Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1169 ggr
Idlil
0

Vitscheckar?

Hej, jo nu undrar jag en sak.. Vitscheckar? Det kommer det ju av mantlad+mantlad elr borkad+borkad, inte sant? För har hört om magproblem hos ungarna. Är det bara hos dom kaniner då som inte föds helfärgade som får vitscheck? Är förvirrad här….

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

KaterinaPetrova
0

Dalmatinerteckning är också en form av brokad. Man ska aldrig para en dalma/dalma, brokad/mantlad och så vidare. Vissa vitscheckar överlever vissa dör i ung ålder. De ungar som inte är vitscheckar klarar sig. En vitscheck är en vit kanin med väldigt få prickar.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Mantissa
0

#1 Väldigt ny på det här med kaninfärger, men betyder det att man inte bör para två jättescheckar (ej solida)med varandra?

KaterinaPetrova
0

#2 det har jag faktiskt ingen aning om. Låter någon mer kunnig svara på det :)

Idlil
0

Okej! Men man kan säga att Det är 50/50 ungefär? Sedan det skadar väl inte deras föräldrar? Det är också det som är förvirrande.. :/

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

lovemysack
0

Kan jag få se bild på en vitscheck? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

KaterinaPetrova
1

Stinastygg
0

#2: Stämmer. Det gäller samtliga scheck-raser, att en schecktecknad alltid ska paras med en fulltecknad, helst. Men oftast gör uppfödarna inte det, eftersom fullfärgade är så ovanligt då färgen ej är godkänd.

Sen så ger det bättre scheckteckning att para scheck med scheck och därför väljer en del att ta risken. Samma med dalmatiner tyvärr. Finns uppfödare som inte hymlar med att de parar prickat med prickat för att få så bra teckning som möjligt på ungarna. Nonchalant tycker jag :(

Hur är det med wienertecknat och vitscheckar? kan wiener + wiener ge vitscheck?

lovemysack
0

#6 Tack!! :))

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
1

Man ska inte ta risken, och para. Bara synd om kaninerna om det blir vitscheck.

Flizan kommer ifrån brokad+brokad kull. 
Dock ovetandes innan de föddes om just vitscheck. Kommit fram mer och mer info osv om det på senare år tycker ja.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
0

#5: det är omöjligt att säga att en kanin är vitscheck bara på utseendet. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Peak303
0

#7: Det är inte samma gen. Wiener handlar om (Xx) medan mantel/brokning/schek handlar om (Kk). :)

2st med Kk kan ge en dubbel uppsättning och då blir de ungarna som fick den dubbla uppsättningen vitscheck. 
Dubbel uppsättning av genen Xx ger vit blåögd(som jag uppfattat det).

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

tlover
0

tass

l'm back

[Guldvingens]
1

Wienertecknat = Xx
Wienertecknat + wienertecknat = vit blåögd, wienertecknat och "normal"

Brokat/mantlat/schecktecknat/dalmatiner = Kk
kk = dubbelbrokat
KK = ej brokad
Kk + Kk = Kk Kk kk KK 

Holländaretecknat = dudu

Vitörat= kwo

Det är enbart brokningsanlaget som ej får dubbleras då det kan ge vitscheckar. I övrigt kan man kombinera och blanda anlagen "som man vill".

[Guldvingens]
0

Finns inga bevis som säger att de ungarna med minst färg är de som är vitscheckar. Det kan likväl vara en unge med mycket färg som är vitscheck - då det ännu inte finns någon forskning på det.

Så de enda man kan vara säkra på inte är vitscheckar (dubbelbrokade) är de som är helfärgade.

Brokat + helfärgat kan ge ungar med mycket lite färg också. Så som sagt, det sitter inte i färgen.

[Bolten]
0

#14 tänkte precis skriva de ;)

Mantissa
0

Så om man köper en scheckfärgad unge efter lika föräldrar så är det 25% chans att den dör?

[Bolten]
0

#16 läste du inte vad #14 skrev? En dubbelbrokad kanin behöver inte vara schecktecknad.

[Guldvingens]
0

Tror hon menade mer att om man köper en avkomma efter exempelvis två engelska scheckar (schecktecknade), och tar en schecktecknad avkomma därirån - ifall det är 25% chans att den är vitscheck (kk).

Och #16 Ja, risken är 25% att den ungen kan vara vitscheck.

tlover
0

#17 men det är väl inte 25% chans att dom dör eller? (alla dubbel dör ju inte vad jag förstår)

l'm back

[Guldvingens]
0

Jag rekommenderar att dig att läsa denna artikeln: http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html

bustjejen
0

Jag skulle vilja veta om det är någon här som har haft en vitscheck någon gång som har nått vuxen ålder?

Jag har en extremt undertecknad vit (blir lite gråaktig på nosen på vintern) kanin som har en brokad mamma och en mantlad pappa. Han är snart 1,5 år och mår hur bra som helst. Aldrig problem med magen och verkar tåla det mesta i matväg. Finns det någon risk att han är vitscheck ändå? Eller är det så att inte alla vitscheckar har megacolon, utan det är bara en del av dem?

[Guldvingens]
0

Han behöver inte vara vitscheck bara för att han har lite färg.

Även efter mantlad+helfärgad kan de komma ungar med mycket lite vitt. Så din grabb kanske helt enkelt bara är en vanlig brokad liten kanin (Kk).

tlover
0

#20 ja som jag sa alla dubbelschecker dör inte altså borde inte 25% av en kull dö bara för att dom är dubbelbrokade. (sen menar jag inte att det är bra bara för att alla inte dör)

l'm back

bustjejen
0

#22 Var det mig du svarade?

Jag vet ju att han har en mantlad pappa och en brokad mamma.

Jag tror ju inte han är vitsheck, eftersom han verkar må prima. Men jag undrar om en vitscheck kan nå vuxen ålder  och om alla vitscheckar får problem eller bara vissa.