Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2512 ggr
Viljans
2

Bettfel på ungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vänner! Kollade tänderna på mina 3veckors kaninungar. De är renrasiga dvärgvädurar och två är blåöga helvita och den tredje är svart wienertecknad blåögd. De två vita har lite konstiga tänder, har fött upp kaninungar förut men aldrig haft detta problem. De två vita är även väldigt lösa i magen och bildar stora kockor med bajs som jag tar bort dagligen, men det problemet hade jag förut men det gick bort med tiden. Lägger upp 2 bilder på ena ungen med de konstigaste tänderna.

Viljans
0

Där ser ni att övertänderna är sneda och undertänderna pekar lite innåt och är extremt korta. Både mamman och pappan har stamtavla och inget bettfel i släkten har förekommit.

Thowas
0

vad jag har läst om det här med bettfel så kan en kanin vara bärare under många led innan det ploppar upp.

det bästa för dessa kaniner med bettfel är att avliva dom så de slipper lida. hemskt men sant

Tinkelbell
0

Ja bettet ser ju inte korrekt ut och tyvärr är det väl så att det inte kommit fram förrän nu :/ Avlivning är det mest humana :(

Mvh Hela stora familjen <3

Viljans
0

Men går det inte att avvakta? Eller är det helt kört? Blir så jävla ledsen när sånt här händer. Det sista jag vill göra är ju att avliva henne.

AkaiTsuki
0

Har dem bitit på galler? Kan vara sånt också

//Joanna

Viljans
0

Nja de är utekaniner så jag vet inte men inte när jag varit där. De ligger fortfarande mest i boet.

Viljans
0

Kan ta nya bilder på hennes tänder imorgon som är lite bättre..

AkaiTsuki
0

Då tror jag det är bettfel :/

//Joanna

Viljans
0

Men om hon kan äta och så normalt är det då ett måste att avliva?

Tinkelbell
0

Risken finns att det blir värre och att hon inte kan tugga mat ordentligt längre fram :/ Du kan ju vänta någon vecka till och se hur det utvecklar sig

Viljans
0

Ja okej. Det förstår jag. Usch blir så arg att det måste bli såhär.

Thowas
0

om det är bettfel, som det ser ut att vara så kommer tänderna fortsätta växa fel och inte kunna slippas ner som normala tänder.

det man KAN göra är att klippa ner de långa tänderna med tång. men att göra det en längre tid blir nog bara jobbigt och smärtsamt för kaninen.

ta in den till vetrinären och diskutera med dom vad ni kan göra annars som sagt så måste den nog tas bort…

tlover
0

sätter en tass här

l'm back

Trasdockaa
0

Det går att operera bort alla 6 framtänderna, och kaninen kan sen leva ett nästan normalt liv. Dock är det kostsamt.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Linnet
0

Självklart ska du avvakta och se hur det blir allt eftersom dom växer.

devilsdaughter
0

Jag skulle ha avvaktat lite eftersom de ännu är så små.. Sen avlivat om det kvarstod och inte avla på föräldrarna mer.. 

Jag hade en kanin med bettfel och eftersom han fick det när han var flera år gammal så var det för svårt att ta bort honom. Men då var det ständig klippning som gällde och han hade problem att äta osv. Inser nu i efterhand att jag/vi gjorde det bara för vår egen skull och ångrar nu att vi inte avlivade honom tidigare då han fick lida en hel del.

Viljans
0

Kommer avvakta ett tag som ni säger. Har jag tur kanske det kan bli bättre. Uppdaterar här med bilder varje/varrannan dag på hennes tänder. Väntar högst i 2-3 veckor (då hon fortfarande diar) så får vi se vad som händer. Mamman har haft flera kullar tidigare och har en väldigt fin stamtavla + inga bettfel alls i familjen. Pappan sa hon var likadan.

Tinkelbell
2

hur är det, måste det vara anlag från bägge föräldrarna för att bettfel ska uppkomma, eller räcker det med att en har det så finns det i alla fall en 50/50 chans?

[Plumskaniner]
1

#17 - Tyvärr kan man inte alltid lita på vad folk säger. Fick hem en kanin med Devil i släkten nyligen som jag inte blev informerad om. 

Och bettfel måste finnas i antingen mammans eller pappans släkt (vet inte hur det är med det anglaget), eftersom att det framstod rätt tydligt. 

Hoppas dock på det bästa för kaninerna samt dig!

Viljans
0

Tänker också på det. Hon har haft flera kullar innan med helt perfekta ungar som fått 94p på utställningar m.m så tycker det är så konstigt. Men det sista jag vill göra är ju att avliva bebisen. Funderar på att behålla henne och ta hand om henne själv. Men som #16 sa att man fäster sig så lätt så det kommer bli svårt att behöva avliva den sen. :/

Viljans
0

Här är ungen med det svårtaste bettfelet.

Viljans
2

Här är den med minst bettfel

Viljans
0

Och detta är den svarta. Tror att den här eventuellt kan klara sig va? Det är väl den första jag borde avliva? Är så extremt ledsen. Men antar väl att det här är sånt som händer ibland. Usch

Tinkelbell
0

det beror ju på om du ev vill behålla de med bettfel själv och vill lägga ut pengar på att ta bort framtänderna? Så länge dom bakre är fina :)

Viljans
0

Hur mycket kostar det att ta bort framtänderna? Och på vilka borde jag isåfall göra det?

Tinkelbell
0

Det kostar nog väldigt olika och du bör nog ringa och kolla runt.

#23 #21 har ju tydliga bettfel, svårt att se på #22, går tänderna ihop? Dvs "inget bett" alls? Men alla som har bettfel (som fortfarande finns kvar om ett par veckor) behöver ju tyvärr antingen avlivas eller op. bort dom :/

Tinkelbell
0

Men på #23 ser det ju nästan ut som att det kanske kan rätta till sig. Svårt det där! Som sagt, du kan ju kolla runt vad de kostar och vänta några veckor och sen se hur du behöver/vill göra

Viljans
0

Finns det någon "online" veterinär man kan ta råd av? De veterinären som finns här tar runt 1000kr bara av att titta och bedömma om vad som är bäst. Ja den svarta är övertänderna helt normala, och under är ena tanden lite sned bara, så där finns det nog hopp. Men ska ringa runt och kolla hur mycket en operation kostar. Kan det äta normalt om den opererar bort framtänderna?

Tinkelbell
0

Ja de kan dom :) De har lite svårt för hårda saker dock, så man får ju ge dom små bitar av allt eftersom de inte kan gnaga sen :)

Men ring och rådfråga bara och fråga vad de tar för en op. och så får du ta ställning sen :)

Linnet
0

#25 Det kostar ganska mycket tror jag, det är tydligen inte alla som gör det heller, vår granne hade en kanin med bettfel, vi hjälpte dom att klippa ett tag, sen hade dom sagt på djursjukhuset att dom skulle kunna operera bort tänderna, men det fanns ingen närmare än i Stockholm som gjorde det, så dom valde att avliva.

Men du får helt enkelt avvakta, tror nog det kan rätta till sig för en del av ungarna i alla fall, för huvudet växer ju, vi hade en unge med bettfel, det blev bättre och bättre och vid ca 9-10 veckors ålder så hade hon korrekt bett.

Storkebodas
1

Alltså dessa betten ser verkligen inte normala ut. Jag hade avlivat #21 och #23 direkt, tror inte att det kan rätta till sig, men om du vill kan du väl vänta lite och se. Med #22 hade jag avvaktat för att se hur det utvecklas, men risken finns att bettfelet blir värre. Bara för att bettfel inte uppkommit i rakt uppåtstående led kan man inte vara säker. Har du koll på syskonen till alla släktingar, avkommor och halvsyskon? #21 bettfel är definitivt inte gjort av någon skada, det ser ut som en missbildning. Troligen kommer anlaget från båda föräldrarna.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Viljans
0

Pratat med vet nu, hon säger precis som er att jag ska avvakta i några veckor till, och blir det ingen förbättring tills hon är 7-9 veckor tycker hon det bästa är att låta henne somna in. Frågade om operation också, hon sa att avliva ändå är det bättre alternativet. "Visst får kaninen leva längre men hon kommer inte leva normalt". Plus att det kostade skjortan. Kommer fortfarande uppdatera så att ni andra får se hur det går. Hoppas på det bästa nu! Ska till en tjej i veckan som jobbat med kaniner/smådjur i veckan för att få råd av henne med. Tack för hjälpen! O nu håller vi tummarna för att hennes tänder eventuellt blir bättre!

Viljans
0

#31, hennes avkommor, syskon, föräldrar m.m har inget fel alls. Detta är den absolut första kullen med något fel över huvudtaget. Jag tror verkligen det kommer från pappan, men vem vet. Men tycker ni nu jag ska avvakta eller ska jag åka och avliva #21 med det samma? Vetten såg ju inga bilder och kunde ej bedöma det lika bra som er. Vill inte att hon ska behöva lida.

Storkebodas
1

#33 Och syskonen till mormor och morfar, deras halvsyskon mm? Det är i princip omöjligt att hålla koll på hela kaninens släkt, och bettfel kan ligga dolt i många generationer. Tyvärr kan mamman bära på anlaget utan att ha gett bettfel tidigare. Det kommer nämligen inte fram förrän hon paras med en hane som också bär på anlaget. Alltså bär båda på det, inte bara pappan.

Kram Elsa

Kiyona
0

Usch vad tråkigt! Vill sätta ett tassavtryck här för att se vad som händer! Du får ta hand om dig! Mycket tråkigt när det blir såhär!

Du kan väl alltid be om att få maila bilderna till din veterinär eller någon veterinär som u känner kan göra den bedömningen. Att ringa til olika veterinärer är alltid gratis. Du kan ju fråga angående att maila bilder om du inte hittar någon veterinär i närheten som kan göra bedömningen för ett vettigt pris.

Har du pratat med uppfödarna till föräldra kaninerna? Dem vill nog gärna veta så kanske ni kan klura lite tillsammans och kanske få lite råd därifrån också.

Lycka till!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Viljans
0

#34 Jo visst kan det vara så, men just nu bryr jag mig inte så speciellt mycket om vem som haft anlag, utan mer om ungarna och vad som kommer hända med dem. Resten klurar jag ut senare. Pratade med uppfödaren (hon har mamman, pappan, mormor m.m till min kanin) och hon sa att det är synd att det blev så och att hon är förvånad över att ungarna fick bettfel. Hon tyckte att jag ska bestämma själv hur jag vill göra men självklart ska jag inte låta en kanin som har ont springa runt. Hon som är ägare till pappan slutade svara när jag skrev att ungarna fått bettfel och att jag var riktigt ledsen. Någon som har ett nummer/mailadress till en bra veterinär som kan rådgiva över telefon/mail då? Helst mail så jag kan skicka bilder så jag kan få ett slutgiltigt svar svar om vad jag ska göra.

Emelice1206
1

Önskar dig och kaninungarna lycka till, inte kul sådant här alls 😢

Storkebodas
1

#36 Fågelkliniken och Roslagstull är jättebra, googla på dem så hittar du hemsidorna. Har själv ringt till dem massor av gånger, de är alltid jätte-hjälpsamma och framför allt kunniga. =)

Kram Elsa

Kiyona
0

Pröva att ringa fågelkliniken i malmö har för mig att veterinären cecilia trähgård även har expertis på kaniner. Är inte säker. Men ring runt till olika veterinären och fråga om att få skicka bilder via mail/fax om du inte hittar veterinär i närheten.

Går alltid att ringa och fråga personen i telefonen om han vet andra kliniker som han kanske till och med vet har en veterinär som är duktig och erfaren av kaniner och deras problematik. ring på :)

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Viljans
0

Ringer fågelkliniken och Roslagstull imorgon. :) Tack för att ni är så extremt stöttande! Betyder allt för mig.

AkaiTsuki
1

Personligen skulle jag avlivat dem för deras egen skull, det är ju verkligen inte kul när sådant här händer 😕 

Eftersom ägaren till pappan slutade svara känns det även som hon visste att det fanns bettfel i släkten, dåligt gjort av den personen 🤔

Hoppas allting går bra med de småttingarna 😊

//Joanna

Lillhems Kaniner
6

Alla ser ut o ha bettfel! O ens tänka tanken att operera bort framtänder tycker jag är sjukt! ingen kanin ska behöva leva så! Skiter i att vet tycker de är ok, en kanin ska ha tänder o ingen kanin ska leva med bettfel. ta bort dom och ta föräldrar ur aveln. blir förvånad över att läsa att man tipsar om att ta bort framtänderna :O

[Luppa]
2

#23 är ett solklart bettfel, varför säger ni att den ser minst allvarlig ut? I mina ögon är den värst.
#22 ser ut att ha tångbett, det kan kaninen leva med OM det inte ändras åt ett eller annat håll. Och det vet man ju inte…

Linnet
1

#42 Håller med tycker också att det verkar helt idiotiskt att operera bort framtänderna på kaniner.

Trasdockaa
2

Jag tror att folk som inte opererat bort framtänderna på sin kanin har svårt att föreställa sig hur bra kaninen lever trots allt. Jag tycker det lät absurt innan en av mina kaninköpare gjorde det med sin kanin efter att han fastnat med tänderna i gallret och de fick bända bort honom. Han är världens lyckligaste kanin. Han kan inte gnaga bort bark eller stora/hårda grönsaker, men allt annat käkar han med stor belåtenhet så som hö, pellets och skivade grönsaker. Annars lever han vidare helt som vanligt. Tror att många glömmer bort att de har en hel del kindtänder de tuggar med, och att framtänderna inte är allt för en kanin :) Så rekommenderar att man tar kontakt med ägare till sådana kaniner, och lär sig mer om deras erfarenheter :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Suskiv
7

Opererar man bort tänderna på kaninen så gör man det fär sin skull, inte för kaninen skull. En Kanin utan framtänder kan inte gnaga bark tex. Samtidigt så ligger det i kaninens instinkter att gnaga bark. Den instikten försvinner inte bara för att tänderna är borta.

Att operera bort tänderna på en kanin är ungefär samma sak som att tvinag en kanin att sitta i en pytteliten bur. Visst den kan vara lycklig, men den kommer aldrig att kunna ha ett fullvärdigt liv.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Guldvingens]
0

#42 #43 #46

Instämmer helt och fullt!

Viljans
1

Kommer behålla #22 själv så att jag blir helt säker på att hon kommer leva ett bra liv. #21 & #23 får tyvärr somna in denna vecka. #23 kommer jag eventuellt vänta med ett tag och se om det blir bättre (blir det bättre behåller jag henne med). Men #21 får somna in så fort jag fixat tid hos VET. Är så arg och ledsen. Men det känns skönare att låta henne somna in än att operera henne och så.

[rabbitkanin]
0

Jag tycker du borde låta dom få somna in, en Kanin utan framtänder kan väl inte vara en lycklig kanin? , jag tycker att det såg ut som att alla ungarna har bettfel. Det är sorligt, men ibland måste man göra vad som är rätt för sitt/sina djur fast det kan göra ont i hjärtat.

fossingen
3

Alltså vid åldern den har nu borde tänderna vara korrekta. Är dem inte de efter 4 veckors så har den i synnerlighet bettfel. Inte vill man sälja sånt till andra. Går det till sig långt senare så är det ju ändå ett medfött bettfel. Du bör avliva eller behålla.

Viljans
2

Bokat tid hos veterinären nu. Kl 13.45 imorgon. :/

RosarysKaniner
2

#51, Beklagar! Men det är det bästa du kan göra. Styrkekramar till dig.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

fossingen
1

#51 Hemskt ledsen. Men jag tror i längden att kaninerna lider mindre av det. :(
Jag vet att sådant är jättejobbigt. Så jag skickar varma styrkekramar .

[Luppa]
6

#51 Jättejobbigt beslut att ta, men jag är övertygad om att det är det rätta. Kram på dig.

Linnet
0
Kiyona
0

Usch vilken hemsk länk!

Ja det blir nog bäst att du avlivar dem små :( tråkigt när sånt händer men tyvärr är det så verkligheten ser ut ibland vare sig man vill det eller ej. Lycka till! massa styrkekramar från mig och djuren! 😇

**Mvh//Andrea **

[Totoros kaniner]
0

Sätt precis o titta på djursjukhuset på en kanin med bettet. Man lider verkligen Me dem.

[rabbitkanin]
0

#57: Såg också det, såg inge fina ut.

Viljans
0

Ni är så underbara. Satt utanför buren nyss o såg de små liven göra glädjeskutt i hela buren och tårarna bara rinner. Kommer inte avliva #22 (Nigini) då jag känner att det finns hopp för henne, kommer behålla henne som sagt. Men #21 och #23 (som fick namnen Luna och Bellatrix) kommer få komma till djurhimelen. När jag vägde de idag vägde Nigini 365g, och Bellatrix (#23) vägde 345g, och Luna (#21) vägde 220g. Så Luna är rätt underviktig med. Men det är så underbart när jag ser att de gör glädjeskutt, myser med varandra och busar. Hur tror ni Nigini kommer klara sig utan sina syskon? De är ju varandras stöd just nu. Tror ni hon kommer klara sig bra ensam med mamma?

Linnet
0

#59 Jo visst kommer hon att klara sig, men det är ju tråkigt att hon blir ensam kvar. Jag vet inte vad jag hade gjort, förmodligen avvaktat lite, man hoppas ju alltid att det kan rätta till sig, men den första såg ju riktigt konstigt ut.

Viljans
0

#60 Visst är det tråkigt, allt det här är väldigt tråkigt, men hellre att hon får leva om veterinären säger att hon kommer klara det än att jag avlivar henne "bara för att hon kommer bli ensam". :/

Lillhems Kaniner
5

ja skulle avlivat alla. den översta och understa har grova bettfel och du gör rätt i att avliva dom, dock ser jag tyvärr ingen anledning o spara en som har/har syskon med grova bettfel. du kommer fästa dej vid henne och vad gör du om hon sen inte blir bra? bättre ta dom när dom är så små. o ta ur föräldrarna ur Avel. kaninbebisar är supersöta men dom är inte svåra att göra heller.

om du nu ska spara den ena, sälj aldrig någonsin den kaninen, spelar ingen roll om nya ägaren lovar dyrt o heligt att den inte ska gå i Avel, men de är tyvärr väldigt lätt hänt att de "smet in till varandra" och då srpider man skiten vidare.

[Bolten]
0

håller med #62

Melao
1

#62 Om det bara är risken för att hon ska föra vidare anlaget man är rädd för kan man alltid kastrera innan man säljer, om man nu vill sälja. Då tar man också bort risken för livmodercancer och annat otäckt. Jag ser ingen anledning att avliva ett djur som kan leva ett lyckligt liv.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Viljans
1

#62, Varför SKa jag avliva henne? när hon mår bra? Kommer spara henne. Och kommer den dagen hon också kommer behöva avlivas så är det inget mer jag kan göra. Då gav jag henne ett bra liv tills den dagen kommer. :) #64 Precis så jag tänker.

Viljans
0

Vila i frid Luna och Bellatrix. Begravde de mitt ute i skogen där jag begravt de andra kaninerna jag haft som gått bort. Nu svävar de uppe bland molnen. De somnade in intill sin mamma hos veterinären. Syster Nigini fick också ligga bredvid dem när de somnade in.

Nu håller jag alla tummar för Nigini som ska tillbaka till veterinären om 2 månader och kolla bettet igen.

Kiyona
0

åååh vila i frd småttingar! nu kan n beta av det godaste gräset i universium och invänta att nära och kära kommer där ni är innan ni kan gå vidare i nästa liv. r.i.p.

**Mvh//Andrea **

[rabbitkanin]
0

Vila i frid, nu får de leva i frihet i kaninhimmelen och äta av det grönaste gräset <3

Verkligen tragiskt, är alltid lika tråkigt att behöva låta ett djur somna in. Hoppas det blir bättre lycka med Nigini <3 

styrke kramar till dig <3