para?
hur blir det om man parar en lejonhuvad hane med en lejonhuvad/belgiskjätte hona? ❤️
hur blir ungarna? 😂
Vad menar du med bli? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Det kan man sällan veta med blandraser. Men troligtvis blir det relativt små och förmodligen mest lejonhuvad men man kan aldrig veta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De blir ju ca 75% legonhuvad kanin och 25% bj om det var de du men :)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#3 När man parar en kanin som redan är korsning så är det inte säkert att det blir så nej 🙂 Det blir inte så automatiskt. Parar man t.ex en dvv med en hermelin då blir det 50/50 men efter det så är det svårt att räkna ut, för det kan bli olika i ungarna 🙂
#4 Ja det var ju därför jag skrev ca ;)
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#1 menade kan jag para dem? eller kommer ungarna se konstiga? är det aktuellt?
#6 Hur gammal är din hona?
#7 13 veckor
#8 Du skrev i en tråd att du antagligen skulle avliva ungarna om du inte fick sålt på dom, Vaför ska du ens ta en kull då?!
Otroligt oansvarigt, enlig mig! Det är ett livs levande varelse man tar livet av, och av vilka själ ska du ta denna kullen??
#9 ursäkta? vet du mina planer?😡 såklart ska jag se till att ha så många köpare som möjligt!🙂 kommer se till att skaffa mig köpare eller intresserade när ungarna föds. dessutom vill jag ha en unge, min bästis, mina 2 grannar och min lärare. det är bara i yttersta nödfall jag måste avliva ungarna.😕om jag verkligen inte får sålt dem!
varför jag skrev denna artikel var för att få en bild över hur ni andra tänker! klart jag inte bara parar min hona och typ får 12 ungar som jag inte får sålt och sen bara avlivar dem!
#10 Nepp, jag vet inte dina planer, därför frågade jag.
Reagerade väldigt starkt på din tråd, enligt mig ska man inte ens tänka på avlivning när man inte får sålt på en kanin. Om man tar en kull ska man kunna ha plats för kanske 1-4 kaninungar som inte blir sålda.
Undrar också varför du tar en kull
#11 Nä, man ska ha plats för alla kaninungar. Worst case scenario.

Mvh Stephanie 

#13 man kan ju inte ta en kull utan att ha plats 🤫
#14 Jag menar att man ska ha plats för alla kaningungarna om det slutar med att man inte får en enda såld. Inte bara för 1-4st 🙂 Givetvis måste man ju ha plats när de föds och växer upp också 😃

Mvh Stephanie 

#10 Dock när man tar kull, så behöver man ha plats för ev osålda ungar. Att enbart avliva pga det, att man ej får dem sålda är himla fel.
Då får man slakta och äta eller behålla dem tills man får dem sålda. Annars anser jag inte att man ska ta kull.
#15 Haha skyller på att jag har tränat hårt idag och är sjukt trött! 😃
#14 allt är bara ett stort OM. ser så klart till att skaffa köpare!
jag skaffar kullen för att jag tycker det är mysigt, för att jag själv ska behålla en, min bästis vill också ha en, mina 2 grannar är intresserade av två, min lärare och just det… och blivande pappans ägare vill så klart också behålla en! tycker inte det är fel OM jag inte får sålt en unge att jag i nödfall avlivar den. min fråga var den att om jag inte får sålt nån unge… är det fel att avliva den? det var det ända jag ville ha svar på 🙂
#18 Ja det är fel att enbart avliva. Det egoistiskt tycker jag.
Har svarat på varför också, flera gånger i tråden 😉
bra! kan vi sluta diskutera om avliva? gör mig på dåligt humör.
det ända jag undra är kan jag para min hon(lejon/bj) med en annan hane(lejon) blir det fina ungar? är det aktuellt?
#18 Att det är mysigt är inte riktigt skäl till Att ta en kull, då är det bättre att köpa en unge. Framförallt eftersom du funderar på att avliva eventuella osålda ungar.
Gör djuren en tjänst och låt bli att ta en kull 🙂

Mvh Stephanie 

#18 Du skrev också att du inte hade plats,
Svarar som Frisaakesson, Det är egoistiskt.
#20 Det var du som tog upp det från början?
Och du har fått svar på frågan med: Man kan ej veta med blandraser. Plus att du har väl inte härstamningsbevis på din kanin? Och "uppfödaren" till henne var ju inte så seriös, så jag hade inte parat henne, för du vet ju inte om bettfel eller så ligger i släkten osv
#10 Även om man har köpare och intressenter så får man räkna med att de kan dra sig ur, så de 10 som skulle ha en unge så kanske det är 3 som köper.
En kull är inte aktuellt, du har inte plats, inga bra avelskaniner, du vet ingenting om dom (allså bakrunden)
ok, då får jag väl ge upp mitt intresse och dröm😭
tycker att det är synd att alla ger sig på mig på detta vis )=
#26 Men du måste förstå att det inte dig vi "ger oss på". Det är ditt förslag som vi inte håller med om 😕

Mvh Stephanie 

#26 Du behöver inte ge upp din dröm, Se till att skaffa plats, köpa in bra avelskaniner (men h-bevis eller stamtavla) Och framför allt, avliva inte små oskyldiga kaninungar bara för att du inte ''har plats''
Förstår att det känns som om alla ger sig på dig, men alla tycker inte som du 😉
#26 ok, känner bara att alla skriver "det är egoistiskt" du ska inte ta en kull" skit samma köper en egen kaninunge nästa år istället!
#26 Ingen har gett sig på dig!
Bara sagt sina åsikter kring ämnet/förslaget, inget annat. Alltså inget mot dig….
Alla försöker bara hjälpa dig, göra det bästa av det, tänka om 🙂
#26 De försöker bara hjälpa dig.Läs på mer, har du tid och plats? Har du råd ifall det skulle hända något? Det är ett stort ansvar Att ta en kull och det är inget man gör " bara för att" utan det måste vara väl genomtänkt.
Som jag såg i din andra tråd så kan du tänka dig avliva de ungar du inte får sålt. Och då anser jag att du inte bör ta en kull alls, för att sätta djur till livet för att det är gulligt och mysigt med ungar och sedan avliva alla man inte får sålt, är otroligt själviskt.
Vänta tills du blir äldre och läsläsläs allt du kan. Planera din kull noga och det bästa är om du har kaniner du vet om stammen, för vet du inget så kan det hända att de bär på ev bettfel och det är inget man vill föra vidare.
Lycka till!
ok,tack

#20 Det blir säkert fina ungar, finns det fula kaninungar?? Sen hur dom blir som vuxna vet man ju aldrig, men det blir säkert bra. Men om du inte vet att du har avsättning för alla ungar så ska du inte para, jag anser inte att avlivning är ett alternativ. VI har haft säkert 60-70 kullar genom åren och skulle aldrig nånsin ens fundera på nåt sånt. Para i så fall tidigt på våren så du har leveransklara ungar i juni då det är störst efterfrågan.
#33 tack, blev faktisk glad av din kommentar!😂
men hur långt innan de är leveransklara ska jag "göra reklam" för ungarna?
tänkte ha tema huvudstäder på kaninungarna så som tokio,london,madrid,paris osv……………..😂
När man parar sin kanin ska man vara beredd på att det kan bli 1-14 ungar. Att ha flera burar är något man ska ha. Det är ett av alla måsten.
Om man resonerar att man avlivar överskottet bara för att man själv vill ha en kaninunge så tycker jag att man ska låta bli. Även om det är en oönskad tjuvparning har man som ägare till kaninerna det ansvaret.
Att välja kulltema och namn till ungarna är bara en liten rolig sak med det hela när man har en kull. Bakom det där lilla roliga ligger så mycket mer jobb och ansvar än vad många tror. Ansvar för liv som du satt till världen. Och man tar inte ansvar om man avlivar överskottet.
(Att föda upp till slakt är däremot en annan femma. Då har man ett bra syfte med det hela.)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Är bara nyfiken… Varför skulle du ta kullen? :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
#37 för att det var mysigt sa hon 😉

#34 Så fort du har könsbestämt dom så lägger du ut som till försäljning. Vi har aldrig nåt problem med att få våra ungar sålda, fast vi har ganska många kullar per sommar, men då har vi hållit på med uppfödning i många år och våra köpare tipsar andra osv. Tar du bara en kull så kan det nog vara svårare, särskilt om det är blandraser.