Hallon och blåbär?
Hej! Igår köpte jag och en kompis lite färska hallon och blåbär för att vi skulle göra en paj men det räckte inte så nu har jag fyra plastlådor fyllda av hallon och blåbär och jag undrar vad jag ska göra mig av med dom men sen så kom jag på att jagbkunde ge dom till min lilla prins men först vill jag såklart veta ifall det är bra för honom att äta det. Tacksam för svar!:)
Klart de kan äta hallon och blåbär. Växer ju vilt i hela Sverige. Men 4 lådor är nog lite mycket! Ett par hallon/blåbär om dagen är mer ok.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 Ja,såklart jag inte tänkte ge alla fyra lådor:P Jag tänkte typ torka några hallon och typ göra muffins av några blåbär men några tänkte jag ge till Wilde!:)
Ät upp dom:) blåbärsris och hallonblad brukar kaniner tycka jätte mycke om. Men just bären brukar dom bli ganska grisiga av så bäreb brukar jag äta själv. Kan tillägga att hallonböad inte ska ges till dräktiga honor då de kan orsaka livmodersammandragningar vilken kan öeda till förtidig födsel.
Tack för tipset;) Jag tänkte faktiskt para en hona i helgen men bra då vet jag det! Inga bär till dräktiga honor!:D
Bären vet jag inte om de har någon efekt på dräktiga honor men hallonblad har de.
mina kaniner älskar hallon och blåbär till och med saften som blir över från hallonen dock har jag inte vågat ge för mycket hallon då kaniner inte ska äta sura saker och hallon kan ju vara lite surt, men blåbär har jag för mig är bra för kaniner :)
Jag har hört att de är bra att ge hallonblad till honor som fött, att de hjälper till med mjölken? Eller jag kanske har fel? :-)
Men är det inte taggar på hallonbuskar?:o :s
#7 Presis vad jag har hört ^^
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#7 o #9 hallonblad är bra att ge till honor som har fött då de hjälper livmodern att dra ihop sig.
#10 Jaha :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#8 Haha jo. Men inte riktigt så jobbiga som på björnbär. Om man tar försiktigt brukar man kunna plocka in en bit. Eller så sätter man kaninen där buskarna är 😉
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus