Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1250 ggr
Mannez
0

Foderfråga

Hej, tänkte kolla lite vad ni fodrar era kaniner med varje dag (har lite tråkigt). Alltså vad ni ger dem och hur mycket.

Själv får mina kaniner hö och vatten på morgonen, några gånger i veckan får de också grönsaker/frukt på morgonen.

På kvällen får de pellets, jag ger kanin och marsvinspellets. Mängden varierar, men de flesta får ½ dl. Honor med kull får givetvis mer och de får dessutom ett annat pellets som är en blanding av cuni pro och cuni complete. Sedan har jag en kanin som får 2 msk pellets.

Hälsningar Amanda och kaninerna

fsigge
0

ger hö och vatten och en msk cuni complete. Samma på kvällen :)

Frida

Anoki
0

Hö, vatten och grenar har dom alltid fri tillgång till. Grönsaker får dom ungefär 3 gånger i veckan (gräs, klöver, maskrosblad eller annat grönt ges på sommaren). Mellan 0,5 - 1dl Cuni Pro varje kväll, en hona får dock fri tillgång till pellets pga sjukdom.

Linda1977
0

På morgonen byter jag vatten och ger hö, om det behövs samt att han får en liten frukt/grönsaksbit. Han är en riktig latmask på morgonen/förmiddagen så han får vara inne i buren fram till lunch, tar då ut han i rasthage. Tar in honom vid 18-tiden och då får han 1,5 dl pellets, blandar Rabbfor, svenska foders kanin/marsvinpellets samt en liten dutt Rabbit Royal. I hagen har han alltid aspgrenar, ljung & blåbärsris att sysselsätta sig med. //Linda

Nebulosa
0

Hö, vatten, ca 2 msk Carrier-pellets på morgonen. Samma på kvällen. Grenar ger jag när det behövs, grönsaker/frukt nån/några ggr i veckan, oftast i hemmagjorda leksaker ^^

Edit: Självklart får min kanin mer hö eller vatten om det är slut ;)

~Rabbits for Life~

Melao
0

Hö och vatten har de alltid såklart. Grenar allt som oftast det med.

På morgonen får gammelman två msk lottie havre och vetekli blandat med ca ½ dl Pre Alpin Lepo Sensitive.

De två busarna på ett år får ca ½-1 dl Pre Alpin att dela på.

På eftermiddagen får Pippin två-fyra matskedar Lottie medan Fanny är ute och skuttar.

På kvällen får de grönsaker, morot, rotselleri, selleri, blast av olika slag till exempel. På sommaren blir det grönt från marken istället.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

skuttis88
0

Fri tillgång till hö och vatten.
Grenar några gånger i veckan.
Grönsaker och frukt några gånger i veckan.
½ dl Kanin-& Marsvinspellets på kvällen.
Äter gräs varje dag i hagen.

MVH Celina

Fridaaaa
1

Fri tillgång till hö & vatten
Grenar lite då och då (inga bestämda rutiner/mängder).
Grönsaker 1-3 gånger/vecka
Pellets: 1 dl till Smilla & Flizan (2 lejonkorsningar), Ella får 0,7-1 dl (dvv rex) och Albin får ca 3 dl (bj-korsning).

Gräs mm tillkommer nu till sommaren och då minskas pelletsen 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[00emi07]
0

Frigång till hö och vatten och 2 dl pellets

Suskiv
0

Fri tillgång på hö och vatten.

På morgonen får de pellets. 

Dvärgarna får 0,5 dl av en 50/50 blandning av rabbit royale och rabbfor

Rexarna får 1 dl rabbfor

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[RC1393]
0

Mina får hö och vatten morgon och kväll, har försökt få min syster att ge vatten en gång på dagen också men hon slår dövörat till, fast jag alltid sköter hennes kanin…

På kvällen får de även pellets (burgess excel, helt okej men inte helt nöjd och stampe, som skall bytas ut så småningom), 0,5dl var till Ike (dvv) och Mimmi (dvv-korsning) och några pellets till Elsa (dvv) och Tiger (tysk jätte) får 2dl stampe.

Grönsaker några gånger i veckan, mest när det finns rester vintertid, sommartid är det varje dag :)