Mera färghjälp!
En till färgfråga! Vad kan man få för färger i följande kombination:
Far: Egern/vit japantecknad (svart/vit zobeljapan+blå vö)
Mor: Madagaskar
Och i denna?:
Mor: Japantecknad gul/svart wt (japant. gul/brun wt + vit bö)
Far: Egern/vit japantecknad (svart/vit zobeljapan+blå vö)
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/
"Far: Egern/vit japantecknad (svart/vit zobeljapan+blå vö)"
Det du har inom (HÄR) menar du ifall fadern skulle vara möjligen svart/vit zobeljapan, eller hur menar du?
I alla fall. Jag skriver som jag tror du menar:
Första kombo
Far: Egern/vit japantecknad fast siamesjapan dvs med am istället för achi.
Vit/egern japantecknad siamesjapan
am_ bj_ cc dd gg
Madagaskar
A_ bb C_ D_ gg
Om pappan är egern/vit siamesjapantecknad och mamman Madagaskar kan det bli.
Aam bjb Cc Dd gg Gul/svart japantecknad
am_ bjb Cc Dd gg vit/svart siamesjapan
Om mamman är bärare av brunt och blått och pappan bärare av gult kan det bli.
Aam bjb cc Dd gg Gul/brun japantecknad
Aam bjb cc dd gg gul/egern japantecknad
am_ bjb cc Dd gg Vit/brun siamesjapan
am_ bjb cc dd gg Vit/egern siames japantecknad
(mest troligt får du fram flest japaner)
Aam bb Cc dd gg Isabella
Aam bb Cc Dd gg Madagaskar
Aam bb cc dd gg Beige
Aam bb cc Dd gg kanel
am_ bb Cc dd gg zobelsiames blå
am_ bb Cc Dd gg zobelsiames brun
am_ bb cc dd gg zobelsiames egern
am_ bb cc Dd gg zobelsiames havanna
I kombo nr två. Så mest japantecknade. Ånyo samma om mamman är bärare då av gulanlag och brunt & blått.
Annars mest japaner kan bli både gula japaner eller vita. Det är slumpen som avgör:)
Det inom parantes är färger på den blivande fadern/moderns föräldrar… :-)
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
Jaha, du menar alltså att föräldrarna
svart/vit zobeljapan och vit blåögd fick unge i Egern/vit japantecknat? Har jag fattat rätt nu?:P
Precis :) Det är iaf vad det står i härstamningsbeviset…
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
#6 Då fattar jag :) Ja, det är mycket möjligt, vit blåögd kan bära vad som helst i princip :) Då förenklar det för mig. Ska se vad du mest troligt får fram mest av.
Därav är din fader/moder till vit/egern ungen bärare av blått anlag och brunt anlag
dvs am_ bj_ Cc Dd G_
Eftersom den fick i kombo med din blåögda fram en vit/egern zobeljapan unge.
Och din gul/brun japantecknad har genkoden:A_bj_ cc D_ G_ i kombination med den blåögda fick fram en unge i
gul/svart japantecknad så därför bär den ungen på brunanlag därav får din unge genkoden:
A_bj_ Cc D_ G_
Fast den blivande pappan som är Egern/vit japantecknad kommer från en förälder som är svart/vit zobeljapan och en som är blå vitörad…(inte vit blåögd)
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
Jaha, okej. Trodde blå vt du menade vitblåögd. Sorry. Ja, då blir det såhär.
Din unge är vit/egern siamesjapan och har genkoden.
am_ bj_ cc dd G_
Föräldrarna:
Vitörad blå . Bärare av brunt.
A_ B_ Cc dd gg KWok
vit/svart siamesjapantecknad. Bärare av brun och blått.
am_ bj_ Cc Dd G_
Därav med madagaskar hona kan det bara bli (om det inte har dolda anlag) Bara bli Gul/svart japantecknad eller vit/svart siamesjapantecknat har det dolda kan det bli som listan jag raddade upp.
#10 Var den inte vit/egern japan, alltså inte zobel. I så fall bär väl den vitörade på chinchilla och har genkoden Aachi och vit/egern kaninen har achi istället för am?
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Eftersom ena föräldern är zobeljapan så är det mest troligt en vit egern siames japan.
Tack snälla! :-)
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
#12 fast det är ju inte otroligt att han faktiskt är "riktig" vitjapan, den andra föräldern kan ju bära på chinchilla som ju är dominant över zobel. Zobel är iofs vanligare, men det behöver ju inte betyda att denna kanin är zobel.
#14 Visserligen, men då måste den blåögda bära på det. Det är svårt att avgöra på kaninungar om de är äkta eller inte. Därav när siames anlaget finns med i en av föräldrarna brukar man oftast skriva siamesjapan.
Jag har exempel en svart hona som bär på achi, och hanarna bär på am. Ungarna har flera gånger blitt vit/svarta japaner. Kallar de siamesjapaner då jag inte är 100% säker om de är äkta eller inte. De brukar säga att man kan se teckning exempelvis mask ifall den är en siamesjapan. Men även det kan man bli lurad på. Vill man ha en äkta ex vit/svart japan är nog renavlat bäst:) Eller med en achi/achi bärare med en utan siames/siamesnalag.
Man kan bara vara 100% säker om den bär på achi genom att avla den på en annan kanin som man vet anlagen på exakt. Ja, inte med en siames/siamesbärare förstås som bär på bj, för då vet man inte :)
#15 Jag hänger med i hur du tänker, tycker bara inte att man kan förutsätta att han är siamesjapan bara för att det är mest troligt. Tycker på nåt sätt att man ändå ska utgå från det som skrivits i härstamningsbeviset, av någon som faktiskt sett kaninen, och sedan kanske nämna möjligheten att kaninen kan bära zobel istället för chinchilla. Och ang din svarta hona så kan hon inte ge zobeljapan ;)
#17 Visst håller jag med om att zobel känns troligare, men om man inte vet vad som ligger bakom den vitörade kan man inte säga säkert utan att testpara precis som du säger. Man kan alltså inte vara säker på zobel heller i en sån här kombination. Om din hona verkligen är svart med chinchillaanlag har hon genkoden Aachi. Alltså kommer hon ge antingen A eller achi till ev ungar. Ingen av de anlagen kan ge zobel, eftersom zobelanlaget måste kombineras med antingen ett till zobelanlag, albinoanlag eller ryssanlag för att synas. Om hon däremot är en enfärgad (svart) chinchilla skulle hon kunna ge zobeljapan, förutsatt att hon förutom chinchillanlaget bär på zobel, vrö eller ryss.
#18 Nemen nog vet jag vad mina hona bär på :D Det är hanen hon blitt parad av som är am (siames), därav med kombination am bj kan det därav bli siamesjapan :)
#19 Fast det spelar ingen roll om pappan ger vidare am om inte mamman kan ge a, am eller ryss, eftersom achi är dominant över am. Ungarna kan få genkoden achiam, alltså chinchilla som bär på zobel, och då bli vitjapan, inte zobeljapan.
#20 Nae, det är inte de dominanta anlagen som alltid dominerar en unge.
Eftersom achi anlaget reducerar gul färg så att de gula partierna blir vita. Så kan bj anlaget även på detta sätt förkomma i kombination med am och orsaka färger som liknar vit japan. Dvs siamesjapan.
Så nu kanske du förstår att det är absolut svårt att veta när am finns med i bilden att avgöra.
#21: Fast näe, det stämmer inte till fullo heller. Om din hona med säkerhet har äkta chinchilla-anlag, så kan hon inte ge zobelvarianter, dvs siamesjapan. Utan då är det fråga om riktig svart/vit japan. Däremot är det ganska lömskt att veta ifall en del chinchillor i vissa stammar verkligen är äkta och inte viltzoblar.
Men nu går det aningens OT.
#22 Ja, min hona bär på bj och achi. Hon ger White Svart med samma hane som är siames och white dvs go.
Men eftersom am i samband med bj kan ge siamesjapaner brukar jag alltid kalla ungarna för siamesjapan.
Vill inte vilseleda köparen i hopp om att den är achi ifall den är am. Eftersom det är slumpen som avgör. Visserligen har ingen av hennes vit/svarta/blåa japaner någonsin fått mask eller så som de flesta siamesjapaner brukar få.
#23 Ja, bj i kombination med am KAN ge zobeljapan, men bara om kaninen också bär på ett till am, a eller ryss. Din hona kan bara ge A eller achi och kan således inte få några zoblar öht, japan eller inte, eftersom Aam ger en "oblekt" kanin (gul japan) och achiam ger chinchilla (vit japan).
#23 Hanen är am_ bb C_ Dd gog Xx. Vad mer han bär på efter am kan jag inte säga då jag inte vet, kan vara dubbla am, ingen aning.
Min hona är Aachi Bbj C_ Dd gg
Varför skulle min hona inte kunna ge zoblar med honom? Jag menar det är slumpen som avgör vilka bokstäver som plockas, dominant eller ej. Annars om alla kaniner endast skulle få de dominanta så hade ungarna alltid blitt A_ Bb C_ D_ gog (otter svart).
Tillsammans har de aldrig fått : Aam bj dvs gula japaner.
De har endast fått White svart, vit/blå eller vit/svart japaner siames eller ej och en mörk brun zobel eller svart.
Vad de i kombination kan få tillsammans är dessa kombinationer, beroende på slumpen, med eller utan wienerteckning.
am_Bb C_ D_ gog White zobel brun
am_Bb C_ D_ gg Zobel brun
am_bjb C_ D_ gog siames japan vit/svart (otter)
am_bjb C_ D_ gg siames japan vit/svart
am_Bb C_ dd gog White zobel blå
am_Bb C_ dd gg zobel blå
am_bjb C_ dd gog Siames japan vit/blå (otter)
am_bjb C_ dd gg Siames japan vit/blå
A_Bb C_ D_ gog Otter svart
A_Bb C_ D_ gg Svart
A_bjb C_ D_ gog Gul/svart japan (otter)
A_bjb C_ D_ gg Gul/svart japan
A_Bb C_ dd gog Otter blå
A_Bb C_ dd gg blå
A_bjb C_ dd gog gul/blå japan (otter)
A_bjb C_ dd gg gul/blå japan
achi_Bb C_ D_ gog White svart
achi_Bb C_ D_ gg Enfärgad chinchilla svart
achi_bjb C_ D_ gog Vit/svart japan (otter)
achi_bjb C_ D_ gg vit/svart japan
achi_Bb C_ dd gog White blå
achi_Bb C_ dd gg Enfärgad chinchilla blå
achi_bjb C_ dd gog vit/blå japan (otter)
achi_bjb C_ dd gg vit/blå japan

Mamman nedärver A eller achi samtidigt som pappan nedärver am eller det andra han har, vi låsas för enkelhetens skull att han är amam och han kan då bara nedärva am.
Aachi + amam =
Aam = icke blekt färg
achiam = chinchilla med anlag för zobel, i kombination med bj blir det alltså en äkta svartvit japan och inte en zobeljapan eftersom achi är starkare än am och alltså är det anlaget som syns.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
#26 Okej, nu känner jag mig väldigt trög..
Jag tror jag fattar din poäng nu. Du menar eftersom pappa nedärver am så kan det inte bli achi bärare eftersom det är mer dominant?
Alltså amachi kan det aldrig bli eftersom en kanin kan inte bära mer dominanta anlag än vad första bokstäverna är
Alltså för att bli zobel måste alltså mamman bära på egentligen någon lägre än am eller am själv.
Fan, jag som alltid håller koll på sånt och har gjort värsta missen. Shit alltså..
Precis. Och du kan ju inte få amA heller :) Mest dominant går först, alltid.
Och ja, eftersom pappan nedärver am så kan det inte bli zobel med chinchilla-anlag, för chinchilla- anlaget är starkare :)
En fråga till här då ni som verkar vara proffs :-)
Om jag parar :
Havanna wt vö + en isabella (som iofs mer och mer ser blå ut?) vad får jag då för färger?
Madagaskar + Isabella
Tack snälla på förhand!
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
#29: Havana wt vö + isabella ger främst svart, med eller utan wt och/eller vö. Ungarna får anlag för blått, gult och brunt.
Madagaskar + isabella ger madagaskar, med anlag för blått.
Tack!
en annan variant:
- Havanna wt vö + Zobelsiames havanna wt
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
#31: Där blir det havana med eller utan wt och/eller vö, samt vit bö. Alla ungar får anlag för gult och vissa för zobel (beror på vad båda har för vikande på a-locus). Sen kan annat dyka upp beroende på anlag såklart, precis som alltid.
#28 Jo, jag har ju vetat om det men har inte gått igenom de två kaninernas genkoder på länge att jag inte ens tänkt på det. På alla andra har jag aldrig gjort ett sådant fel XD GAWD :D
Håller med NinniH. Utan vidare stam så vet man inte anlagen.
Bär någon på något under A eller am så kan den bli zobel havanna exempel.
Så här ser det ut bakom… :) Den blivande förälderns föräldrar inom parantes.
Kull 1
Mor: Havanna wt vö (e. Jpg egern/vit u. Otter svart vö)
Far: Zobelsiames havanna wt (e. kanel wt u. Zobelsiames blå wt vö)Kull 2
Mor: Jpt gul/brun wt (e. jpt gul/brun wt u. vit bö)
Far: Jpt egern/vit (e. blå vitörad u. svart/vit zobeljapan)Kull 3
Mor: Madagaskar (är inte säker på vad som ligger bakom, i hb står det kanel wt på mamman och zobelsiames havanna wt på pappan?!)
Far: Jpt egern/vit (e. blå vitörad u. svart/vit zobeljapan)
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
Kull 1
Vitörad havanna Mor
Genkod: A_B_ cc Dd gg kwok
Om den är bärare av achi
har den genkod: Aachi B_ cc Dd gg kwok
Far: Zobelsiames havannah vö
am_ bb cc Dd gg kwok
Vad det kan bli vö med eller utan wt:
A_Bb cc Dd gg Havannah
A_Bb cc dd gg Egern
Om mamman är bärare av achi kan det bli.
Achi_ Bb cc Dd gg Brun enfärgad chinchilla
Achi_ Bb cc dd gg Egern enfärgad chinchilla.
Kull 2
Mor: Jpt gul/brun wt Far: Jpt egern/vit
Vad det kan bli med eller utan wt.
A_bj_ cc Dd gg Gul/brun japantecknad
Har mor eller far något under achi kan det bli:
Achi_bj_ cc Dd gg Vit/brun japantecknad.
Kull 3
Mamman och pappan kan inte få madagaskar, så det står fel i H beviset. De har säkert tagit Kanel fel kanske var isabella .
Vad det kan bli:
A_ bjb Cc Dd gg Gul/svart japantecknad
Om mamman bär på ett litet c kan det bli:
A_ bjb cc Dd gg Gul/brun japantecknad
Om mamman bär på ett litet d kan det bli:
A_ bjb Cc dd gg Gul/blå japantecknad
Bär hon på både litet c och d kan det bli
A_ bjb cc dd gg Gul/egern japantecknad.
Har någon någonting under achi kan de också bli vita japaner, dock samma färger som ovan.
Något som är säkert i färgen är i alla fall Gul/svart japantecknad.