Tufsan i björns bur?!
När jag kom ut och skulle titta till kaninerna så ser jag att tufsan inte är i sin bur? jag letar över hela tomten, Tillslut ser jag henne i björns bur?!
Jag fattar inte hur hon har kommit dit??
Tur att hon är kastrerad..
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Hon måste ju lyckats öppna buren på något vis och sedan hans bur?
Ja det var tur att hon är kastrerad:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Björns bur var stängd? Jag tror knappast att hon stänger efter sig ;)
Kollade hanns bur om det var hål någonstans, Men icke…
Tycker jag ser kaniner som rymmer över till andras burar hela tiden, hur ser era burar ut egentligen? 

Mvh Stephanie 

#3 Vi har minknät, Men ordenkliga dörrar till våra..
Har du några andra i familjen som håller på med kaninerna och kan ha råkat släppa in henne i fel bur?

Mvh Stephanie 

#2 Konstigt, hon kan ju bara ta sig in om det är öppet liksom, är ju omöjligt annars, kolla efter hål eller söndrigt nät.
#5 Nej, Haha mina syrror går inte närmre är 1 meter till kaninerna..
Men för ca en vecka sen var det några ungar i vår trädgård och glodde på kaninerna…
Någon kanske har bytt plats på henne :/ tyvärr finns det ju idioter som går in på andras tomter och gör sånt för det e kul..
#6 Kollade hans bur, Inga hål där.. Inte tufsans heller, fast hennes dörr var ju öppen
#8 jo, Kanske men skulle dom verkligen gå in mitt på dan och byta?
Fast om ni hade ungar på tomten som tittade på kaninerna så kanske det inte är omöjligt att de även lyfte upp henne? Vem vet, de kanske tyckte att det var elakt att ha dom åtskilda. 
Hur gamla var dom ungefär?

Mvh Stephanie 

#9 Förmodligen då någon som har släppt in henne där, finns ingen annan förklaring :/
#11 Dom var typ högst 8 ?
#9 Nej, det blir hänglås frånomed nu..
#13 Ja det är det bästa :)
#13 Då är det nog inte helt osannolikt att det var dom
Hänglås låter bra ja, fast vad hemskt irriterande att behöva göra så ändå.

Mvh Stephanie 

#15 Ja, Man vill ju kunna ha sina kaniner ifred 
Idag var ungarna på vår trädgård igår, Hörde en säga
-VA?! har hon satt hänglås nu så dom inte kan få ungar?
Dom vet antagligen vad dom gjorde, Dom fick en rejäl utskällning av mig.. 
#17 Tog du reda på om det var dem eller inte, innan du skällde? för man kan ju inte skälla på bara antagande. Men visst lät som att det var dem men jag hade pratat med föräldrarna med och tagit reda på all fakta. Det är föräldrarna man får skälla ut sedan får dem ta det med barnen, då dem har ansvar för vad barnen gör och de ska lära barnen, så pass unga kan man inte börja skälla på hur som.
#17 Vad i **!? Jag skulle ha följt med dom hem och pratat med deras föräldrar. Jäääklar vad förbannad jag hade blivit!! (Och jäklar vad förbannad jag är nu!)

Mvh Stephanie 

#18 självklart frågade jag först, Och ja, Vi har sagt till deras föreldrar.
#19 Jo, Jag var riktigt förbannat..
#20 Vad sa föräldrarna då?
Tog dom det på allvar? Och hur fick ni tag på dom?

Mvh Stephanie 

#21 Vi fick följa dom hem,
Jo jag antar det, dom var väl inte så arga när vi sa det..
Ok, bra att ni fick tag på föräldrarna i alla fall, och att både barn och föräldrar skäms….
Märks det att jag verkligen hatar sånt här? 

Mvh Stephanie 

jag har ett par riktiga idioter till grannar! De satte in en katt i kaninhagen.. Som tur e var Totte för nyfiken för att bli rädd och blev istället arg på inkräktaren och bet honom hårt i svansen så han flög ur buren och sprang sin väg! Usch för dessa grannar… De släppte även ut mina 4 veckor gamla kaninungar i somras. 8 på kvällen, i ösregn med ficklampa letade jag efter dem…
#24 Hur gamla var dem grannarna?
Dottern var då 10 och sonen 8!!
men det var nog två år sen de släppte in katten!
#26 ok Men det är inte barnens fel, utan de vuxnas. Så det är deras föräldrar som är idioter, inte barnen…
Fast om barn gör så så undrar jag fortfarande hur f*n föräldrarna har uppfostrat dom…..

Mvh Stephanie 

#29 Man kan dock inte beskylla barnen. Föräldrarnas ansvar, dem som ska uppfostra dem osv
#30 jag lägger ändå en del av skulden på barnen! De borde veta bättre! Oavsett om föräldrarna uppfostrat dem "dåligt" ska de ändå inte komma på en sån ide!
#31 Borde kanske men inte deras fel om inte deras föräldrar uppfostrat rätt. Och vid t.ex 8 års ålder har man annat tänk osv än när man är äldre :) (läst lite barnpsykologi) :)
#32 har nu fått veta att båda barnen har ADHD! kändes som om det faktiskt förklarade en del! :/
#32 Barn är fortfarande människor Frida :/ En åttaåring kan mycket väl förstå när de har gjort fel och även om de kanske inte alltid tänker efter betyder det inte att de ska frikännas från alla konsekvenser av sina handlingar. Och barn får för sig saker, du kan inte bara hälla över all skuld på/och dra slutsatser om föräldrarna som om att barnen inte har sin egna vilja och moral att utveckla.
Till OP, jag har också varit med om att grannbarnen kommit och släppt ut och ihop kaniner "för de skulle leka", vilket resulterat i ungar. En dag såg jag dem och sa till dem på skarpen att kaniner kan börja bråka och skada varandra om man gjorde det och de kommer fortfarande över men har inte släppt ut någon kanin igen :) Jobbigt när det hände och innan jag visste att det var dem dock, för jag kunde inte förstå hur kaninerna kom ut/in till varandra :/
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#33 Ja det kan förklara en del, vissa med ADHD har svårare att ta in saker osv.
#34 Ja det vet jag mycket väl, jag pluggar till förskollärare och vikarierat på många förskolor.
Ja den kan det ja men det är fortfarande föräldrarna som har ansvaret, dem som ska prata med sina barn osv, inte främlingar, hade någon random person börjat skälla på mina barn (om jag haft några) hade jag itne blivit glad, jag hade velat att dem skulle prata med mig först i så fall.
Jag har läst en del barnpsykologi osv nu på högskola :)
Kom att tänka på den här tråden, blir lika förbannad av att läsa den igen… 😛 Vad hände efteråt? Har de kommit tillbaka eller har dina kaniner fått vara ifred sedan dess? Har föräldrarna sagt något mer?

Mvh Stephanie 

#36 Barnen har låtit kaninerna vara nu, sedan Sotan dog på grund av dom 😡
har varit med om att en granne låtit sina hundar gå lösa och sedan springa in på min tomt och nosa på kaninerna utanförhagen, han bara stod där och kollade på dem medan dem skällde och sprang runt. Sprang ut och skrek på honom och sprang mot hundarna, som tur var är ju mina kaniner vana vid hundar men tänk om dem nu inte hade varit det… Jag hade en gång en kanin som vart så rädd för min mormors schäfer att den sprang rakt in i staketet och fastnade med huvet i ett hål i kompostgallret. Satte upp lappar på staketen som omringar vårt hus och la en argsint lapp i hans brevlåda, sedan dess har han inte gått ut dem tiderna jag är ute… 😃
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
VA?! vad gjorde dem för att lyckas med det du hade ju lås?!
(Om det känns jobbigt att svara på så behöver du inte, vila i frid lilla kanin 😭 ❤️)
#39 Läser du i tråden, så står det att hon tog dit det efteråt 🙂
Men herre gud vad är det för folk (även om det är föräldrarnas fel ). Man går bara inte in i någons trädgård och släpper ihop kaniner. Man går inte in i någons trädgård över huvud taget! Skulle blivit rasande om någon hade gjort så! Tur att Tufsan är kastrerad. Suck… :/
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#41 Nej precis. Usch och fy, vad tänker folk med egentligen? Ens trädgård är privat egendom, ingen ska vara och röra där. Har också liknande grannar. Sätter nog lås på Diesels bur i sommar, vill inte riskera något…
Min dotter (6 år gammal) och hennes kompis öppnade vår kaninbur förra sommaren. Hon och grannflickan tyckte dom skulle få hoppa på utedelen (glad för att de inte går att öppna utedelen utan man måste klättra över), de lyckades iaf få upp dörren till buren men sen kom de in och sa "kaninerna är ute å äter gräs nu".
Kan säga att jag hade sagt till dom att låta buren vara och min dotter vet att hon inte får röra den. Båda fick sig en redig utskällning. Uteburen har förblivit orörd.
Sen hade vi en unge som var här och skulle "hälsa på" för ett par år sedan då vi hade köpt en kanin av hennes mamma. Då blev det dock hänglås på buren då det barnet inte har något på våran tomt att göra alls, Hon gick dessutom direkt till baksidan för att kolla buren och inte till dörren för att ringa på.
Skulle någon okänd släppa ut mina kaniner och jag skulle få reda på vem det var skulle jag bli skogstokig och när jag blir arg flyger både det ena och det andra ut ur munnen. ;D Än så länge har vi inte haft något problem med det och hoppas det fortsätter så.
Herregud , vad är det för sätt att uppfostra barn på egentligen?
#44 Bra fråga. Många som bara springer fram till djur så fort de ser ett. Min mormor har varit dagmamma i flera år och under några år hade vi frigående kanin inomhus men barnen visste precis vad som gällde här och rörde inte kaninen utan att fråga och i vuxet/mitt sällskap. Sen kom ett annat barn när min nuvarande kanin var ung och hon pressade honom i buren och skulle klappa = han kände sig trängd och kränkt på sitt revir.
Sa lugnt till det barnet att om hon inte tar bort handen kommer han att bita. Vilket var precis vad han gjorde.
Det enda jag sa var "Skyll dig själv" och hon gick därifrån och vågade inte säga något till någon, jag berättade för min mormor vad som hade hänt då hon faktiskt fick ett bitmärke i handen.
Bra att ha kaniner ibland som säger ifrån. ;D Sååå stolt över min gubbe.
vänta? va? #40 nej jag menade att det stod att kaninen gick bort pga barnen och jag undrade hur det kunde gå till när hon hade lås?
(se #37 )
#45 Bet han direkt efter du sagt till henne? Eller dröjde det en stund. För om hon fortfarande klappade efter du sagt till henne, och han sedan bet till, då är det ju hennes problem. Tråkigt när barn inte lyssnar.
#46 Ja och jag svarade att hon hade lås på burarna efter händelsen. Läs #13.
#47 Han bet strax efter ja. Såg ju på honom att han var arg och jag hade sagt till henne. Så hon blev tillsagd innan han bet. Och jag själv tycker att han gjorde helt rätt! ;D
Det är första och enda gången han bitit någon på 9½ år. Nafs har väl hänt…
En gång efter var det en pappa som höll på att hetsa. Han sa till sin son "men ska du inte klappa kaninen, men ja, klappa" å jag varnade även den gången men där var det PAPPAN som fortsatte för ungen var inte det minsta intresserad. Den gången gjorde kaninen utfall men bet inte (de hade inte händerna i buren som tur var).
Så ja, vissa föräldrar behöver en uppläxning ibland också.
förlåt för att jag snodde lite av tråden. Är iaf sjukt hemskt när ungar som vuxna flyttar runt/snor/släpper ut andras djur. Vare sig det är en kanin eller annat djur. Det är ju en skillnad på ditt och mitt som många inte riktigt förstår tyvärr.
Det är drygt att man måste ha lås på sina burar, man kan ju tycka att det är logiskt, både för barn och äldre, att inte gå in på andra människors tomter och förstöra. Jag hade en granne som hade en honkanin. Hon gav sig själv rätten att släppa ihop sin kanin med min?! Mamma såg vad hon gjorde och gick ut och frågade vad fan hon höll på med. Hennes svar blev något i stil med att hon fick för SIN mamma?! Kan även tillägga att hon hade sin innebur uppe på en bänk med öppen lucka. En utav kaninungarna blev väl typ nyfiken och skulle ut, den föll ner och dog. Kaninmamman dog senare av pest. Jag sa till henne att ej plocka något gräs på ängen en bit bort som är full med harar. Tydligen lyssnade hon inte. Tänk att en förälder kan låta en sådan unge ha djur?! Och hon var ändå ca 12 år gammal!!
http://pillasddv.weebly.com/
#49 Okej, så han inte bet sekunden efter bara :)
Hon kanske ville ha en kompis.. Verkade de komma bra överens? Isåfalll kanske de kan bo tillsammans?😃
#51 nä någon minut iaf
för ett år sedan så satt jag ut en av mina kaniner i en inhägnad på framsidan så hon kunde vara lite i solen också om hon ville och så skulle jag bara gå in och fylla på kaninflaskan och hämta dricka till mig och när jag kommer till baka så ser jag att hon inte är i buren och på den inhägnade så hade hon tak och golv och så ser jag att det var några barn ja eller barn och barn dem kanske var i 8-12 års ålden är inte bästa på åldrar och när jag väll såg dem så sprang dem och ena hade gumistövlar så hon gorde märken i gräste så såga jag att dem hade släppt ut den kanin då och hon är inte så tam då jag fick hem henne typ 1-3 veckor sedan då så vi hade inte lärt känna vara så mycket men jag fick in henne i hagen igen med lite godis men sen har just det inte hänt nå mer
sen är det när någon gammal gubbe med en STOR hund gick för bi när jag vara ute med kaninen i sele& koppel och just den hund vet jag var aggresiv då den attakerade mig och min kompis utan anledning och just den kanin fick ju panik och bar henne famnen. Men om jag inte hade tagit upp henne så hade hon varit död då för hunden morrade och enun bättre skällde
man blir lite förbannad på sånna människor!!!! 😡
förlåt att jag snådde tråden 😃