Sällskap?
Jag har en hona på 1½ år, jag skulle gärna vilja att hon fick en kanin kompis. Om jag har fattat det rätt så funkar det bäst med en kastrerad hane? Men hur stor är möjligheten att det går? Hennes bur är ju hennes revir liksom.
Hur har ni gjort och vad har ni?
Alla mina har varsin bur.. för att förhindra bråk..
MVH John
Men sen får man ju även räkna med att det blir bråk och att kaninerna inte kan bo ihop. Och ska dom bo ihop så bör man ha en lite större bur.
Men det är omöjligt att säga hur stora möjligheter det är att det ska funka.
Jag har för tillfället ihop mina kaniner igen, men jag misstänker att det kan bli problem till våren igen om jag inte kastrerar henne snart. För när hon brunstar så börjar hon skvätta och rida på hanen. Men tills dess får dom bo ihop. Dom har en bur som är ca 120x59x55 cm och en Hage av kompostgaller runt buren som är ca 1,5 x 2,5 m.
Har precis flyttat ihop mina 2 busungar. En kastrerad hane och en hona (kullsyskon).
I mitt fall var ihopsättningen väldigt dramatisk, dem började bråka och jaga varandra, men efter ett tag så gav dem sig. Och sedan dess har dem varit bästa kompisar!
Men tyvärr är det inte alla kaniner som går ihop, och då måste man ha en reservplan. Den buren som dem bor i är 170x65x70 + en stor Hage, så det räcker gott och väl till dem 2.
Men om jag skulle varit du så skulle jag nog låtit han vara själv, han får ju massa uppmärksamhet av dig hoppas jag.
Och alla kaniner trivs inte med varandra, och som sagt är kaniner inte flockdjur så dem är lika lyckliga ensamma, som dem är tillsammans.

Jag har en bur som är 180x120 så den borde väl räcka till två stycken?
#4: Absolut! Och gärna något gömmställe så att dem kan komma ifrån varandra om dem vill.
som #5 säger - t.ex. bro, stubbe m.m.. tänk på att inte ha t.ex. ett litet hus i buren när du sätter ihop dom eller något annat där kaninen kan känna sig trängd. Städa gärna buren innan och släpp inte ihop dom i buren utan ev. i en rasthage, på golvet inne eller någonting som är neutralt, där ingen av kaninerna känner att det är "deras" revir.
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
#6 Tråden är 2 år gammal ;)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
#7 oj, haha ! såg inte…. Blir förvirrad när dom kommer upp där nere …
Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/
jag tycker verkligen att du ska skaffa en till kanin! en kastrerad hane
#9 Tråden är 2½ år gammal.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.