Snedvriden nacke
Inte nu igen :( för 1 år sedan hittade jag min lill kille liggandes i ett hörn och han ville inte äta eller dricka.. Vi fick inte i honom någonting första dagarna och för varje dag som gick vred sig hans nacke så att den tillslut var vriden 45 grader!! Jätte obehagligt veterinären trodde det var en hjärnblödning och att vi bara skulle vänta på att han somnade in. Aldrig i livet tänkte jag så jag testade alla möjliga knep och fick tillslut i honom vatten och riven morot samt ananas juice. Han blev otroligt nog gladare och betedde sig som vanligt fast med sen nacke. Idag är han helt återställd. Nu till saken: idag när jag gick till ninerna upptäckte jag att min gamling denna gång också är lite sne :'( dock så åt han, skuttade och drack som vanligt.. Vad ska jag göra? :o
hade också en kanin som var sned. Min hade typ en närvsjukdom och veterinären sa att många gamla kaniner får det och det är inget att göra åt utan att låta den somna in. Jag ville inte att min kanin skulle somna in så han levde sen i 7 månader till :). Jag tror inte de lider så väldigt mycket av det. Veterinären sa att han inte hade ont bara att han var sned och det kan vara jobbit för honom.
Hoppas detta blev till någon hjälp.hehe.
Lycka till!
Frida
Hjärnhinneinflammation kan ge samma symptom, och kan botas med antibiotika. Har själv haft kaniner med riktigt sne nacke som sedan efter antibitoikakuren blivit helt återställda. Googla på meningitis (hjärnhinneinflammation på engelska) så finner du många bilder och tidigare erfarenheter hos ägare. Men det gäller att sätta in antibiotikan tidigt för att det ska gå att bota (om det är det i frågan).
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#1 får hoppas på det bästa då.. :( min gamle skruttis… #2 okej, måste man åka med kaninen till veterinär då? Har ingen bra veterinär på mindre än 6 mils avstånd och vill inte utsätta en snart 10 årig lättstressad kanin för en sån lång resa :(
Hände precis min hona som vi var tvungna att avliva i höstas. Hon vägrade äta, dricka och göra behov. Sedan blev hon sne och vetten sa att det var parasiter på nervsystemet och hon var allmänt risig så vi avlivade henne. 😢
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#4 ååå nej :( uhuu detta får inte hända!! Han har ju funnits i mitt liv för alltid känns det som :( lilla plutten min :(
#5 Åh, ja lycka till! :(
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Min kaninhona fick parasiter, men detta behandlade vi med antibiotika och hon blev återställd. Dock försvinner aldrig de parasiterna - utan de sitter kvar. Min lilla gumma blev sned för ett halvår sedan igen - men hon är en riktig liten kruttant och idag är hon 9 år. Så avliva inte för sådant, utan testa med antibiotika först i 1 vecka och se om det blir bättre först. Denna parasit har hon inte ont av mer än att hon inte får vara med andra kaniner, så hon bor själv nu :) Men hon får så mycket kärlek av matte - så det gör inget ändå för min lilla tös
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Något av det första att misstänka är E cuniculi som är en parasit. Den ger upphov till nosematos. En kanin kan leva med det om den får medicin. Men du måste ta den till en bra kaninkunnig veterinär. "hjärnblödning" kan ju hända, o stroke o sådant, men det första att kolla är om den har denna parasit - vilket enl mig låter troligare.
Så boka veterinär snarast. Ju tidigare, ju lättare att få nacken att rätta till sig. Efter medicinering kan man försöka med massage o annat.
Som jag skrev vet jag inte om jag vågar utsätta en 10 årig kanin för den stressen :( måste som sagt åka minst 6 mil, kanske ännu längre för att få en kaninkunnig :(
Vad kommer parasiterna ifrån då? Något speciellt de brukar få det av?
Det är bättre att åka till veterinär än att låta kaninen gå med det. Som djurägare är du skyldig till att ta ditt djur till veterinär om detta är nödvändigt, vilket det i detta fall är. Min gumma är nio år och blir också stressad av att åka bil. Men det var bättre att hon blev lite stressad och sedan frisk, än att låta henne gå med det - för det blir bara värre för varje dag som går och är väldigt obehagligt för kaninen. Om inte kaninen tas till veterinär så ser jag detta som rätt oansvarigt.
Jag tror faktiskt det är viktigare att åka till veterinär. En bilresa kan också göras hyffsat bekväm för en stressad kanin. Är man två som åker sitter en med kaninen o en kör osv. ANvänd fantasin för vad din kanin behöver för att resan ska bli lugn. Det är en allvarlig sjukdom (och alternativen är också allvarliga), och det är inte alls lika säkert att det stannar vid så lindriga symptom somhos din andra kanin.

Vi hade en unge i en kull en gång som var alldeles sned, blev bara värre och värre, så det blev avlivning, han hade ju ingen balans alls och huvudet var helt snedvridet.
#10 Här
http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/invartes-parasiter-kanin står det lite om invärtes parasiter (Encephalitozoonos). Veterinär brukar rek långvarig behandling med Axilur (ca 2 månader) men det är så klart bäst att låta undersöka kaninen för att se vad som är fel. Lycka till🌺
För det första går det knappt hantera min lilla plutt, får bära honom med handskar om jag får upp honom över huvud taget..och för det andra har jag ingen möjlighet att åka bil och för det tredje kommer mina föräldrar inte vilja betala…. :( fan att jag inte fått körkortet än!!!!! Så längre han äter och dricker och mår bra får det vara, märker man att han mår sämre får vi ju avliva :( Smittar det om det är parasiter? Vad borde jag göra med mina andra tre ung djur?
Om man inte kan ta djuret till veterinär ska man inget djur ha. Dina föräldrar borde aldrig ha tillåtit dig att ha kanin om de inte tänker betala för veterinär. Att han har huvudet snett redan ÄR ett tecken på att han blivit sämre. Och att han ska behöva avlivas pågrund av er oansvarighet är inte okej. Tycker du ska prata med dina föräldrar och säga att ni är skyldiga att ta honom till veterinär. Stackars kanin..
Och ja, parasiten smittar.
Har han det och går med tre andra har de det garanterat också då det sprids via avföringen.

#15 Har du en kanin som är 10 år, som du knappt kan hantera och måste ha handskar?? Hur har du gjort alla åren då, har du låtit bli att hantera honom då? Hans problem har väl kanske med åldern att göra 10 år är mycket för en kanin.
Jo de vet de också, men de tycker synd om honom och tycker inte han ska behöva åka den sträckan.. + att vi inte har möjlighet att åka förrän om 2 dagar då ena bilen är inlämnad och andra utlånad.. Jätte tråkigt men sant.. Som tur är verkade han bättre idag och inte lika sne. Hoppas inte det är parasiter då, isf kommer vi ju behöva åka med alla… #19 ja, sånt är fallet. Har hanterat honom otroligt mycket men han vill helt enkelt inte. Och ja! Uppfödaren har varit här och försökt flera gånger och visat hur jag ska göra m.m. Efter 5 år gav jag liksom upp.. "Hoppas" att det är åldern och inga parasiter… Han äter som sagt som vanlig, fick en äpplebit och han hade gnagit mycket på sin gren.
Låter som Nosematos E Cuni Culi. Rekommenderar veterinär och blodprov på stört!
Nosematos är en jäkligt hemsk sjukdom och får ungar det är det mamman som är bärare även om hon inte visar symptom. Därför blodprov om inte annat obduktion som visar om det är positivt eller inte.
Ärligt talat skulle jag avliva ett djur med Nosematos då det smittar andra djur trots behandling även marsvin, råttor m.m.
Dock får man ju aldrig reda på smittan om man inte tar blodprov eller gör obduktion.
Så har man fler kaniner bör man överväga avlining ifall kaninen har mycket antikroppar mot sjukdomen, tänk även att de andra djuren redan kan vara smittade, dock kan du vänta med dem tills de visar symptom, för det blir dyrt att kolla.
Tänk också att denna sjukdom Kan smitta människor som har kroniska sjukdomar med lågt immunförsvar, små barn eller om man får kortison ex. Så hantera djuret med handskar..
#21 Så vi borde avliva typ nu då?? :( om det inte är det då???
#22 Nej, åk till veterinären när du kan och gör en vanlig koll, de kollar ju öronen och allt sådant. Annars kan du be dem göra ett blodprov mot exempel nosematos. De skickar dem till SVA om de inte har labb själv. När du vet provsvaren så avgör du själv hur du vill göra.
Kan som andra säger också vara en hjärninflammation eller något med öronen. Så på rak arm kan man inte säga hundra.
#23 får prata med mina föräldrar, är över 18 men har ju som sagt inget körkort.. Blir ju tidigast torsdag om jag ska följa med!
#24 Ja, du får försöka boka tid när ni kan. Jag hoppas verkligen det inte är något allvarligt dock. Under tiden ifall du tänker behålla honom kan du köra på Axilur, för det är nog det enda som lindrar symptomen.
Hade ni lagt 1000 tals kronor på en kanin som haft ett långt liv? Samt utsatt den för 6 mils bilresa och värme ombyte? Han är ute i en bod där det är ca 2 grader.. Känns inte så bra att sätta honom i en bil med kanske 20 grader i nästan en timma. Hur hade ni prioriterat helt ärligt om det gällde just er?
#26 Jag har slängt ut över 1000 kronor förra veckan på en undersökning och mer kommer jag få slänga ut. Även om det i slutändan kanske innebär avlivning så är det klart värt det.
#27 okej, vill se hur andra prioriterar.. Jag kan ju säga hejdå till körkort, bal, student, gesällprov m.m om jag väljer att behandla en kanin som kanske lever ett halvår till om jag har tur.. Hur gammal är kaninen du behandlar?
Någon som även kan ha en teori om vad det var min yngre kanin kan ha haft? Då blev ju ingen annan smittad och han blev ju helt återställd. I hans fall sa ju veterinären att fet inte var lönt att komma in då han troligen skulle avlida när som..
#28 Alltså det är helt upp till dig hur du vill göra. Du kan ju alltid låta han somna in om du vill prioritera de andra djuren istället.
Kaninen är ca 2 år. Ungarna hennes dog allihopa, en hittades död vid 3 veckor, den andre vid 4 veckor (var ej hemma så såg ej symptom). Och den tredje på 5 veckor såg jag symptomen på, jag kan säga att det är bland en av det värsta sakerna jag någonsin har sett. Så jag bokade Vet direkt och tog blodprov på Modern. Så nu sitter jag och väntar på svar helt enkelt.
#29 Om jag ska vara allvarlig kan de också vara Nosematos. Ibland kan de bli sne och sedan helt återställd, därav kan din gamla kanin blitt smittad.
Kaniner kan också vara bärare på Nosematos utan att det utbryts på dem och kan således smitta andra kaniner. Som sagt, det är svårt att säga utan blodprov. Men symptomen är ju klart likt Nosematos.
#30 nej men fy, beklagar
Oj varför kom inte hela texten med?
Kortar ner det lite då: inte kul när ens pluttar inte mår bra :(
Men varför kommer inte allt med?? :o
Har inte läst igenom allt men tycker DU att det är väst att behandla och få ha kvar din älskling i några månader till så är det helt klart värt det.
Sålänge de inte lider.
Jag har behandlat min gammelman flera gånger senaste halvåret. En operation har han även gått igenom. Och nu är han frisk och mår prima. Han har varit en kämpe genom allt, hade otroligt ont en period, innan vi kom på vad det var. Det har kostat mycket pengar men han är värd allt och ännu mer!

#26 Nej det hade jag inte gjort hade avlivat kaninen.
#36 okej tack för svar, slutar han äta, få dålig balans eller ännu mer vriden nacke och att man märker att han lider, då är det mest humant att avliva tror jag.. Vill inte att han ska behöva utsättas för stress sina sista timmar i livet..
#26 Ja! Min hane är 9½ år nu och har senaste halvåret kostat någonstans mellan 10-20 000. (vill inte säga exakt här).
Många sa "du kan köpa många kaniner för de pengarna" men varför skulle jag vilja köpa en annan kanin? Han hade chansen att bli frisk, även om chansen var 50/50, och det blev han. Det är mkt mer värt för mig.
Bara pratat med min pappa innan och nu berättade jag allt ni skrivit och så för mamma. Att ni tyckte vi ska åka till veterinären m.m.. Fick bara svaret "aldrig i livet, utsätter honom inte för det! Sålänge han inte lider får det va, blir han sämre avlivar vi. Mest humant och naturligt, han är gammal nu."
#38 fint av dig!
Nu kom inte allt med igen, men skrev typ att jag inte har de pengarna :/
#40 Tack. Kan säga att det blev måånga diskussioner i familjen om det verkligen var värt att lägga ut de pengarna.
#42 förstår det
Men vad är detta :o
Det är då rakt inte humant att låta stackaren lida av parasiten (om det nu är det) när man kan behandla det. För mig kostade det 350kr med behandling utan försäkring.
#46 anser inte att han lider då han beter sig som vanligt.
Kaniner döljer ju sjukdom. Det kan faktiskt vara så att han är väldigt dålig men döljer det för dig pga sina bytes-instinkter.
Om ni ändå ska välja att avliva honom när han blir sämre, är det inte bättre då att avliva honom ganska snart så han slipper bli sämre?
Klart man inte vill förlora sin familjemedlem, men samtidigt så vet du/vi inte om han kanske mår jätte dåligt egentligen.
Nja, jag hade nog övervägt att avliva honom medan han har det bra istället för att vänta, Om jag inte skulle ta honom till vetten :)
Mvh Hela stora familjen <3
Alltså saken är ju såhär. En kanin ska inte ha snett huvud om den är frisk och din kanin är ju uppenbarligen inte frisk! Om den har ont eller lider kan jag inte säga. Men jag kan bara säga att det mest humana är att ta bort honom och skicka honom på obduktion eller ta ett blodprov på honom. Jag menar 1000 kr sammanlagt för undersökning, blodprov och analys. Då får ni reda på orsaken.
Vet du inte vad det är för sjukdom, hur har du tänkt bota dina andra kaniner om dem också blitt smittade om du inte tänker ta något blodprov på denna?
Kan säga att man ska absolut inte ta kullar på kaniner som gett ungar med snett huvud då mamman mest troligt bär någon smittsam sjukdom.
Dessutom råder jag er att vara varsamma mot zoonos sjukdomar då de kan smitta människor. Som Nosematos bl.a är.
Men en sak kan jag säga. Att min stackars 5 veckors kaninunge led så inni helvete i den sista minuten innan den självdog.
Symtomen:
Ungen var rätt slapp och orkeslös, så jag plockade upp lillknatten och den började genast få spasmer i huvudet och slänge huvudet åt vänster och höger hela tiden.
Sedan började huvudet luta åt höger enormt och den tappade balansen medans den skuttade och föll på sidan hela tiden. Jag tänkte för mig själv "nu kommer denna också att dö..". Ja, mycket riktigt efter några minuter börjar den råskrika som en bebis och fick spasmer i hela kroppen och drog huvudet bakåt och framåt hela tiden och ryckte i hela kroppen som en besatt varelse, under hela förloppet skrek den också, sen dog den bara. Hann inte ens tvångsavliva stackaren trots att förloppet gick fort så glömmer jag det aldrig och jag kommer inte låta något vuxet djur lida av något sådant. Och att se på videosar på nätet där vuxna kaniner med Nosematos som har huvudet hängandes/släpandes i golvet och ramlar och allt.. naee.. Känns inte som ett riktigt liv.. Känns bara plågsamt.. :(
Har inte tagit någon kull på honom? Eller vad menar du? Jag tror bara han är gammal och lite stel, huvudet är ju absolut inte ens i närheten så snett som när jag googlar det ni tipsat om. Skulle det vara så att det är smittsamt får jag ju ta det då, åker inte med en 10 åring. Min tre åring där emot som är världens keligaste, honom åker jag med om han blir smittad. Men inte en gammal stackare. Usch stackarn :(
#50 Nej, jag menar bara allmänt.
Du frågar ju om råd och tips? och det enda rådet och tipset är att göra det mest humana att uppsöka vård helt enkelt om huvudet fortsätter luta.
Även om huvudet bara lutar litegrann så är det även tecken på att något är fel. bl.a så hade min 5 veckors unge en svag huvudlutning någon ynka dag före den dog, trodde den helt enkelt satt snett på hustaket eftersom taket är lite snett och ojämt och eftersom de inte syntes när den skuttade, bara när hon var avslappnad såg man en liten lutning.
#51 självklart! Förlåt.
Jag tycker ju att en undersökning är det värt för att få veta vad det är. Sen vad där finns för behandlingar och hur prognosen ser ut är alltid bra att veta både för dig och din knanin samt dem andra kaninerna du har. En undersökning kostar inte mycket och jag tror inte din kanin kommer lida mer av att göra undersökningen än vad den faktiskt redan gör. trots att din kanin är gammal är det värt att veta vad det är han lider av. Men det är självklart ditt val. Men som dem andra sger tänker du ändå bara avliva honom så klan du ju göra det innan gan börjar lida så det syns. Det kan gå fort. Men läst att med special vård dgnet runt kan man låta en kanin med obotad sjukdom som denna leva men frågan är ju om det är värt det när han är så gamal. Tycker som jag redan skrivit att en undersökning på någon hundralapp plus bensin är det värt.
För mina föräldrar är det inte det minsta värt en 100 lapp plus bensin och tid.. Även om kaniner är bra på att följa att de har ont så ser jag att han inte lider.
#54 Hur ser du det om jag får fråga? =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Symptomen kan i bästa fall även tyda på inflammation som går att bota med penicillin. Däremot bör man skynda sig till veterinär så fort som möjligt.

Symptomen du beskriver är mycket allvarliga! Är det samma kanin som fått vriden nacke två gånger eller är det något som smittat? Det finns bara två alternativ som jag ser det, besök veterinär, få en diagnos och ta beslut utifrån det, eller avlivning direkt om du inte är beredd att utsätta honom för det. Kaniner visar inte att de lider som du eller jag. Och det krävs mycket för att de ska "ta självmord" genom svält. Även en sjuk kanin vill leva och stilla sin hunger/törst.
Om du inte vill utsätta honom för stressen det innebär att åka till veterinär så slå ihjäl honom på en gång, istället för att låta honom gå och lida för att sedan självdö (vilket är mest troliga scenariot om man väljer att inte göra något alls). Men om det är för att du hellre vill lägga pengarna på din bal som du inte åker med honomtill veterinären så ställer jag mig allvarligt frågande till om du bör ha djur överhuvudtaget.
Har läst allt nu och tycker helt enkelt att kaninen bör antingen få vård eller avlivas direkt. Vänta aldrig med något sådant här då du inte vet om kaninen lider eller inte. Även om du bedömer att han inte lider så vet du inte.
Känns det bättre för dig att avliva honom på en gång än att uppsöka vård nu så gör det. Men låt honom för guds skull inte lida. Det gör ont i mig när jag tänker på hur han kan ha det. För hans skull.
Om dina upplevelser går före hans liv så hjälp till med att ta bort honom i alla fall.
Tycker dock det är OTROLIGT onödigt att inte betala cirka 3-400 kr för att sin kanin ska få vård, avlivning är bara otroligt elakt och grymt då det finns tillgänglighet till vård. Ett liv är ett liv, oavsett hur gammalt det är. Inte går jag väl fram till en människa ochndrar ut dess respirator för att det är dyrt? Är man en bra djurägare gör man allt för sitt djur. Mina föräldrar vägrade också att min hona skulle få vård då hon hade blivit sned. Men det var bara att ta sig i kragen och skälla ut de då de ens föreslog avlivning för ett djur som endast behövde vård. Så jag åkte in med henne i alla fall. Har aldrig ångrat den dagen då jag röt till och sa att det faktiskt är mitt ansvar att se till så att kaninen får vård.
Hm, det är så här att i jordbruksverkets regler står inga undantag som "han är gammal", "han ser inte ut att lida", "han blir stressad av att åka bil", eller "det är för varmt i bilen" (ha på er kläder o åk m bilen kall då..), "jag/vi vill lägga pengarna på annat". Det finns inga undantag: ett djur som misstänks va sjukt ska få komma till veterinär omgående. Det är alltså något som det är lag på vad gäller kaniner, det står uttryckligt på jordbruksverkets hemsida.
Det är möjligt att dina föräldrar inte känner till det, men det är bara att gå in och kolla SJV's hemsida.
Du har ju ingen aning om ifall djuret lider. Det är ju bara en gissning som ju mest handlar om att ni inte VILL åka.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att möta denna inställning om djur. Ska man ha djur så ska man vara beredd att ta sitt ansvar. Man får helt enkelt förklara för föräldrarna att det finns lagar och regler - även för kanin.
6 mil är ca 1 timme och det brukar en kanin klara av. Är kaninen nervös normalt, gör det bästa av det. Skyll inte på saker som går att fixa.
Men får väl be någon slå ihjäl honom nu då.

Japp, hellre det än att göra ingenting. Det är inte alls så svårt om man ska tro "Gutta på Farmen", men kommer inte skriva hur man gör här ifall någon tar illa upp
men personligen skulle jag hellre velat haft en diagnos så jag kan utesluta smitta eftersom du har flera andra kaniner. Avlivar ni nu så kan ni iofs skicka in kroppen på obduktion. Tänk på i så fall att den inte får ha varit fryst. Kylskåp går bra.
Lär ju bli hagelbörsan i så fall, ingen i familjen kommer ju vilka döda en annan familjemedlem med händerna.

Dina föräldrar verkade inte emot att avliva familjemedlemmen i#39?
Läs: "En annan familjemedlem med händerna"
Kan de inte ens köra om du betalar bensinpengar samt veterinärsavgift?
Har inte läst alla inlägg om jag råkar fråga samma fråga.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Huvudsaken är att de tar ansvar för att det blir gjort (snarast) som de djuransvariga de är. Helt ok om man känner att man inte kan göra det själv
Tyvärr är det väl det enda rätta. Tänker ni inte åka för att avliva kaninen hos en veterinär får ni klura ut hur ni ska gå till väga i annat fall.
Det är ju för kaninens bästa och vad som är kaninens bästa är eran plikt som ägare. Och vill ni inte behandla kaninen är att avliva honom vad som är mest rätt.
Har ju som jag nämnt ingen bil för tillfället. Jo visst.. Men vet inte vad jag ska tro längre, nacken verkar inte vriden.. Tråkigt att avliva om man inte måste me…
Nej men du behöver ju inte avliva nu på direkten om du inte har bil hemma. Att bilen inte är hemma är ju inget du kan ro för. Då får man tyvärr vänta tills bilen kommit hem innan man gör undersökningen/avlivningen om det nu inte är så att det är akut för djuret att avlivas. Att det lider såpass mycket och ändå trots detta inte självdör. Då är det en fråga om hur akut avlivningen är och anses det vara så akut att djuret måste avskaffas sitt lidande får man göra sitt bästa av situationen. Finns där någon som kan avliva kaninen och ni inte kan vänta två dagar vore det ju bra att försöka få kontakt med någon som kan genomföra detta åt er. Men går det att vänta två dagar så passa på att gosa med din kanin under dessa två dagar och gör det bästa ni kan för att han skall hållas avstånd från sitt lidande. Gör vad du nu än gör för HANS skull och inte för DIN skull vilket är alldeles för lätt att glömma. Bråka inte med ödet han är gammal men avböj heller inte för hans chanser här i livet. Tänk om han skulle kunna få behandling för under 1000lappen. Skulle du inte tycka att det skule vara värt det? Han är ju din älskling?
Får ta ställning när vi har bil hemma. Han är ju min älskling, men samtidigt är han gammal och levt ett långt lyckligt liv. Vad kostar det att avliva kanin hos veterinär?
Det är självklart olika från klinik till klinik men här kostar det 150-200kr allt som allt men min veterinär är väldigt billig men en 400kr kan jag väl tänka mig som ett högsta pris. Ring och kolla. Att ringa om sina funderingar och frågor är alltid gratis ch då kanske du kan få reda på mer om vad du kan göra för din kanin och dessutom boka tid så det bara är att åka dit när bilen är hemma.
Nej bråka inte med honom. Själv har jag en hund som blivit diagnostiserad med grå starr. Han är 13år och någon behandling finns inte för detta. Förutom att operera och det är juinte aktuellt för min hund då han är 13år. Både enligt mig och veterinären. Sen tyckte jag att det var aktuellt med ögonlysning men veterinären sa det att prognosen kommer inte förändras och i eran situation kommer detta inte gynna någon av er. Behandling är inte alltid det bästa. Jag har nu valt att inte ta ut all sorg före min hund nu när han faktiskt verkar må toppen och fortfarande ser saker. Den dagen den sorgen. Det bästa jag kan göra nu är att njuta av våran sista tid stället för att vara ledsen för att han blivit sjuk eller kommer bli sjuk. Opererar jag honom kommer hn ju mest troligen dö av något annat. Det hjälps inte. Jag vill inte bråka med honom utan han får ha sin sista tid utan några operationer om det är möjligt för honom att undvika dessa. Sen får tiden avgöra hur länge han håller sig frisk och när det blir dags att göra något åt det. Hade han vari yngre hade operation varit aktuell både för starren ch fettknölen men man vill helst inte söva en såpass gammal hund.
Val som dessa r alltid svåra! Men om dem r gamla och haft ett bra liv kan man ju glädja sig över detta iallafall. Men ändå alltid lika svårt! Gör dina val för kaninens bästa som sagt, det bästa för er, i eran situation. Lycka till!
För tänker att avliva kan väl en inte så jätte populär veterinär nära mig göra.. Han har tagit död på folks djur av misstag, så med flit lär väl inte vara så svårt..
Hur mår kaninen nu?
Har du ringt och pratat med en veterinär?
Jag tycker det är solklart att åka med kaninen till en veterinär. Har du ingen bil, be någon köra dig. Har du inte pengar, be att få låna av någon. Säger dina föräldrar nej, skäll ut dem (får jag fråga hur gammal du är?)
Hoppas det löser sig med din kanin, det är jättejobbigt när ens djur är sjukt.
Jag tycker som #75. Kolla med vänner och andra bekanta om dem kan köra dig! Bor du så där finns bussförbindelser så ta bussen! Det har jag gjort flera gånger då jag inte har egen bil eller körkort och det har funkat hur bra som helst! Lite jobbigt att gå 2km med transportburen dock, men det gick! Ibland får man anstränga sig lite extra för att få saker gjort.
Ringt och de tycker att jag ska avvakta lite. Jag är 18, men bara för det betyder det ju inte att jag kan göra hut som helst. Har inte ens en transportbil liksom.. Kan ju inte låna av någon som har då det inte finns bussförbindelse till en vän som har.
Om ni undrar har det hänt så mycket både fysiskt och psykiskt just nu så vet inte vart jag har mig själv. Allt är kaos och hela tiden uppkommer nya problem, ger upp snart. Är så jobbigt att fokusera på detta just nu.
Nej men din vän kanske har bil så kan dem köra dig. Om du får skjuts kan man åka med kaninen i knäet i värsta fall eller i en låda. någon som du känner måste väl ha bil? grannen, bästa vännen, släktingar?

#70 Men är den sned i nacken eller inte, för om den inte är det och i övrigt verkar må bra så är det väl inget akut.
Nej anser det inte som akut, men alla här verkar göra det.

#81 det blir lätt så här men det är ju du som ser hur kaninen verkar och hur han mår.
#81 Ärligt talat kan jag säga att jag snarare reagerar på din inställning än huruvida det är akut med din kanin.
Vad sa veterinären lite mer exakt?
#82 du har rätt. Hade han legat för döden så hade jag ju aldrig tvekat ens, men nu vet jag inte..
Har du pengar och möjlighet över att avliva kaninen hos veterinär? Då förstår jag inte meningen med att inte åka in till veterinär och BEHANDLA det.
#85 nej verkligen inte, men lättare att skrapa ihop till det än behandling.

Beträffande att avliva hos veterinär så är det inget som jag rekommenderar, har varit med om det en gång och aldrig mer, det tog säkert 1½ timme och åtskilliga sprutor innan den stackars kaninen äntligen somnade in. Mycket bättre att göra det själv, slag i nacken, snabbt och effektiv och ingen stress med att åka till veterinär osv.
Men om nu kaninen är pigg och inte sned i nacken längre så behöver han ju inte avlivas.

#87 men eftersom ts skrev att det hänt förut (med en annan kanin?) så tycker jag det enda vettiga är att utreda hos vet vad det är innan fler kaniner drabbas
Ang avlivningen så håller jag med, speciellt stressade djur kan reagera fel på avlivningen
Om avlivning: Om veterinären vet vilka sprutor som ska användas (och bryr sig om att först ge lugnande o sedan avlivningsmedlet) så blir det ingen pärs. Men de flesta veterinärer vet inte det - eftersom de inte vet något om kaniner (mer än vad de kanske lärde sig för ex antal år sedan på sin grundutbildning). Kaniner o andra smådjur har också haft så taskig status o använts i grymma experiment så till skillnad från "människans vänner" hund o katt så har man nog inte trott/tyckt att de behöver lugnande/insomningsmedel först. Men jag har informerat mig hos kaninveterinärer, det går alldeles utmärkt att göra det hela på ett för djuret smärtfritt o lugnt sätt.
#87 Alla kaniner jag har avlivat med spruta tog det bara någon ynka minut. Så du har nog träffat en dålig veterinär som har tjorvat till det rejält. :/
#13 Förresten, vilken kull var ungen som hade sned nacke som du avliva, och samt undrar jag mor och far. Tog du något blodprov eller fortsatte du med samma avelspar? Du kan skicka Pm om du inte vill svara här.
#81 Men eftersom du tidigare vart med om snednacke och nu igen på den gamla, även om din gamla kaninen är piggare så BÖR du utreda orsaken med blodprov eller obduktion. Med alltihop med blodprov kostar kanske 1000 kr, men då får du reda på om den har just nosematos. Gör du obduktion kanske det kostar 2500 som sammanlagt, men då hittar det alla orsaker m.m
Tänk på att det kan rädda livet på dina andra kaniner, även om nosematos parasiten inte må vara aktiv just nu på dina gamla och yngre kanin så kan det bryta ut och dala av och hålla på sådär. Trots allt så smittar de ändå andra kaniner. Och utan behandligen så kan de dö en våldsam död.
Sen undrar jag, är dina kaniner inne eller utekanin? Har ni katter? Och bor kaninerna tillsammans eller ganska tätt inpå? Kan vara väldigt avgörande för vissa zoonos sjukdomar som måste vid misstanke rapporteras till SVA.
Som sagt är det inte för ro skull vi ger tips? utan pga dina skrivande symptom. Även om den inte visar sned nacke nu så har du uppmärksammat det på två djur därav är det misstänktsamt en smittspridning som skett.
Om du inte tänker åka till veterinär så tänk att sjukdomen (om det är nosematos) smittar till andra smådjur, så har du såsom hamster, råtta, marsvin eller känner någon som har det så var mycket försiktig och sanera.

#90 Har hört liknande historier hos andra veterinärer också så jag tror att det inte är alltför ovanligt att det tar lång tid, det är ju inte som att avliva en hund då sätter dom ju en nål i ett blodkärl så då är det ju direkt, utan här sticker dom väl i magen tror jag.
Oj detta med ungen med sned nacke är väldigt länge sen, det måste ha varit minst 5-6 år sen, minns faktiskt inte ens vilka som var föräldrar till den, men ingen av föräldrarna finns kvar här i dag. Hade då ingen tanke på att det kunde bero på nån sjukdom utan mest att det var nån sorts missbildning.
#91 Nemen gud så hemskt.. :/ Vilken veterinär var det?
De kaninerna jag avlivade med spruta var i Älvsbyn, där kan de i alla fall göra det på rätt sätt.
Jaha, okej. Ganska längesedan, minns du om något annat djur eller avelsparen fick några symptom eller så? Har du kvar någon avkomma kvar från de två kaninerna du hade då?
Kan inte svara på allt, men mina kaniner är ute kaniner, sne vridna nacken på min förra kanin trodde ju veterinären berodde på hjärnblödning i samband med ett fall han var med om. Och borde det inte ha smittat snabbare? Var ju ändå 1-2 år emellan, mina andra kaniner visar ingen symptom.
Har också vait med om en fruktansvärt till och med olaglig avlivning av min knain Willy i början på 2009. Hade aldrig vlivat kanin innan dess och visste inte hur det skulle gå till. Hursom fick han hjärtstick vilket man inte får ge djur som fortfarande lever, aklltså att hjärtat fortfarande slår. Den veterinären kunde blivit av med sin licens om jag hade vetat hur fel hon gjorde och att han fick mer medel än vad som behövs för att avliva en tjur. Denna veterinären var inhyrd och kom från skåne antar jag då hon pratade skånska så jag har aldrig kunnat ta reda på vem hon var efteråt och anmäla henne utan valde att inte dra det ör mycket då jag fatiskt hade kommit över det tills dess att jag fick veta att det var en olaglig handling. Inte undra på att hon var så nervös under avlivningen som pågick i tre timmar….

#92 Jag tror nog inte han gjorde fel direkt, det kanske är svårt att ge sprutan på precis rätt ställe, därför blev det lite utdraget och han fick ge flera sprutor. Kaninen led väl inte direkt, han var väl inte i direkt vaket tillstånd, men det blev ju jobbigt när det tog så lång tid. Detta var inte vår egen kanin, följde bara med. Vi har aldrig avlivat kaniner eller marsvin hos veterinär. För övrigt så är det den veterinär som vi alltid anlitar och har alltid varit mycket nöjd med honom för övrigt, oftast lätt att nå, man får tid nästan direkt och han har är dessutom billig.
Nej ingen annan kanin har haft några symptom. Kommer tyvärr inte ihåg vilka kaniner som var föräldrar till denna unge. Har försökt kolla på mina gamla hemsidor, men den hemsida där den kullen troligen finns är borta, troligen var det -08 som det hände. så jag vet faktiskt inte om jag kan ha kvar nån avkomma.
#95 Måste ha gjort en stor miss ändå och gett för svag dos skulle jag tro. Men sånt händer även den bästa ibland.
Är det den där i luleå vad han nu heter.. Stefan eller något sånt.. Kommer inte ihåg. Typ privat veterinär eller något sånt. Har hört bra om det är han, dock aldrig vart dit själv.
Vad bra ingen annan har haft symptom eller gått bort. Men du borde väl veta dina kaniners härstamningar. Du avlar ju :)
#93 Vadå trodde? Varför sa veterinären att han "trodde" det var hjärnblödning, han måste ju ha tagit prover m.m för att kunna konstatera det. Det går ju inte med en vanlig undersökning att fastslå något sånt, så vad gjorde veterinären, medicinerade eller vadå?
Smittan kan utbryta på kaninen för att senare lägga sig i vila hos kaninen, trots detta så smittar kaninen vidare via bajs och urin till andra smådjur. Så den kan ha smittat din yngre kanin för att sedan bryta ut på honom och sedan hamna i vila igen. Sålänge parasiten har ett värddjur så dör inte smittan ut. Utan värddjur så skall inte smittan överleva längre än några veckor.

#96 Stefan Rösäter heter han, mycket omtyckt veterinär här i Luleå.
Jag minns ju inte vilken kull det var och inte heller vilka som var föräldrarna. Vi har haft en hel del kaniner och kullar genom åren.
#98 Okej. Men du har en kanin som är född 2008 alltså kan det möjligen vara en åkomma från den kullen?
Har du haft några plöstliga dödsfall eller konstiga symptom eller något sånt kring vuxna och kaninungar de närmaste åren från 2008?
Vore bra att veta om det möjligen kunde vara ett Nosematos fall hur det möjligen kan arta sig/smittspridas.
#97 fråga veterinären. Nej, de gjorde ju inget då "han ändå skulle dö om några dagar" Tror inte det är något som smittat, då borde ju alla mina andra kaniner också någon gång visat symptom.
#100 Som sagt, smittor kan ligga i vila, därav ser man bara det på dem det bryter ut hos, något man BÖR uppmärksamma. Men nåväl, du gör som du vill med kaninen.

#99 Theo är inte från den kullen, den kaninen var född tidigt på våren inomhus, troligen i mars eller april. Theo föddes i maj.
Dödsfall bland ungar har man ju ibland helt utan nån förklaring, men det är ju omöjligt att veta vad det beror på.

#101 Jo det verkar som att det är rätt vanligt att kaniner bär på denna smitta, fast det inte bryter ut.
#102 Okej :) Jo, dock beror det på vilken ålder kaninungar är i när de dör. Dör de efter 4 veckor skulle jag vara orolig.
#103 Mja, beror väl på

#104 Ja jag vet inte, men läste det på nån sida i alla fall.

#104 har haft ett par fall av dödsfall pga trolig kaninförlamning på äldre ungar 3-4 månader, från att ena dan ha varit pigga och som vanligt så har dom nästa dag legat till synes döda i buren, men dom levde fast var helt förlamade i bakbenen och dog efter bara nån timme. Detta har hänt två gånger i två olika kullar, ena ungen var en som vi skulle behålla. Detta är ju tydligen nåt som ingen riktigt vet vad det beror på, man har inte hittat nån smitta, drabbar ungar under ca 4 månader.
#101 det vet man aldrig. Ja det är ju trots allt min.
#106 Bakbensförlamning, hmm. Kan vara Nosematos eller någon typ av brist av något ämne. Kollar jag på youtube om e cuni culi (nosematos) så ser man hur hemskt det kan arta sig. Såsom bakbensförlaming till snett huvud. m.m
Hade en kanin vuxen kanin på typ 1 år som fick bakbensförlamning för 7 år sedan. Var till veterinären och tog prover på honom. Njurarna hade tydligen tagit väldigt stor skada och var i princip helt förstörda. Så vi avlivade.
Tyvärr, på den tiden tänkte jag inte på att nosematos syns som bäst på just levern. Så mest troligt hade han nog det nu när jag tänker efter. Dock var jag kaninlös efter det i några år och slängde hans kaninbur.
Om du någon gång vill obducera själv har jag en jättebra hemsida som visar obduktions bilder på många typer av sjukdomar man kan se på lever, njurar m.m på kaniner.
Dock hittar man inte alltid något fel på ungdjur trots man obducerar själv och då sitter det mest troligt i hjärnan eller att man måste ta vävnadsprov. Jag såg inget fel på 4 veckors kaninungen, allt såg jättefint ut innuti. Dock är det nog lättare på en kanin på några månder.

#108 Nja det är inte vad jag läst om förlamning och man har inte upptäckt nån smitta hos drabbade djur. Dessutom hände ju detta bara helt plötsligt över en natt.
#109 Finns flera sjukdomar som kan ge förlamning i bakbenen m.m, bl.a Nosematos (E cuni culi) ,rundmask (Baylisascaris procyonis), förgiftingar av mat eller brist på exempel selen, e vitamin, stroke m.m
Så utan prover kan man aldrig veta vad det är.

Vi kommer ändå ingen vart, allt är ju bara funderingar och spekulationer. har väl inte funderat allt för mycket på detta, jo just då det hände så klart.
#111 Nej, som sagt allmänna spekulationer bara. Jag får provsvar snart i alla fall. Tycker man bör involvera sig i sånt om flera konstiga dödsfall sker iaf :)