Två honor,Två kullar?
Har sett att någon/Några har sina honor tillsammans med varrandra när de båda ska få bebisar.
Har några frågor,
Har ni prövat detta?
Hur ska man göra?
Gäller det en eller flera raser? Kan man ha tex två Dvärgvädurar tillsammans?
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.

Jag tycker inte det är nån bra ide, även om jag vet att det kan fungera, men sen vet du kanske inte vilka ungar som hör till vilken mamma.
Antingen fungerar det jätte bra eller så blir det helt kaos. Det är antingen eller.
Har hört om honor som lagt i samma bo och sedan hjälpts åt att ta hand om ungarna. Men jag har också hört om honor som bitit ihjäl varandras ungar.
Sen beror såklart mycket på hur stor bur och honorna i sig själva. Jag själv skulle dock inte chansa utan låta dom få var för sig. :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag känner några som har sex kaniner ihop i en stor box + inhägnad (ca 50 kvm), tre kastrerade hanar och tre honor. Två av honorna blev tjuvparade och fick varsin kull utan att de visste om att de var dräktiga. Den ena honan tog väl hand om sina bebisar och har inte haft några problem med "sällskapet" men den andra honan, som var väldigt ung, förlorade fyra av fem ungar. Kanske pga att hon är väldigt låg i rang och inte fick riktigt "komma till". De två bona låg intill varandra. Den femte ungen adopterades av den första honan och allt har gått bra efter det. Kan tillägga att båda är systrar i olika åldrar och lejonhuvade blandraser. Hela kaningruppen är en familjegrupp faktiskt, med mamma + två vuxna kullar.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag har haft två honor med kullar samtidigt och det gick bra. Den ena fick 7 ungar och den andra bara en unge. Honan som fick sju ungar accepterade den andra honans unge i boet men inte i rastgården (de kan hoppa ut och in i buren som de vill). Men det löste sig ganska snart, vi satt och vaktade och hon accepterade ungen ganska snart. Den andra honan som bara fick en unge är väldigt bebiskär och diade även den andra honans ungar och putsade pälsen på dem.
Mina honor är inte släkt med varandra.
Här är en bild på båda honorna och alla ungar tillsammans i rastgården.

#5 Nej men gud så mysigt det ser ut :')
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
Jag har ju koloni med för närvarande tre honor :)
Eftersom de bor och fungerar i kolonin och har gott om gömställen m.m. så fungerar det bra. Det viktiga är ätt de har tillräckligt med plats och man får vara uppmärksam så att kaninerna fungerar ihop. (fick omplacera en vädur som blev hackad på i flocken). Det är helt naturligt för kaniner att bo i grupp med olika bon, men man måste väga det mot det onaturliga att vara instängda.
Mina honor lade ungar i samma bo och allt gick bra (två av tio dog häromdagen av råttangrepp, men det är ju en annan sak. Kolonin är numera säkrad ytterligare. Men sorgligt att förlora de två..)
I framtiden kommer jag dock para med några veckor mellan honorna. Det är för stor risk att de lägger tillsammans igen och att kullen då blir för stor så att de minsta inte kommer åt att få di.
Man får vara uppmärksam och i värsta fall hjälpa till med matningen (hålla honan till ungarna) men fungerar kaninerna i gruppen annars bör det inte bli problem. Det jag har lärt mig har jag läst mig till via forum i länder där grupphållning är något vanligare :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Angående raser har jag hört och erfarit att vädurar och kaniner med stående öron kan ha problem att komma överens. Det verkar som att kommunikationen misslyckas mellan dem.
#8 Intressant! En vän till mig har vädur + ståöra och det funkar bra vad jag förstått, men det är väl ingen regel utan undantag. Har en annan vän som också hade vädur + ståöra, men de var mor-son så det kanske var annorlunda.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#9 Det måste ju inte vara så att det inte fungerar, men många har upptäckt att det lättare blir problem :) Sen kan dety ju bero på hur många kaniner det är också - är det bara två kanske de lär sig varandra, är det några stycken kanske det blir mer problem. Och är det en blandad grupp med några av varje är det kanske ytterligare en annan situation.