Sommarbur
Jag tänkte sätta ihop en sommarbur av kompostgaller och bygga ett hus till kaninen där han kan bo hela sommaren dygnet runt.
Hur stort bör huset vara?
Bör jag ha ben på huset eller är det bättre att ha det direkt på marken?
Jag tänkte angingen göra huset så att han kan skutta upp och sitta på taket. Eller så gör jag det på ben så att han kan sitta under. Vilket är bäst?
Behöver jag ytterligare sol, regn och vindskydd?
Några tips? för att få det så rent och lätt att städa som möjligt. Jag tänkte ha halm i huset, men det blir ju lite skräpigt om han drar runt det i hela buren.
Det är en ganska liten kanin glömde jag skriva. Ca 2,5 kg.
Ska du ha den där dygnet runt så är inte kompostgallernas rutor tillräckligt små för att hålla rovdjuren ute, ex iller, hermelin osv.
Bygg en bur av putsnät eller minknät istället. Och glöm inte att sätta nät i bottnen heller.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
oj, det har jag inte tänkt på. Jag bor i ett radhus område i stan, så jag har svårt att tänka mig att det finns andra rovdjur än katt här.
Ja galler i botten och ovanpå tänkte jag ha. Då kanske jag tar kompostgaller där och putsnät runt om. Det borde väl räcka?
I botten bör kompostgaller räcka men taket bör vara rått och iller säkrat. De klättrar. Se till så att buren är stabil nog att stå emot en lös hund eller liknande också. Höjer du upp huset från marken och gör buren stabil så kan du använda den på vintern också. Det är inte fel att kunna täcka delar av den vid dåligt väder eller stark sol.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kompostgaller med kycklingnät runt flera varv ;)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Jag tycker att du ska ha ben på huset, annars kommer det komma in fukt underifrån och det skvätter lättare in regn. Dessutom förlorar du en massa betesyta om huset står direkt på marken. Men benen behöver inte vara så höga, ca 10-15 cm räcker. Då kan kaninen hoppa upp på huset också, om du inte gör huset högre än 30-40 cm och själva buren minst 70 cm hög. Gör buren så stor som möjligt, förutom att det blir trevligare för kaninen räcker betet längre och du slipper flytta buren lika ofta ;)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#7 Nja, för en kanin i 2,5kg-klassen behöver nog iaf 15cm när jag tänker efter. Så mycket har vi till våra kaniner i samma storlek.
Ok, vad fint det ser ut. Bor kaninen där dygnet runt? Vad har du i botten?
Jag tänkte bygga ett hus som är ca 30*70 cm. ca 20 cm från marken och ca 30 cm högt. Är det lagom? Kan jag gör det mindre?
#10 Om kaninen ska bo där dygnet runt tycker jag att det är lagom. Om det bara är för dagen kan du göra mindre.
För att vara kinkig säger väl de nya bestämmelserna att buren till medelstor kanin ska vara 80cm hög? Kolla så att kompostgallerna är det :) Har för mig att mina är 75 eller nåt. (en enkel planka är ju ett sätt att höja lite)
#12 Fast en kanin på 2,5 kg räknas väl knappast som medelstor?
#13 Inte? Går gränsen vid 3kg då? Erkänner att jag inte har full koll men den som bygger ny bur kan ju ha nytta av att kolla upp det :) Skiljer det sig på någon enstaka cm kan det ju vara värt att åtgärda inför ev. framtida kanin.
Vet inte om de nya måtten gått igenom än heller.
#14 De gamla (nuvarande) reglerna sätter gränsen vid tre kg, de nya (ev) sätter en gräns vid 1,5 och en vid 3,5. Först efter det krävs 80cm takhöjd.
Gallerna är 70 * 90, så om det behövs i framtiden får jag väl vända på dom och sätta dom på höjden.
Skulle hönsnät kunna räcka i botten? Blir kanske bekvämare för kaninen än komostgaler?
#17 Hönsnät är ej lämpligt. Det håller ej bra osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Vi har hönsnät i botten av en bur/hage vi hade (den är sönder så vi ska stycka den för att bygga nya) men det är som #18 säger inte så hållbart, men vi tänkte att vi märker ju ifall dom börjar bita hål i det (kaniner och allt annat biter lätt igenom hönsnät det enda som hönsnät håller inne är höns) för då kan vi laga det då det märks (dom har ju jord som extra barriär) men har man hönsnät ska man kolla det minst 2 gånger/dag och ha hemma så att man kan laga det när det går sönder (inte om) så igentligen är nog hönsnät ganska dyrt i längden (och man måste ha en tung bur som ligger mot marken annars så biter dom bara upp där det är en springa så dom kan komma ut om dom inte har den extra "jordbarriären"
l'm back
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Putsnät (finns på tex Biltema) är hyfsat billigt men man får ju köpa mycket.
Gillar inte riktigt det här med nät i botten, mitt är nergrävt. Men då kan man ju inte flytta buren. Tror att stora hål kan vara bekvämare än små.. men är osäker.
Granngården har bra bottennät. Villanät heter det och har stora maskor (5*10cm) i plastat nät. Mycket gräs kommer igenom och det är skonsamt mot tassarna. Inte jättedyrt egentligen men man måste köpa minst 5m tror jag så om man kan dela med någon sparar man ju några slantar. Man behöver ju inte en hel rulle till en bur.
Tanken är att jag ska kunna öppna ena sidan så det blir en större Hage där han kan vara när vi är hemma. Där blir det inget tak och botten. Så får det bli kompostgaller som tak och botten på natten och när vi inte är hemma.
När jag hade kaniner när jag var liten hade vi ingen botten i hagen. Och jag tror det var hönsnät. Dom grävde aldrig ett dugg, men dom var bara där på dagarna.