Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2780 ggr
*Rapuntzel*
0

Hur ofta ger ni grenar/kvistar?

Mina kaniner är super förtjusta i grenar/kvistar. När jag lägger in är dem direkt fram och gnager :)

Ger oftast från äppelträd.

Kan man ge dem för mycket? 

Hur ofta ger du och hur mycket (ca) per gång?

[RC1393]
3

Mina har alltid kvistar i buren. Jag brukar byta kvistar varje gång jag städar eller efter behov, brukar bli ca 1 gång i veckan och så får de ett par grenar som är ca 70cm långa eller något sådant :)

*edit* Menar att jag låter grenarna ligga kvar och byter en gång i veckan om de inte är alltför vältuggade, städar gör jag ju två och inte en gång i veckan :)

*Rapuntzel*
0

Okej, jag brukar byta varje dag… Lägger jag in tre grenar ca 1 m långa, så är dem slut till kvällen eller morgonen därpå. Har oftast tre kaniner ute där samtidigt. Är det för mycket? Eller kan jag lägga ut mer?

Fridaaaa
0

Vintern blir det inte så ofta 1-2 gånger/vecka.
Sommartid blir det oftare. Nästan varje dag 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

#2 Nejdå, är bara bra om de gnager mycket :) Kaniners tänder växer ju hela tiden så det är bara bra att de nöts :) Mina är väl inte grenfantaster, de käkar hellre massor utav hö, men så länge kaninerna äter så att tänderna slipas och de inte struntar i höet så tycker jag inte det finns några problem med att ha kaniner som äter grenar som små hästar^^

Mickis1994
0

På vintern nästan aldrig faktiskt. Men på sommarhalvåret 1 till 3 gånger i veckan ungefär. Främst från olika fruktträd (äpple och plommon). Kanske 30-50 cm per gång.🙂

Tror inte man kan ge för mycket så länge man ger "rimligt".

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

NaDa...
1

Mina har något att gnaga på hela tiden. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Workingdog
0

Vilka grenar kan man ge nu på vintern? Vet ju att björk blir giftigt, men är det något mer som blir giftigt? vilka grenar kan man ge nu :) Har haft pinnar sparade men nu är dom slut så behöver plocka lite nya och vill inte ta fel ;) ;o

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Underbarn
0

Jag är tyvärr väldigt väldigt dålig på att ge kvistar. Glömmer av osv och det är inte så bra att ta grenar av träden (det blir delvist skadat och fult). Vi har äppelträd hemma. Tror inte jag gett någon gren på minst två månader. Innan det hade dom ett varsitt träd (liten gammal julgran) i sin Hage (stor hage) men har flyttat dom nu till småburar. Men tänderna är ändå inte dåliga, de tuggar på hö mestadelen av dygnet.

NaDa...
0

#7 Alla kvistar som kan plockas på sommaren utom björk går fint! Just nu far mamma o jag ut i grannskapet och plockar bilen full med äppelkvistar som folk börjar beskära nu. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[körsbärsblomma]
0

min cesse får tre grenar  varje dag han älskar äppel grenar

MalinFrosch
0

Jag försöker ha grener hela tiden. Växla mellan olika sorter för att hålla det intressant för ninen. Favoriterna är dock rönn och äpple.

[00emi07]
0

Ger alltid varje dag!

Anoki
1

Mina har alltid grenar i buren. Byter när de behövs, alltså mellan varannan dag upp till en vecka, olika från kanin till kanin :)

Nevina
0

Mina kaniner har alltid grenar att tugga på.

Fridaaaa
0

Mina bryr sig inte om grenar så mycket på vintern, mer på sommaren när löven kommit osv 🙂

[Mi-rand-a]
0

försöker ge så ofta som möjligt dock är de bara min hona som skalar grenarna på bara några timmar medan hanen inte ens rör den tunnaste lilla pinne han får, tror de är för att hans tänder inte är dom bästa eller så är han bara kräsen :p

Novalofstrand
0

#5: Gud ge inte kaniner plommon kvistar! Man ska undvika plommon genar och istället äpple, gran, Björk, päron osv

Fridaaaa
1

#17 Detta är gammal tråd, den är från 2013
Björk ska man inte ge vintertid.