Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 268 ggr
Mannez
1

Kaninuppfödning - hur började du?

Som rubriken säger, hur började du din kaninuppfödning? 🙂

Jag har inte hållit på så speciellt länge, men jag kan ändå dela med mig av min "historia".

Jag har haft kaniner hela mitt liv, men då kunde vi inte så mycket och kaninerna blev rätt misskötta. Men när min kompis köpte två "kaninhanar", så blev jag sugen på att köpa kanin "på riktigt". Så jag läste på och köpte sedan en lejonhuvad hane, den kaninhanen som vi hade innan blev då också skött på rätt sätt och blev mycket lyckligare. Jag tyckte det var superkul och hade stor lust att skaffa fler kaniner. Men sedan visade sig min kompis kaniner vara en hona och en hane och då var det redan för sent, för honan fick en kull på 4 ungar och de upptäcktes när de var ca 1 vecka gamla. Min kompis och jag sammarbetade med kullen och tog reda på så mycket fakta som möjligt. Tyvärr fick honan yttligare en kull på 3 ungar (varav en död) för hon gick ännu med hanen under ungarnas första vecka medan hon ännu inte upptäckt dem. Men hon klarade dem utan problem.

Så jag läste på jättemycket om Avel och blev otroligt intresserad av uppfödning. Så när jag läst på ca 8 månader kände jag mig sugen på att ta en. Så jag skaffade en liten hona och medan hon växte till en bra ålder fortsatte jag läsa på och hade även kontakt med ett tjugotal uppfödare i hela Sverige.

Sedan tog jag min första kull och tyckte det var jättekul, dessa var då enbart kelkaniner. Så jag bestämde mig för att ha uppfödning "på riktigt" och då tänkte jag föda upp hoppkaniner. Men efter två kullar blev jag mer sugen på utställning och utställningsavel. Så jag har beslutat för att lägga ner hopp/kelkaninaveln och satsa på Avel av lejonhuvade dvärgvädurar för utställning, Avel och kel. Så i och med det tog jag den sista blandraskullen nu i vår och de ungarna kommer flytta till nya hem om ca. 2 veckor. Och nu väntar jag min första lejonhuvade dvärgvädurskull för utställning.

Jag tycker det här med utställning är en väldigt rolig grej och det skall bli jättekul att hålla på med det på en mindre skala.

Hälsningar Amanda och kaninerna