varit. Men jag känner mig ändå lite misstänksam o skrapar hellre bort det som går. Alger kan ju som bekant vara giftiga - vissa sorter, o det är ju typ nån slags alg?
#9 de flesta lavar är ätliga för människor eller kan användas i medicin men dom är svårsmälta så man ska nog inte ge mängder av det om man säger så (det jag menar är om det finns lite rester är det nog ok men inte mer eftersom kaniner är ju kända för att ha känsliga magar)
l'm back