Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2643 ggr
[00emi07]
2

är jag grym?

är det bara jag som skulle avlivat kaninungarna om man inte får de sålda? är jag grym? om jag står med 10 stycken kaninungar som jag inte fått sålt när de är ca 9v skulle jag avlivat dem. 😭

någon annan som skulle gjort likadant? om inte… varför? ☝️

ps, har inte plats till 10 kaninungar!😕

Stephanie
18

Varför tog du kullen då…?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ElmerKrudd
15

Om jag inte visste att jag hade köpare till de flesta ungar så hade jag aldrig tagit en kull :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[00emi07]
0

#1 skrev aldrig att jag parat min hona!👍

skrev det mer "om jag nån gång skulle få en kull, skulle jag inte behållt alla kaninungarna om jag inte fick sålt dem"

Lamina
17

Grym? Nej, ett dött djur lider inte. Men oansvarig skulle jag vilja påstå. Jag anser inte man ska ta en kull med ungar om man inte har hem åt dom, och i värsta fall plats att behålla alla om man inte får dom sålda.

Man sätter inte liv till världen om man inte kan ta ansvar för dom.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridaaaa
5

#1 Hon skrev om. Alltså hon har inte tagit kullen.

--------------

Jag anser att man ska ha en plan på det. Att ha burar extra. Eller ha dem till slakt och äta. Vilket som men inte enbart avliva, det tycker jag är grymt fel, då ska man ej ta kull alls.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
8

Skulle aldrig ta en kull då.

det är inte kaninungarna som väljer att komma till värden, utan det är ägaren.

man ska ta ansvar för det man har satt till världen! 😮

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tlover
2

Vi har slaktat och ätit (eller ja min man) kaninungar som inte blivit sålda men vi har ju kaniner delvis för kött så då blir det ju ganska naturligt.

däremot avlivning bara för att vet jag inte vad jag tycker om, det känns lite som slöseri. Kaninerna som vi slaktar har ju haft ett bra liv då är det bättre att min man äter en av dom istället för att han äter en anonym ko som mått skit.

Däremot har vi ju plats (burar kan alltid byggas) för kaniner som inte hinns slaktas eller vi vill se om vi kan få sålda för att dom hade bra gener tex.

l'm back

Stephanie
2

#3 Förlåt, jag missade "om jag står med 10 stycken kaninungar som jag inte fått sålt när de är ca 9v skulle jag avlivat dem." 😛 Fick det till att du har 10st kaninungar och OM du inte får de sålda tänkte du avliva dom. My bad!

#5 I know, hon skrev det i #3.

Fridaaaa
1

#8 Inlägg #3 Fanns inte där när jag skrev.

Minirut
4

Planerar du en kull så ska du redan innan ungarna är födda försöka hitta människor som är intresserade av en unge. Att börja leta ägare då dom redan är leveransklara kan sluta med att ungarna aldrig blir sålda. Det gäller inte bara då man får stora kullar. Du kan bara ha två kaninungar och ändå få svårt att då sålt dem! Jag hade nya ägare till båda mina kaniner men när dom väl var leveransklara så hoppade den ena av och kvar stod jag med en unge som hann bli 12 veckor innan jag hittade en ny seriös ägare till honom. Så planerar du kull, planera allt! Det är inte bara att sätta kaninungar till världen och tro att allt ordnar sig. Jag tycker det är grymt att avliva överblivna ungar. Har man satt liv till världen så ska man fortsätta se till att som får leva, om du så får behålla alla ungarna!

http://pillasddv.weebly.com/

[00emi07]
0

ok, då behöver jag inte ha dåligt samvete i framtiden. tänkte nämligen ta en kull på min hona om ca ett år Ska så klart se till att försöka ha så många köpare som möjligt! 🙂

Stinastygg
0

Jag har frågat på djuraffären för säkerhets skull… Inget jag är jättepeppad på, siktar på att få alla mina sålda själv - men om det inte går, så säljer jag de sista osålda ungarna till djurmagazinet. Hellre det än avlivning.

Stephanie
3

#12 Jag skulle nästan resonera tvärt om - hellre avlivning än djuraffär… En avlivad kanin lider inte, säljer du dom till djuraffären däremot kan vilken person som helst gå och köpa dina kaninungar och du har ingen aning om hur de sköts.

Emmetem
7

Jag tycker att det är otroligt ohumant och tycker inte man borde ta kaninungar då 😕

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Suskiv
9

Nej men helt ärligt så är det ju bättre att vänta tills de blir lite större så det finns lite mat på dem. Att avliva och sen inte använda köttet tycker jag är slöseri.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Emmetem
8

#15 Jag tycker det är slöseri med liv vilket som. Jag tycker personligen inte att man borde ta ungar och sedan inte ta ansvar för de.

Stephanie
0

#16 Jag gissar att du är vegetarian?

[00emi07]
0

om

jag tar en kull, ska jag så klart se till att skaffa mig uppmärksamhet, är inte så dum att jag bara står där en dag med 12 stycken ungar utan köpare!😛 ska så klart se till att skaffa mig köpare! men om jag inte har några köpare kommer jag bli tvungen att avliva kaninungarna😭

men jag jag kommer nog inte ge upp in första taget🙂

allt detta bara OM

Suskiv
4

#16 Jag är köttätare och har inga problem med att äta kaniner. Jag väntar en kull nu som kommer gå till slakt i slutet av augusti.

[_annaH]
4

När man tar en kull så får man räkna med att det kan bli 8+ ungar och då får man se till så att man har plats, har man inte det, ja då ska man inte ta någon kull alls.

tussen12
3

#19 Trevligt att veta då 😮

Stephanie
2

#18 Då har du nog svarat på frågan om du kan ta en kull eller inte - nej, har du inte möjlighet att ta hand om alla så ska du inte ta en kull 🙂

Fridaaaa
5

#21 Det är inget fel med att föda upp kanin för att slakta.
Det är helt naturligt. Lika naturligt som att föda upp får, kor, grisar ect för att slakta.

Suskiv
0

#20 Eller så avlivar man de ungar man inte har plats för. Jag avlivar hellre än säljer till barnfamiljer.

tussen12
3

#23 Fast jag är vegitarian xD Så jag är imot allt sådant 😉

Fridaaaa
2

#25 🙂 Dock måste djur slaktas för att hundar och katter t.ex ska kunna överleva, för de måste ju ha kött.
Och alla kan inte bli vegetarianer så 😉

[00emi07]
0

jaja, bara ifall jag inte får sålt någon unge… kommer jag nog avliva den, eller äta den.

Fridaaaa
2

#27 Anser inte att man tar en kull om man kan tänka sig att enbart avliva kaninen. Lite egoistiskt tycker jag. Det gäller alla som gör det. Dock skillnad om man gör det för slakt.

[00emi07]
0

#28 absolut kan jag ändra mig! och då kan jag absolut tänka mig att äta den! 

en fråga, hur långt innan kullen föds ska jag skaffa mig köpare/intresserade?

Stinastygg
20

#23: Inget av det är "naturligt"..? Finns för det första inga rovdjur i hela världen som föder upp de djur som de tänker fånga och äta. 

För det andra är det inte naturligt för människor att äta kött överhuvudtaget. Om det vore det så skulle vi på ren instinkt jaga bytet som andra rovdjur gör - springa ikapp det, döda det med tänder och klor, och sedan äta det rått - skinn, ben, inälvor, allt. Inte använda vapen, flå, stycka, rensa, och sist tillaga i en gryta eller panna, och tillsätta fett, kryddor, såser.. Finns inga normalt köttätande djur som gör det.

Dessutom är vår kropp inte anpassad för att vi ska äta kött. Våra tänder är växtätar-tänder, enzymerna i vår saliv och vår magsyra är anpassad för att bryta ner växter, våra tarmar är långa - det innebär att köttet hinner börja ruttna på vägen, tunntarmen suger upp förruttnelse, och det är en av de största orsakerna till cancer och andra sjukdomar.
Det är inte heller naturligt för fem öre att dricka mjölk - nämn EN annan djurart förutom människan som 1: dricker mjölk i vuxen ålder, och 2: från en helt annan art än sin egen. Finns ej. Alla djur dricker modersmjölk (sin egen mammas, inte en annan arts) som små - det är den enda mjölk som behövs.

Det fanns en tid i människans historia då vi inte hade något annat val än att äta kött, speciellt här i norden där det var svårt att få saker att växa bra. Men idag vet vi bättre, och har alla möjligheter i världen att välja bort kött och mjölkprodukter. Kom med vilka argument ni vill, men det är verkligen INTE naturligt, det är tvärtom helt sjukt onaturligt att göra industrier med djur som vi har gjort - föda upp, utnyttja, plåga och döda dem, när vi inte ens behöver deras kött eller mjölk för att leva och må bra. Det gör oss ju tvärtom bara sjuka…

Ätandet av kött och mjölk handlar endast om vanor som vi skapat, inte behov eller naturligt beteende.

Stinastygg
5

#25: Bli vegan istället.👍

Mjölk och mjölkprodukter är inte bra för din hälsa, och du stöder den plågsamma djurindustrin precis lika mycket genom att köpa mjölk och mjölkprodukter. Kornas kalvar (som de blir tvingade att föda för att kunna ge mjölk) går till slakt, och även korna själva när de är för dåliga på att ge mjölk… Så… kött- och mjölkindustrin går hand i hand.

För att inte tala om äggindustrin, alla hönor som får lida under hela sina korta liv. Fy f…

Fridaaaa
8

#30 Jag behöver ingen "lektion" i kost eller liknande…😉

tussen12
2

#30 Vill klicka ''Bra inlägg'' tusen gånger om!

[00emi07]
1

#30 vi är visserligen inga "rovdjur" men kött har vi då alltid ätit i alla tider. om vi inte äter kött får vi inte i oss det vi behöver. tycker inte heller det är fel att föda upp kaniner som man ska äta. vi föder ju upp grisar och kossor som vi äter, precis som #23 skrev!🙂

Emmetem
1

#17 Nepp, inte vegetarian :)

#19 Enligt vissa är det inte fel, nej. Men detta är ett diskussionsforum och enligt min åsikt så är det fel. Dock respekterar jag vad andra tycker och tänker, dock behöver jag inte tycka detsamma 🙂

#23 Det finns varken fel eller rätt i den frågan. Det är trots allt ett liv man tar, även om det är ett djur.

Fridaaaa
1

#34 Jo man kan visst det få i sig allting man behöver om man inte äter kött 🙂  Gäller bara att kolla upp allting osv.
Däremot, fixar inte alla att bli dt av olika anledningar.

iJennie
1

#24 Vad är det för fel med barnfamiljer, de flesta familjer är ju barnfamiljer….

/Kram Jennifer

[00emi07]
0

#36 visst, vi klarar oss, genom att äta mycket bönor och linser mm. men tycker ändå att det som #30 skrev inte stämde helt.

Emmetem
0

#30 Du fick mig nyss att bli vegetarian 🙂

tussen12
0

#38 Vad vad det som inte stämde då? 😎

[00emi07]
0

#31 på vilket sätt är mjölk inte bra för hälsan??????

och andra sidan köper jag och min familj kött, mjölk mm bara från eko gårdar med bönder vi känner. alla kossor har inte plågsamma liv.

Fridaaaa
1

Jag kan bara tala för mig själv: Jag hade inte klarat att bli vegetarian, av olika anledningar. Och finns andra som inte kan det heller. Man kan inte säga att alla kan bli vegetarianer.

Läst bland annat om människor som blivit sjuka/dåliga pga att de har blivit vegetarianer. Fast de gjort allting rätt.

Och en av de saker som inte är bra för kroppen mycket, så är det vitt mjöl t.ex

Fridaaaa
0

#41 Ekologisk betyder bara att de har ätit ekologisk mat, betyder ej att de har det bra.
Men som du säger, alla kor har det ej dåligt ect

Stinastygg
7

#32: Om du inte behöver någon lektion, sluta att säga saker som är direkt felaktiga då. Som att det skulle vara "naturligt" att föda upp och spärra in djur för att döda, tillaga och äta dem.

Orkar inte tagga alla nummer, men:

Bara för att vi "ätit kött i alla tider" betyder det inte att det är naturligt eller rätt kost för oss. Som sagt så fanns det en tid då vi dels inte visste bättre och dels inte hade något val, för att vi inte hade samma möjligheter som nu.

Idag har man genom forskning och vetenskap kommit fram till att kött inte är varken naturligt eller bra för oss som art, vi har också bättre möjligheter än nånsin att äta en varierad vegetabilisk kost som ger oss allt det vi behöver.

Att mjölk är hälsosamt får vi itutat oss ända sedan vi är småbarn, men det är mjölkindustrin som sprider den informationen, för att de vill sälja på oss mjölk! Läs på, mjölk orsakar cancer, URKALKAR skelettet, med mera, med mera. Jag hittar inte på det jag säger, det är vetenskapliga fakta.

Det handlar som sagt om vanor. Dåliga, väldigt gamla, tyvärr väl etablerade vanor. Det är inte naturligt eller hälsosamt. Granska kött- och mjölindustrin kritiskt, läs forskningsrapporter. Det är skrämmande vad lite folk vet om det de sitter och äter…

[00emi07]
1

#43 ok, ja… men också som du säger. nästan alla gårdar min familj handlar kött o mjölk från finns nära, vi har besökt gården och vi köper hellre det dyra eko,svenska, närproducerat än det billiga från gårdar utan omsorg. 

och sen undrar jag, stämmer det som stinastygg säger… att mjölk och ost inte är bra för hälsan?

fråga precis pappa han sa att som allt annat i en stor mängd nej, men annars….. absolut! och i mjölk finns dessutom oftast tillsatt vitaminer!

i skolan besökte vi en bondgård med mjölk kor. dom hade en Hage stor som 20 fotbollsplaner, och stora rymliga boxar och en fin lite ryggborste

(som var som en stor borste som satt på väggen, där de kunde klia sig på ryggen när de ville)😂

Fridaaaa
1

#44 Har inte skrivit något felaktigt.
För i dagens samhälle är det naturligt. Kan inte var förr osv men nu är det naturligt att göra det. Eller kanske fel ordval: V A N L I G T.🙂

I lagom mängd är det ingen fara, sedan beror det på vem man frågar, vad som är nyttigt och inte nyttigt. Och tidningar t.ex kan man heller sällan lita på så 😉

Stinastygg
5

#43: Fel. Ekologiskt och KRAV innebär lite mer förbättringar för djuren än bara ekologiskt odlat foder. Det finns t.ex högre krav på utrymme, aktivering och utevistelse med mera. Men det är inte optimalt, många djur lider inom ekologisk djurhållning också, tyvärr. Det är fortfarande en industri vi pratar om.

Och ekologiskt eller inte, så har vi tagit oss rätten att hålla andra djur i fångenskap för att utnyttja, döda och äta dem, och det är verkligen inte okej etiskt och moraliskt. I min värld är alla djur lika mycket värda. Alla har rätt till ett så långt, härligt liv som möjligt. Inklusive människan. Vi är också djur. Tyvärr har vi fuckat upp ekologin och allt på hela planeten med våra korkade idéer, så det skulle vara otroligt svårt att få till en naturlig rytm igen, på djurliv osv.

[00emi07]
0

jag tycker att vi människor kanske (om man kan) minska på köttet. men inte sluta helt! och mjölk är BRA!

Stinastygg
4

#46: Det är en enorm skillnad på naturligt och vanligt. Att det är vanligt förekommande gör det inte normalt, naturligt eller rätt! Det är en ond cirkel som människan skapat åt sig. Inget naturligt behov.

Jag utgår inte från tidningar och andra osäkra källor. Jag utgår från vetenskaplig, medicinsk forskning och annan stabil fakta.

Fridaaaa
4

#47 Jag skrev enbart ang ekologiskt inte ang kravmärkt!
Och jag har INTE skrivit motsatsen, så nej jag har inte fel!För jag har inte skrivit motsatsen vad du skrev. Nu blir jag irriterad eftersom du "idiotförklarar" i princip hela tiden.

#49 Läs vad jag skrev, skrev att jag valde fel ord!
Jag vet vad båda orden betyder,tack….😡 Så förvräng inte saker 😮

Lamina
13

#30 Skulle det vara möjligt att leva på vegetariskt kost utan att odla, tillaga och/eller importera maten? Är så less på att vegetarianer ska förstöra alla trådar och försöka tvinga på andra sin kost. Alla kan inte äta vegetariskt. Alla tycker inte att det är fel att döda djur för att äta dom. Vi äter bytesdjur. Dom är till för att ätas, i naturen lever dom sällan så länge att dom dör av ålder. Dom gör det ingen skillnad vem som äter dom. Dom gör det ingen skillnad hur många av dom som föds upp, dödas och blir ätna varje år. För dödade och uppätna skulle dom bli iaf. Det är därför dom kallas bytesdjur. Dött djur lider inte. Och djur har inte tidsuppfattning på samma vis som oss. Dom lever i nuet, och kan inte göra skillnad på om dom levt i 2 eller 20 år. Det sagt så tycker jag inte man ska slösa med liv för det. Föda upp till föda för oss eller våra sällskapsdjur är en sak. Men att bara döda och slänga bort är inte ok.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minirut
2

#51 hur vet du hur djur tycker och tänker?

http://pillasddv.weebly.com/

hobbymupp
3

Jag skulle inte bara avlivat dem o slängt dem på sophögen lixom. Där tycker jag som #4, du är inte grym om du gör det, men inte ansvarsfull. Personligen hade jag inte tagit en kull om jag inte hade plats till alla om de inte blev sålda, men om man slaktar o äter så har man ju i alla fall gjort nytta av dem. 

Litet, litet tillägg till äta kött eller ej debatten:
Det behöver ju itne vara så svart eller vitt, vegan eller köttätare. Vi har ökat vår köttkonsumtion med 40% sedan 1990 (Källa jbv), så vegetarian behöver man väl inte bli men det är ingen hemlighet att världens befolkning skulle må bra av att äta mindre kött, inte behöver så mkt som de äter och förstör miljön och bidrar till världssvält när de äter kött. Just kaninkött är ju dock miljövänligt :)

Jills
4

#49 Ska du ha en seriös debatt och framstå som en seriös person som vet vad hon pratar om, då bör du också länka till dina källor. Det räcker inte att säga att du minsann inte utgår från tidningar och andra oseriösa källor. Jag vill gärna se länkar på exempel av din "stabila fakta".

Suskiv
7

#30 Gör om, gör rätt. Det du skriver är direkt felaktigt och om du är intresserad så kan jag ge dig bra källor där du kan läsa om människans fysiologi, biologi, anatomi, nutrion, metabolism osv. 

Vi är blandkostare och vår matspjälkning är anpassad till blandkost. Som sagt är du intresserad kan jag ge dig riktiga källor. Att du påstår att vi är anpassade till vegetarisk kost visar att du uppenbart inte läst fysiologi på högskolenivå. Jag har gjort det, frågor på det? 

Aldrig någonsin under hela människans historia eller nu har det funnits en enda grupp som varit helt vegetarisk. Vegetarianer har alltid varit en subgrupp. 

Om det nu är så onaturligt att föda upp och slakta djur så antar jag att det är lika onaturligt att odla spannmål, bönor, grönsaker mm. Nått att förövrigt tänka på är att vegetariska grödor gödslas med gödsel som kommer från köttproduktionen. Du kommer aldrig någonsin kunna få en helt djurfri matproduktion.

Suskiv
4

#44 Kan du komma med en enda källa som säger att kött är onaturligt och olämpligt för människor?

Suskiv
0

#37 Allt för många barnfamiljer låter barnen ta hand om kaninerna själva. Med resultatet att kaninen vanvårdas. Bara här om dagen läste jag om en familj som låtit 12-åringen ensam ta hand om kaninen. Kaninen dog och nu måste familjen handmata kaninungarna som de inte ens visste om förrän de var 3 veckor.

Lamina
4

#51 Jag har djur. Jag har växt upp med djur. Jag har fött upp djur. Jag har avlivat djur. Jag älskar djur och har ägnat hela mitt liv åt att försöka lära mig så mycket som möjligt om djur. På gymnasiet gick jag djurvård, och det hände ofta att jag visste mer än lärarna. Jag har fått kommentaren "du kan nog detdär bättre än oss" av en mycket duktig och respekterad veterinär. Kort sagt: Jag kan djur, både vild och tama. Fullärd blir man aldrig, men jag kan nog mer än dryga självutnämnda experter och vegetarianer som tror att lösningen på alla världens problem är att sluta äta och "utnyttja" djur. Men du kanske på fullt allvar tror att djuren lägger något värde i om dom blir dödade av en varg eller en människa?

//Lamina

iJennie
0

#57 Aha, då förstår jag. Men så du skulle inte sälja till familjer med barn? Det finns ju även unga som tar väldigt bra hand om sina djur och är duktiga.

/Kram Jennifer

tussen12
0

#59 Typ som jag? Jag är 12 😃

Suskiv
0

#59 Visst kan jag sälja om det känns ok med magkänslan.

iJennie
0

#61 Okej:)

/Kram Jennifer

[00emi07]
1

om vi människor skulle sluta äta kött, och leva på bönor o linser mm, skulle vi vara tvungna att hugga ner en massa regnskog till åker mark för att alla skulle få tillräckligt med proteiner. #49 det som du säger, att vi kan klara oss utan kött och att mjölk är onyttigt. tycker jag är strunt.

[YukiOni]
15

Var det verkligen det den här tråden handlade om? Kost, kött och bönor? 
Allvarligt, tillbaka till ämnet? 

Är du grym om du avlivar kaninunga på 9 veckor?
I min mening - JA
Har du inte plats för 'överblivna' kaninungar när de är 9 veckor ska du inte ta kull över huvud taget. Marknaden på kaniner är övermättad som den är. Det behövs inte fler hemlösa djur - MEN det ger dig ingen rätt att avliva fullt friska kaninungar vid 9 veckors ålder. 
Om inte annat är det oansvarigt så det skriker om det. 
**Ta inte djur till världen du inte kan ta hand om!
**Har du som plan att slakta dem är det självklart en annan fråga, men nu var inte så fallet utan du ville avliva dem p.g.a. att du inte fick sålt dem.Och om du skulle slakta dem, garanterar jag dig att dem behöver vara en bra bit över 9 veckor för att få ut lite kött, och då behöver du fotfarande burar för ALLA djuren. Vad har du ens för syfte med kullen!!?
Kort sagt: Har du inte plats för 1-15 kaninungar - AVLA INTE😡

SUCK😕

Ellinor.a
2

#24 Ellerhur, den här tråden har precis som många andra spårat ur. Håller med i det du skrev också.

Allvarligt, läs på om ni vill men sitt inte och försök övertyga andra om sånt ni inte ens vet säkert. Och om ni nu vill diskutera detta så kan det göras på ett mycket trevligare sätt där man inte rackar ner på varandra kors och tvärs.

fossingen
3

Jag tycker helt enkelt att man inte ska ta kullar överhuvudtaget om man inte kan hålla den plats för dem alla ifall man exempel inte får sålt alla eller inte ska äta dem. Att avliva dem pga platsbrist är helt enkelt ditt eget fel eftersom du inte skapat platsen som krävs.

Det är vårat ego som skapar kullar, inget annat.

Ellinor.a
4

Jag tycker precis som #66, att om man sätter en kull med kaninungar till världen så får man faktiskt ha planerat att ge dem ett så bra liv som möjligt. Visst är det mysigt med kaninungar, men de ska få leva längre än den tiden och det måste man också räkna med. Så att se till att ha bra hem dit kaninerna kan komma senare är en bra lösning, men annars tycker jag att deras liv ligger i ens egna händer, och det är direkt fel att döda dem efter att man satt dem till världen, bara för att de inte får plats. Så om man ska få en kull där man inte är säker på att alla kommer få nya ägare så måste man enligt mig vara beredd på att skaffa fler burar, och behöva ta hand om fler kaniner. Kaniner är ingen leksak och man måste vara beredd på att bära ett stort ansvar när man tar hand om ett djur.

minaninar
3

Eftersom du nu frågar: Jag tycker det är helt förkastligt. Jag funderar på om det är lagligt att göra så om man är hobbyuppfödare ens. O dessutom om man inte har kunskap om slakt/avlivning av kanin. Att ta en planerad kull för det syftet tycker jag är helt obegripligt.

tussen12
2

Jag ser det lite som att man leker med liv. Jag menar, sätta liv till världen och sedan ta bort det? Till vilken nytta?

Kan faktiskt inte förstå detta, helt vansinnigt 😮

[00emi07]
0

Det är inte bara så att jag skulle föda upp 12 kaninungar och sen avliva dem. Min fråga var: är det fel och avliva kaninungar om man verkligen inte får sålt några? Vilket jag redan fått svar på.

dermot
4

StinaStygg: Snälla. Ge oss källor på det du skriver. Annars antas du för källan själv.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

minaninar
3

Nej du frågar "är jag grym".. och vad vi tycker, skulle göra, och varför.. läs din egen fråga.

Det beror på vem du frågar om det är "rätt" eller "fel". 

Vad länsstyrelsen och lagen säger om den typen av avlande vet jag inte, inte heller vad som krävs av en person som ska få sköta avlivning själv. Förhoppningsvis måste man uppfylla vissa kriterier för att avlivningen ska vara smärtfri o snabb. Annars ägnar man sig åt djurplågeri skulle jag tro.

Det är svårt att förstå varför du öht skulle ta en kull? Vad är ditt syfte? Bara att det är roligt att ta kull?

[00emi07]
0

#72 vill ta en kull för att… Jag vill ha en kaninunge Min bästis vill ha en (helst av mig) Min lärare Många i klassen Och fler! Tycker att Cupcake (som jag tänkte avla på) är en fin och frisk tjej! Utan några bettfel eller sjukdomar! Och blivande pappan är en fin hane som Vunnit bl.a. Tävlingar mm

tussen12
3

#73 Varför köper inte dom på tlx blocket då? Otroligt många kaniner som behöver nya hem där! 😉
Även om Cupcake inte har bettfel, kan hon ha anlaget

Det betyder att hennes bebisar kan få bettfel.

[00emi07]
0

#74 okej, men det kan väl hända alla, inte bara mig?

[YukiOni]
5

#73 Låt säga att… 
- En av dina kaniner blir sjuk och måste sitta i annan bur, avskild från de andra. 
- Din bästis boendesituation ändras och kan inte längre ta emot kaninen. 
- Din lärare blir sjuk och hamnar på sjukhus.
- Dina klasskamrater ångrar sig. 

Då är det helt plötsligt många kaniner som är hos dig - utan ngn att flytta till vid 8 veckors ålder. Vad gör du då? 
Då spelar det ingen roll hur fin pappan är eller hur frisk mamman är. Platsbrist är platsbrist och du måste ta ansvar för det(= SKAPA plats, köp in fler burar)
Man måste vara beredd på allt!

#74 har rätt, hon kan vara bärare på anlaget. Sånt syns inte. 
Sånt kan hända alla, men seriösa uppfödare avlar inte på djur med risk för bettfel, så köp hellre stamtavledjur/djur med h-bevis så vet du vad dem har bakom sig.

tussen12
1

#75 Dom flesta har h-bevis eller stamtavla på sina avelskaniner, då har man oftast en hyfsad koll på indeviderna. Tlx fick jag reda på att Björns mamma fick en kaninunge med bettfel tack vare hans h-bevis. Allså ska man inte avla på honom. 😉

[00emi07]
0

Ok

[Mi-rand-a]
3

Hade inte tagit en kull om jag inte hade haft möjlighet att ha kvar de som inte blir sålda, så enkelt är de.

Fridaaaa
1

#73 Du kan ej veta om hon bär på bettfel eller inte. Speciellt inte när "uppfödaren" inte verkade så seriös som sålde henne som 6 veckors, när hon är korsning med jättekanin = dem bör ej säljas före 10-12 veckors ålder, och dvärgkaniner bör ej säljas före 8 veckors ålder t.ex Så du kan ej veta det. Dumt att chansa.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.