Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 649 ggr
[Niike]
0

OT / Marsvinssele

Halloj! :D

Eftersom jag tycker att man får snabbare svar här inne på k.if, så ställer jag de här frågorna här istället då jag vet att det finns lite marsvinsfolk här också^^ (hoppas det är okej!)

Har ni selar till era marsvin? Var har ni köpt dem? Vad föredrar ni för sort (ex. åttan)? Vet ni någon bra sida man kan beställa det ifrån?

Ett jättetack på förhand ;)
Mvh Maja

ciss
0

Absolut inte åttan, den är förbjuden på kaniner och tycker inte att man ska använda den på marsvin heller.

Jag tycker att marsvin inte ska bära sele eftersom att deras kropp inte är byggda för den och ifall de trasslar inte sig med benen eller liknande så kan de skada sig otroligt mycket.

Släpp istället ut dem i en gallerhage, det är så mycket bättre för dem och de kommer att uppskatta det mycket mer än att traska omkring i koppel.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#1 Tack för ditt svar!
Marsvinen har fått vara ute i utebur , men då sitter de mest o äter gräs de små tjockisarna^^ Så jag tänkte att köpa en sele så de kunde få lite bättre Motion och så… Men det kanske är bättre att låta dem vara i uteburen ändå då? Den är ganska stor, så de kan ju springa av sig, men problemet är att de inte gör det;) Det är 8 kompostgaller.

ciss
0

Marsvin tycker oftast att det bara är obekvämt med sele och vill helst sitta stilla och äta gräs istället, marsvin är ju sådana.

Jag tycker absolut inte att du ska använda sele.

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Haha jaa då det har jag märkt^^ Men då blir de ju feta;) Hur motionerar du dina marsvin då?:)

[Quellii]
0

Hittade en gammal tråd med suveräna selar, dom borde passa marsvin också :) Kolla här iaf :D Kanske inte säljer fortfarande, men du kan ju fråga ^^

ciss
0

#4: Lösa på golvet inomhus. Inget gräs att äta = mer spring i dem, vill utforska.

Selen ska, enligt mig, absolut inte användas på marsvin eftersom att de helt enkelt inte är bra för dem.

www.frihetenskaniner.se

Vemsan
0

Jag tror faktist inte att det ska vara något problem för marvin att ha sele på sig! Jag menar, det finns ju selar för hamstrar i dagens läge ^^, Kolla på länken som Photoniq skickade! Jag tror faktist att det kanske kan passa, men du får kolla :)

Hälsningar Vemsan

Martina-b
0

Det finns ju sele till marsvin i nästan varge djur affär, jah har inget marsvin men mina kompisar som har det hara ett helt vanligt sele på dem:P Eller inget alls!

Chippers
0

Ha de helst lösa i något rum eller så. Annars kan du ha sele, t.ex åttan eller kattungesele. Har själv åttan, funkar bra, men det är för att mina marsvin mest sitter stilla ändå och käkar gräs. Kattungesele kanske är bättre för marsvin som vill springa runt. Annars är det bäst att ha de lösa i ngt rum inomhus. :-)

KvirrZ
0

Jag har min kaninsele till marsvinen, går alldeles utmärkt :)
Eftersom att man inte drar i marsvinet så kan de inte skada sig av en sele.

- Mvh Emma