Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2368 ggr
Saffran.
0

Till Critical Care

marithaj
0

Jag gick in på det apotek som jag har närmast och bad om att få några förpackningar med 1 ml doseringssprutor.🙂 

Dessa brukar man oftast få gratis eller så kostar de kanske någon krona. Fördelen är att de är långsmala och därför lättare att få in en bit i kaninens mun (och därmed är risken mindre att medlet spottas ut).

Jag tror dock att man får späda Critical Care-pulvret en del för att det lätt ska gå att dra upp i en sådan doseringsspruta. Men vill man ha större storlek kan man ju alltid fråga apoteket om de har sprutor som rymmer mer än 1 ml.😉

Saffran.
0

#1 Åh, vad bra! Då kollar vi på apoteket istället, tack! :D

NaDa...
0

Själv föredrar jag 10 ml sprutor när man ger CC. De har större öppning och då det lätt blir klumpar underlättar det. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Suskiv
0

Jag använder 5 ml sprutorna från apoteket. Tycker dock hålet är lite för litet. 

Skulle vilja få tag i sondsprutor, de har större hål.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

marithaj
0

Kan tänka mig att det skiljer aningen mellan modellerna på doseringssprutor som apoteken erbjuder (de har ju olika ägare, namn och märken numera…), men de är vana vid att folk frågar efter doseringssprutor, eftersom de också används till små barn.

För mig demonstrerade personalen på apoteket glatt vilka olika typer och storlekar på doseringssprutor de hade och så fick jag välja😃(det var Kronans Droghandel) 

Doseringssprutor är jättebra att ha hemma, jag hoppas det ska gå smidigt för dig att få fatt i några 😉

Saffran.
0

Oj, ja nu blir det svårt och välja då det verkar finnas en hel del olika varianter. Har nu matat i mig alla förslag så jag hoppas jag får tag i några riktigt bra. :)

minaninar
0

Det här tycker jag personligen är den överlägset bästa, speciellt om man klipper av den långa pipen någon centimeter upp…

se första bilden som föreställer en plastpipett på ett grönt tyg

de går att få köpa hos veterinären, får nog några stycken för nån tia eller tjuga. de kan återanvändas om diskas o sköljs ur noga o får torka. Se bara till att föra in den i springan mellan tänderna så kaninen inte råkar bita i den för mkt

https://www.google.se/search?q=mjuk+plastpipett+veterin%C3%A4r&hl=sv&rlz=1T4NDKB_svSE510SE511&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1SJrUe_oL_GN4gTdmoGYDA&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1366&bih=628#hl=sv&rlz=1T4NDKB_svSE510SE511&tbm=isch&sa=1&q=plastpipett+veterin%C3%A4r&oq=plastpipett+veterin%C3%A4r&gs_l=img.3…5060.6547.0.7054.5.4.0.0.0.1.206.434.2j1j1.4.0…0.0…1c.1.9.img.62RQrJCx5bI&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.45175338,d.bGE&fp=23c9988215b7118c&biw=1366&bih=628

[körsbärsblomma]
0

man kan få det gratis på apoteket har en sådan till min cesse just nu han är nämligen sjuk

minaninar
0

#8 menar du den sorten jag skriver om, eller den som trådskaparen menar? och får man dem inte bara gratis på apoteket om man köper medicin som kräver den för dosering?

Trasdockaa
0

Jag kör på pipetter vi använder när vi labbar. Dessa kan man klippa efter lagom storlek på öppningen. Jag har inte hittat något jag tycker är lika bra, inga av de vanliga doseringssprutorna tycker jag har tillräckligt stor öppning.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

marithaj
0

#9 Jag fick doseringssprutor gratis på apoteket när jag frågade snällt, utan att ha köpt någon medicin som krävde dosering 🙂

#7 och #10 Jag har inte testat pipetter men det är ju en stor fördel att man själv med hjälp av en sax kan reglera öppningen! 🙂 Men är pipetterna inte av så pass mjuk plast att kaninen riskerar tugga sönder dem? Är de inte svåra att diska o hålla rena? *nyfiken*

Upptäckte nu att jag har båda storlekarna 1ml och 5 ml doseringssprutor hemma… Öppningen verkar vara lika stor på dem oavsett storlek, dock så är det en besvärlig "platskant" på 5 ml-sprutan som gör att man inte kan få in den så långt i kaninens mun, med risk att den spottar ut stödfodret/medicinen… (fast förresten är själva 5 ml-doseringssprutan så pass bred att det nog ändå inte går)

Trasdockaa
0

#11 Saken med de vanliga doseringssprutorna är att de oftast har så liten öppning att critical caren fastnar hela tiden, och det enda man får ut är vattnet man blandat det med :) Pipetterna är superenkla att diska, och medicinera med :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)