Hjälp med rasidentifiering!
Är väldigt nyfiken på min lilla kille som jag fick av en vän i december.
Jag förmodar att det är lejon i honom eftersom han har betydligt längre päls i nacken. Men vad jag inte är säker på är om det kan vara något mer. Det ser nämligen inte ut att vara lika mycket man som på renrasiga. Har bara erfarenhet av vädurar och det är han ju som ni ser helt fri från.
Han är nu ca 5 månader och ser ut såhär:
Ser ut som en lejonhuvad kaninkorsning 🙂
Himla söt! 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo, lejonhuvad är jag säker på, men vad mer? haha
Tack, det tycker jag med ;)
Är det förresten någon som har koll på vad färgen kallas?
Han har helt vit mage och bringa och sedan är resten av kroppen kolabrun med ett fåtal svarta och gråa fläckar
Gul/svart japantecknad wienertecknad ser han ut att vara :)
det går inte alltid att säga exakt vilka raser de är korsningar mellan.
han är gul/svart japantecknad och antingen mantlad eller wienertecknad, lägg ut en helkroppsbild. jag skulle även säga att han är en aning rödförstärkt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Han ser ut att vara japantecknad gul/svart manteltecknad. Han KAN vara renrasig Lejonhuvad kanin, men troligtvis är det något annat inkorsat. Vad är omöjligt att säga.
Ja, när jag ser hela honom måste jag ju ändra mig till manteltecknad istället för wienertecknad :)
Okej, tack alla för hjälpen!
Märker väl när han blir lite äldre och är färdigväxt om han är blandras eller ej
Vet inte vad det kan vara i honom förutom lejonhuvad. Det kan vara i princip vad som helst. MEN…han är helt klart en av de sötaste kaninerna jag har sett! :-)
#10 Inser att det kommer vara svårt att identifiera
Haha tack! Håller med ^^
ser ut att vara en korsning mellan lejonhuvad och hermelin, men kan vara nästan Vilken ras? som helst i honom :)
#12 har också funderat på hermelin. Men jag kan inte tillräckligt om varken lejon eller hermelin för att kunna säga
Kan vara renrasigt lejonhuvad. Finns många dåligt manade lejon och de tappar mycket av manen när de växer.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Lejonhuvad korsning kan du säga att han är :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Gud vad söt! Vet du hur gammal han är? Dundersöt, smälter här bort 😍
#14 #15 #16 skulle vara kul om han var renrasig så att man kanske kan avla med något värde i det. Annars spelar det inte så stor roll, han är fin ändå #17 när jag fick honom, i mitten av december var han ca 8 veckor. Så han är väl ett halvår nu då. Åh tack! Jag smälter lite varje dag
Trodde du visste att han var en korsning, jätte fin iaf :)
#19 nej har tyvärr ingen aning Men en teori är ju att han är lejon/hermelin. Det kanske du kan avgöra? Öronen är ju rätt korta, men det kanske även renrasiga lejonhuvade har? Tack! :)
Var det din kompis som födde upp den? Kolla annars om hon har kvar kontaktuppgifterna till den förra ägaren så kan du ju ringa och fråga? ;) Borde inte vara så svårt att få fram rätt ras/raser om han är så ung. :P
http://pillasddv.weebly.com/
#21 nej, han köpte honom på skoj på blocket. Som tur var hade jag kaninvana och en utebur kvar. Tror tyvärr inte att han har kvar några kontaktuppgifter :/
#20 Skulle kunna vara möjligt, men lejonhuvade kaniner har ju också rätt korta öron. Lejonhuvad kan du iallafall kalla honom 😉 Man kan inte säga säkert eftersom blandraser kan se så olika ut. Hade två bröder, varav den vita-gråa bor kvar hos mig. Korsning mellan hermelin/lejonhuvad. En av dem är jättelik en hermelin, medans den andre ser ut mer som en lejonhuvad kanin.
#22 Men om han mejlat så kan han ju ha kvar mejlen och då även mejladressen? kolla med honom :) Det är i alla fall mitt bästa tips? ifall du vill ha fram exakt ras. Annars är det nog ganska svårt att få fram, man kan alltid säga att det ser ut som att där finns hermelin osv i den, men det är inget man säkert kommer få veta :P Så som sagt, kolla med din kompis!
http://pillasddv.weebly.com/
#20 Oftast blir faktiskt öronen på en Lejon/Hermelinkorsning längre än på ett renrasigt Lejon. Konstigt nog.
Jag kan bara hålla med #10 till hundra procent.
Helt sjukt söt kanin! 😍
"mysteriet" är löst! Tack vare mina detektiv-skills har jag hittat uppfödaren. Han är lejonhuvad/hermelin Tack för all hjälp och snälla kommentarer!