Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1476 ggr
hthorsmatz
0

Vaccination

Hallå! Jag har en fråga som jag hoppas få svar på så snart som möjligt. Hur viktigt är det egentligen att kaninungar är vaccinerade osv när man köper dem? *rubrik ändrad av medarbetare*

ninor
0

Beror dels på om du ska ha dem ute eller inne, och vart i landet du bor. Men det är ytterst få som vaccinerar sina kaniner,

Fridaaaa
2

Tänk på att skriva en bra rubrik.

Jag har aldrig köpt vaccinerade kaniner. men beror som #1 säger, på vart man bor osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hthorsmatz
0

Jag bor i en liten by på landet och tänkte ha dem ute.

Fridaaaa
0

#3 Jag bor med ute på landet, men vaccinerar inte mina.
Men just på vissa håll i landet, så finns gulsot & kaninpest mycket, och då är det bra att vaccinera. 
Kan du göra själv med sen :)

[RC1393]
0

#4 Risken finns ju att TS har tex RVHD hemma på gården och då är det försent att vaccinera efter att kaninen kommit hem :)

Riskområdena i dagsläget är söder om stockholm-mälardalen, men det finns givetvis inte överallt under den gränsen :)

Fridaaaa
0

#5 Att kaninen smittas direkt när man kommer hem, är maximal otur skulle jag säga. 🙂
Tror inte risken är så hög, att det drabbar så fort, för då skulle fler kaniner bli sjuka av dem, som inte är vaccinerade 🙂 Men det är mina tankar 🙂
Visst hittar man kanin som är vaccinerad innan levernas är det ju bara ett plus 🙂

Helin_
1

En bekant till mig förlorade alla sina kaniner på löpande band från början av mars fram till nu för att hob inte vaccinerat sina kaniner. Ca 7 kaniner dog. Jag kommer i framtiden bara att köpa vaccinerade kaniner eftersom hon bor relativt nära och vill inte få några sjuka kaniner.

hthorsmatz
0

#7 Vart bor du?

Itchy
1

jag förlorade mina 2 högt älskade kaniner för en vecka sedan i misstänkt RVHD (kaningulsot) och nu så ska jag se till att alltid ha vaccinerade kaniner, för det var inte ett humant sätt att dö på, och som ägare vill jag aldrig mer vara med om det

You can't spell Bitchy without Itchy

Dors1
0

Är det någon som vet var dessa sjukdomar finns? Jag bor i skåne typ vid kristianstad, någon som vet om jah behöver vacc min bebis?

Itchy
1

#10 i skåne finns det ju gott av vildkaniner, så jag hade vaccat mot kaninpest & gulsot

minaninar
0

Bor du söder om stockholm-mälardalen som någon sade, eller gotland, och själv, eller har djur, eller andra personer hemma som åker fram o tillbaka från de områdena så ja definitivt. Nu låter det av ditt inlägg som du ej redan har andra kaniner, men har du det och ska introducera en ny så bör det också ske om den kommer från södra sverige - annars står du där utan kaniner om din nya kanin var smittad

hthorsmatz
0

Jag bor i Örebro.

Itchy
0

#13  jag bor oxo i örebro, och mina kaniner dog i misstänkt gulsot, och drf kommer jag vaccinera mina kaniner, även om örebro inte ska vara i riskzonen

Norberg90
0

#14 Vad är det som gör att ni misstänker RVHD? :(

Beklagar det som hänt :(

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

iWontBite
0

Om det finns vildkaniner där du bor (Skåne, Gotland, runt en del större städer) eller om du åker och tävlar där det kommer folk med kaniner från sådana ställen kan det vara en bra idé att vaccinera, annars brukar det inte vara någon fara.

Kaninungar med vaccinerade föräldrar har ett skydd ett tag efter, men det är nog vääldigt ovanligt att kaninungar vaccineras innan de flyttar så som man vaccinerar katt och hundvalpar.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Itchy
0

#15 båda mina kaniner dog inom 12 timmar, en 2 åring & en 4 mån unge, och det var 3 dagar efter att jag senast besökte en vän som räddat en kanin hon hittat ute, och hanterade den kaninen

båda kaninerna dog på exakt samma vis, och jag pratade med SVA, och de tyckte att det lät som RVHD men jag hade ingen möjlighet att skicka in kaninerna på nekropsi :(

Norberg90
0

Får jag skriva om det på en fb-grupp?

Dvärgvädur i Viltgrå

Itchy
0

vad för grupp ??

fossingen
0

Nekropsi kostar ju några tusen, så har man flera blir det ganska dyrt.

Norberg90
0

Allt om kaniner. Rätt viktigt att folk får veta!

Dvärgvädur i Viltgrå

Itchy
0

#21 finns redan där

Helin_
0

#20 de blir billigare vid misstanke om episotisjukdommar eller hur de stavas. Kommerinte ihåg om de var staten eller vem som gick kn med pengar. Någon som vet vad de kkostar?

Fridaaaa
0

Om man vaccinerar, måste man vaccinera alla kaninerna samtidigt, eller kan man vänta kanske några veckor till nästa kanin eller så?🙂 Om man alltså har många kaniner och vill vaccinera dem, alltså att man ändrat sig. (kan ju alltid hända)

hobbymupp
0

#24, Det bästa vore nog att vaccinera alla samtidigt. Risken med att blanda ovaccinerade och vaccinerade är att de med skydd kan bära på smittan o smitta de andra utan att du märker att smittan kommit in. Men man kan också se det såhär: Kommer smittan in så är det iaf 90% större chans att den iaf vaccinerade överlever, även om de andra skulle stryka med… 

Jag vaccinerar då jag sett pesten runt husknuten några gånger och vet att här bor vildkaniner. Bor i Lund, Skåne.

Fridaaaa
0

#25 Om man inte låter dem träffas då? Alltså att de ej är i samma utrymme eller samma hagar?
Tänkte, för det kostar ju mycket om man t.ex har 4-8 kaniner som ska vaccineras samtidigt 🙂 Så var mest bara en tanke 🙂

hobbymupp
0

#26, Förstår att det skulle bli dyrt. Då skulle jag se till att påbörja vaccinationen snarast innan insekterna har börjat komma igång ordentligt (de kan ju sprida skiten), o sära ordentligt på kaninerna :) Så ska det säkert gå bra!

Fridaaaa
0

#27 Ja precis 🙂 För man kan ju ändra sig kanske ang vaccination, flytta till ett ställe där det kanske är mer drabbat ect, man vet ju aldrig 🙂

sfut
1

#26 RVHD sprids väldigt lätt. Det transporteras på ett bildäck tio mil utan problem. Eller om dina kaniner går på samma gräsmatta, du har samma tröja när du hanterar de eller liknande. Jag skulle vaccinera alla och det rekommenderar min vet också. Kaninpest har jag inte koll på exakt hur det smittar..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fridaaaa
1

#29 Jo jag vet det, vet om sjukdomen osv 🙂
Det var som sagt bara tankar, eftersom det blir svindyrt. Här t.ex kostar det över 300kr/kanin

wolfgirl82
0

Hur långt upp i Sverige finns det misstänkta fall av just RVHD??

När man läser denna tråd och fall och ser att det satt fart igen så är jag livrädd att få hit det.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

[RC1393]
0

#30 Ja, de tar verkligen fantasipriser för vaccin på vissa ställen, här tar de 500kr/spruta :/ (bor som tur är ca 80mil från närmsta riskzoon). Men å andra sidan är det ju ett relativt billigt pris att betala för att skydda ett liv :)

Fridaaaa
0

#32 Ja det är det ju 🙂

fossingen
0

#23 Jo, fast inga kaninsjukdomar står det för enligt vad jag gått igenom på SVA. En obduktion kostar i alla fall ca 1580 kronor. Eller ja 1280 kr plus moms enligt SVA. Dock via veterinärer kostar det 2100 kr.

Jag var och tog blodprov idag på en av mina kaniner och den kommer skickas på analys, bara notan idag gick på 1000 kr. Dock inte blodprov för RVHD. Får svaret nästa vecka, kanske måste ta ytterliggare ett blodprov eller göra en obduktion på en av mina kaniner.

Friggeshoppkaniner
0

Obduktion står SKHRF för om man misstänker RVHD när man är medlem i någon av deras klubbar i Sverige. Tänkte att det kunde vara bra för er att veta, i alla fall de kaninhoppare som vistas på forumet. 

Jag kommer vaccinera när jag skaffat jobb, men i nuläget tjänar jag inga pengar så har inte råd tyvärr. Tur att smittan inte kommit hit än i alla fall..

Helin_
0

Allmänt till alla. Om man har många kaniner som ska vaccineras så kan man oftast få mängdrabatt. Kolla hos olika veterinärer vad priaet är och vad priset blir för flera kaniner som vaccineras samtidigt. Ibland anordnas vaccinationsträffar sär man kan få rabatt. När man ändå vaccinerar mot rvhd så kan man lika gärna vaccinera mot myxomatos oxå som oxå är en välldigt smittsam sjukdom.