får grenar gratis
jag får grenar gratis för en av lärarna har äppel träd så jag kan få en packe med grenar. har ni sådan lyx att få grenar i massor gratis av någon ni känner?
Jag tar borta hos svärmor då hon har äppelträd eller så tar jag på marken ect här runt om 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har 3 äppelträd hemma - och då får vi gratis! Men om vi inte använder det så får vi äppelkvistar av min pojkväns föräldrar 🙂
Smaskigt säger kaninerna!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Jag har jag har en massa skog och på tomten har jag både vinbärsbuskar, äppelträd mm. Jag har även blåbärsris och ljung som växer i mängder på tomten så mina kaniner går de ingen nöd på. På sommaren går dom i hagar i både skogen och oå gräsmattan.
hemma hos mej så slösar jag mycket grenar men vad gör man inte för cesse då är det bara att be henne om mer men det kommer gå ett tag igen innan hon beskär grenar igen så får ta väl hand om packen jag fick nu 🙂
#3 om du beskär trädet rätt så växer de på bredden istället för höjden. Mycke prqktiskt sedan när man ska skörda frukten och beskära igen.
Vi har ju egen skog men kan man kalla det gratis då? 🤔 (tänker på skatter medmera)
Men jag har fått redan fällt sly som jag fick bunta och torka på plats för vinterbehov på "släktön" (fast jag är ju med i släktföreningen så jag äger ju tekniskt sett en del av skogen där också)
l'm back
Är det någon som betalar för grenar??
"Får" inga grenar men plockar egna i skogen. Och ibland i föräldrarnas trädgård.
En sak man ska tänka på: Bryt aldrig av grenarna från träden🙂
#9 äger din familj skogen? levande grenar hör ju inte till allemansrätten.
(skulle blir riktigt piss om nån bara kom och tog sly i min skog)
l'm back
#11 Min farfar ja.
Jag tar i skogen här men har frågat ägaren (bor nästan granne) eller går jag ner till min styvsvärfars skog (inte långt från oss, gångbart) och tar, fast ej synligt osv 🙂
#12 ok har hört talas om vissa som inte riktigt fattat allemansrätten (tex dom som fällt stora träd för att bygga saker)
l'm back
Jag får gratis från min mammas ex killes äppelträd :)
Jag får ta av mina grannar :)
MVH Celina
#14 Vem sa du till? För du skrev "till dig själv" hehe 🙂
#17 rättat till, en siffra fel och det kan bli riktigt fel
l'm back
Vi har egen skog så jag går och klipper från slyn som växer där. Mycket älgbete på dem redan så pappa tycker det bara är bra jag tar delar från dem och inte andra träd, sen kommer de ju aldrig till någon nytta som träd, de kommer förmodligen bara bli uppätna av älgarna och våra hästar innan de hunnit få någon storlek eftersom det är jättegoda enligt dem ;)
Jag har flera äppelträd på min gård. Får även grenar från mina föräldrar och min syster som alla har flera fruktträd på sina tomter :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Mina föräldrar har äppelträd, så jag får grenar därifrån. Har även fått från min morbrors äppelträd någon gång.
Vi har, 4 äpple träd, 2 päron, 4 plommon, 4 körsbär så jag knipsar av från mig själv!
Har ett stort plommon träd, 5 äppel ett päron :)
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
Har massor av träd på gården dock glömmer jag alltid namnet på dem :p
Jag har en snäll gudmor som meddelar oss så fort hon ser att någon har beskärt sitt äppelträd ;) Sedan frågar vi om lov om vi får ta. ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#3, 22, 23 mfl.. Tänk på att körsbärs- och plommonträd är ganska giftiga för kaniner. ALla träd med stenfrukt, innehåller en viss mängd av en cyanid-förening (eller nåt som blir cyanid i kroppen). :( Tråkigt nog. Men visst det är väl inget större fara om man gett någon gång, men tänk på att just de träslagen inte är bra att ge. Ett litet tips? så där.😃
Har äppelteräd på vår gård, och vi bor liksom i skogen så jag har inga problem med grenar.
Vad är det på grenen de äter? :) Har fjorton äppleträd i trädgården så det finns gott om grenar, vet bara inte vilken del eller så ;)
Jag plockar från våra egna äppleträd. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
blad, knoppar och bark. riktigt tunna grenar äter dom veden på också.
en fråga till ni som har ett eller två träd som ni tar kvistar av till kaninerna. hur överlever trädet. dom kan väl inte producera grenar i den takt som behövs.
l'm back
De äter allt! Men det som är speciellt bra för dem är själva kvistarna och grenarna och barken på trädet. Om du bor väldigt nära hårt trafikerad väg så skulle jag skrubba av dem lite o skölja ordentligt innan jag ger. Då har man iaf gjort något för att minska föroreningarna.
Men de äter löv mm med glädje. Men ta det lite lugnt med löven i början, annars kan nog magen reagera negativt.
Det viktigaste förutom att kaninen älskar äppelgrenar, är att kaniner behöver slipa ner sina framtänder, och det har de annars svårt att hitta möjlighet till. Höet funkar ju bara till kindtänderna. Så därför är äppelgrenar suveränt. Annars kan kaninen också börja gnaga på saker man inte vill de ska gnaga på. 😛
Vi har ett äppleträd som kaninerna får av men det räcker ju inte hela året. Tillhör den skaran som olovligen går till kommunens allmänning och plockar rönnsly. Sånt som ändå behöver gallras för att det ska bli en fin skog och jag tror älgarna tar minst lika mycket som vi av det där :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
När man bodde i ett stort hus hade man massor med träd och skog att knycka grenar av samt massor med godsaker att plocka på ängarna/åkrarna. Så kaninerna bodde ute hela sommaren på grönbete i stora hagar så man behövde inte plocka så mycket gräs, bara flytta runt burarna efter ett par dygn.
Dock nu i lgh är det inte lika lätt.. Får plocka grenar och sådant i skogen. Åker till bra fiskeställen och fiskar och katterna får äta en helt del fiskar jag inte tycker är mums. Samtidigt kan man också plocka rallarosor, maskrosblad och sådant till ninisarna vid bra fiskeplatser, det är så bördiga och bra växtplatser :)
Vi har äppelträd, plommonträd och vinbärsbuskar att ta från. Riktigt praktiskt!
Har äppleträd, päron träd och körsbärsträd, nyklippta o allt så nu har jag fullt med pinnar helt gratis, har även möjligheten att klippa träden när pinnarna behövs :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
vi har massa grenar runt våra hus ;)
Antingen tar jag grenar från björkar och rönnar här hemma på gården, eller så åker vi till skogen (en av våra egna😉) och rensar lite därifrån (då blir det även sälg).