Vad är skillnaden?
Hej! Nu e det så att jag undrar vad det är för skillnad på stamtavla och härstambevis? Ps rätta gärna mig om det är i fel grupp:)
Härstamningsbevis kan vem som helst skriva. Jag skulle kunna skriva ett i word och lägga in en bild på en kanin och kalla det för härstamningsbevis. Detta visar då alltså kaninens härstamning, ofta finns namn, födelsedatum, färg och teckning med samt föräldrar och mor/far-föräldrars färger/teckningar.
Stamtavla är mer "officiellt". Endast de som är registrerade uppfödare och föder upp renrasigt kan skriva stamtavlor. Stamtavlor krävs också vid att kunna ställa ut kaninen (förutom i PET-klass).
Aha okej tack så jätte mycket :) Då räcker det alltså inte att ha härstambevis till utställning!
#2 Det är i så fall om du vill ställa ut i PET klass. I en sådan kan vem som helst ställa ut, spelar ingen roll om kaninen är renrasig eller inte. Dock är det väldigt få sånna utställningar. Så är du intresserad av utställning ska du absolut skaffa en kanin med stamtavla.
#3 okej nej jag vill helst testa på att ställa ut på riktigt:) Hade tänkt att ställa ut mina två ninisar men de är 9 år snart så de e väl för gamla? Därför hade jag tänkt att ska en till och ställ ut den och kanske den får hoppa på skoj i trädgården vi får se:)