Djuraffär
Varför kan man inte bara låta bli att gå in till djuren på djuraffären? Var och skulle köpa kattmat idag, i vanliga fall försöker jag att inte gå in och titta på djuren.
Men idag kunde jag inte låta bli av någon konstig anledning. Idag hade de inte så mycket djur, dörren mellan smådjuren och fåglarna stod vidöppen så stängde den.
Sedan ser jag hur det ligger en kanin i en av burarna, först tror jag han är död, men ser sedan att han andas, börjar prata med den och efter ett tag öppnar den ögonen och fy kaninen såg riktigt deprimerad ut, började även fundera på om han kan ha varit sjuk på något vis. Ingen fart i kaninen alls, men efter en stund satt han upp i allafall.
Allra helst hade jag velat ta med honom därifrån och åkt till en veterinär för att undersöka den och se så allt var ok. Sedan lära den hur det ä att vara kanin.
Men för det första köper jag den så kommer det ju bara någon ny stackare, sedan kostade den 450 kr pengar jag inte har just nu.
Men kan inte släppa tanken på denna kanin, ska in till stan igen om en vecka. Funderar på att mejla och fråga hur länge de har haft den här kaninen och vilket kön det är för det stod inte. Sedan m den är kvar om en vecka får den flytta hit i alla fall.
Hur hade ni gjort och vad tycker ni jag ska göra? Ska jag bara glömma denna kanin? Tror inte det är en sådan som räknas som lättsåld, den var snäppet större än en dvärgvvädur och fluffig, tror det tär en rejäl vägkorsning på denna kanin.
Har ju hört att vissa djurafärer tydligen avlivar sina djur efter en viss tid om de inte blivit sålda. Tycker det låter så hemskt och hoppas verkligen inte att det är sant. Men så rädd för vad som ska hända med den här stackaren 😕
Fy varför var jag tvungen att gå in där, kommer inte kuna släpa tanken ju.
Har tagit hand om en kanin förut som aldrig hade fått vara kanin, som setat i en aldeles förliten bur med fel mat och fel sällskap (marsvins sällskap)
Han blev världens mysigaste när han förstod hur man hoppade ch rörde på sig och att man kunde äta hö, gräs, maskrosor, morötter mm.
jag är precis likadan! °^° jag kan inte låta bli att titta på djuren.och sen börjar jag typ gråta! Det värsta är att när man mailar och frågar SVARAR DOM INTE! Jag mailade tre gånger och frågade lite saker och så och dom svarade aldrig!!! Jag skulle helst vilja att man förbjöd att sälja djur i djuraffär, i USA säljer dom ju till och med hundar i affärer… TT^TT Köpte min första kanin i affär(var liten och visste inte bättre)och han var rädd, tjock och deprimerad. efter att ha fått rätt mat och en rejäl dos kärlek blev han världens mysigaste
synd om dej usch har tyvärr köpt alla mina gamla marsvin i djurbutik vilket jag ångrar i dag men som tur är kommer jag aldrig att göra om det vissa var jätte nervösa men. två av dom var jätte gosiga hur dum får man vara att man köper dom där ångrar mej så men som tur är fick alla mina gamla marsvin ett bra hem hos mej
oj menar synd om den skrev fel
#1 men fy att de inte svarar på mejl är ju jätte dumt.
Jo man lär sig ju med åren hur djuraffärer fungerar, tycker det ska vara mycket strängare om man överhuvudtaget ska få sälja djur i butik.
Nästan bätre då att butikerna bara förmedlar djur. Om man vill ha tillexempel en kanin kan man gå till butiken. Säga vad man letar efter, sedan kollar de i ett register eller liknande, om man inte själv då vill åka till den som har den kaninen man vil ha kan affären ta hem den mot en liten avgift, sedan hämtar man den i butiken samma dag som den kommer. Eller liknande.
Känns som det borde gå att lösa så alla mår bra och blir glada, både djur, människor och butiker som vill tjäna pengar.
Är exakt likadan! Man vill ge dem en en ny chans men jag har ingen möjlighet.
#4 Håller med! Har också tänkt så, att de borde ha massa uppfödare på en lista som de tipsar om till köpare, som det är med hundar.
Plus att om de ska ha djur som de säljer i affären MÅSTE de ju ta hand om dem! Djur måste ha kärlek, inte bara mat! Det är sjukt!
Om de tog bättre om djuren så att de är glada och kommer fram när man ställer sig vid buren (om man är lugn och så som man ska va med kaniner) kommer fram till en så skulle jag kunna tänka mig att köpa från djuraffär, men som det är nu så vill jag inte stödja eller vad jag ska säga hur de har det. För om många köper så tror de ju att så som de gör nu "funkar" och att de får köpare.
Det som spelar roll för mig att köpa djur från djuraffär- det är vart djuren kommer ifrån. Är det från grossist - big nono! Uppfödare, privatperson eller egenuppfödda djur- ok.
Två gånger har jag köpt kanin ur djuraffär. Den första kom från världens bästa lilla affär där ägarna verkligen älskade djur. Dom hade två vuxna kaniner som var deras men som fick ungar man sedan kunde köpa. Så man visste var ungarna kom ifrån och att de hade haft det bra. Tyvärr kom en större djuraffär till stan och denna lilla affären la ner då ingen ville ta över efter den gamla damen som ägde den.
Min andra kanin köpte jag i den nya djuraffären och det var bara för att "rädda" honom. Det var Nizze, hans bror och några andra hanar i samma bur. Brorsan och Nizze kom inte alls överens så Nizze hade massor av sår på hela kroppen och ett stort hack i ena örat. Så han fick följa med mig hem.
Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att få ha djur i affär? I denna djuraffären så hade dom inte djuren i egna burar utan det fanns två burar, en för honor och en för hanar och där blandade de både kanin och marsvin. Burarna fanns bakom en glasvägg tillsammans med två stora burar med ljudliga fåglar. Dessa smådjur kan ju inte haft en lugn stund alls? Måste ha varit riktigt stressigt! Personalen i djuraffären brydde sig inte heller något vidare om att se till djuren. Flera gånger har jag, som kund, fått säga till att djuren saknar vatten. En gång såg jag en död fågel i fågelburen, jag sa självklart till en av personalen men svaret blev att dom skulle fixa det senare. Hur länge fågeln låg där, det vet jag inte, men det kan ju inte var speciellt fräscht med döda djur bland andra levande djur?
Och det här med hur länge djuren får vara kvar om dom inte blir sålda, jag har hört talas om att djuren avlivas på vissa ställen, hur det har varit här det vet jag inte. Dock minns jag att de hade ett marsvin hur länge som helst. Och vad är det för liv för ett djur? Sitta i en bur och aldrig få komma ut? Som tur är så hade de slutat att sälja djur i butiken och har nu bara fiskar. Istället har de kontakt med uppfödare som dom tipsar om ifall någon vill ha ett djur. Mycket bättre.
http://pillasddv.weebly.com/
#7 Men fy, de borde ju ha tagit ut den stackars fågeln på en gång när du sa till. Tar ju inte lång tid. Frågan är ju vad man kan göra och hur man ska gå tillväga för att få en förändring i djuraffärerna och deras hantering utav djuren. Men vad tycker ni jag ska göra? Ska jag titta om den är kvar nästa fredag och ta med den hem? Plats är inget problem här, har både rejäla uteburar och stor Hage som kan delas av rätt lätt. Samt innebur och extra rum inne. Fördelen med hus på landet :)
#8 jag vet inte jag tycker att det är upp till dig 🙂, som nån tidigare skrev så vet man inte om den bär på sjukdommar eller bettfel.
Men om du tar den skulle det vara en otroligt fin gärning. 🙂
Om jag skulle köpa den skulle jag åka rakavägen till en veterinär för en full koll på kaninen. Både för kaninens skull, min sinnesfrid och så den inte drar hem något elände. Men sedan har man ju det att man kan ju inte rädda alla djur :( tar jag hem honom så kommer det ju bli någon ny stackare där i slutänden. Inte lätt när man är en sådan djurvänn, man blir ju inte klok på vad man ska göra.
Jag har full förståelse för att man vill köpa en kanin från en djuraffär för att "rädda" den, om man ser en som inte har det så bra. Eller ja, många vill ju göra det oavsett var kaninen befinner sig - djuraffär, privatperson, uppfödare osv. Och det är verkligen super att det finns sådana som vill hjälpa djur som inte har det så bra som dom borde.
Men det som kan bli lite tokigt är ju ifall många vill "rädda" kaniner från djuraffärer genom att köpa kaniner, vilket innebär inkomst till affären och djur sålda och så fortsätter det. Så länge folk köper djur och ger inkomst till affären kan affären fortsätta med den typen av verksamhet. Om ingen köpte djur från djuraffär, skulle förmodligen djuraffärerna sluta sälja djur.
Det är svårt det där, för jag förstår verkligen alla dem som vill köpa djuret för att ge det ett bättre liv än det har i affären. Men samtidigt gör det att affärerna kan fortsätta att sälja djur. Det bästa vore ju om man kunde få till en lagändring istället så att det inte längre var tillåtet att sälja djur i butik.
Men verkligen all cred till er som försöker hjälpa djur till att få ett lite bättre liv, hur ni än gör det ❤️
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#11 det är ju precis så jag tycker med, mycket bra skrivet :) Men frågan är ju hur man ska få till en lagändring? Kanske skapa en ny tråd om det. Känns som en viktig fråga som man inte kan försöka lösa en och en. Det krävs troligen att man går ihop många samt gärna att man har många bra kontakter som kan hjälpa till.
Vissa kaniner är slö och "lat" :) har två som kan sova som stockar och se döda ut - den ena från djuraffär och den andra från uppfödare. Den ena ser trött ut i ögonen hela tiden, lite halvslö så där ;P medan den andra är som en durasellkanin :) båda är 5
#12 Det där med juridik och lagändringar är (tyvärr) inte riktigt min starka sida om vi säger så 😛 Men nån annan här kanske har bättre koll? Eller om det finns något annat forum kanske där det finns folk som vet mer på det området? För jag håller absolut med om att det är en viktig fråga 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
haha varför maila, fråga i affären? de har väl personal.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#15 för att jag bor tre mil från affären kanske 🙂och väldigt sällan är i stan. När jag var där var det dessutom mycket folk i butiken och bara en personal och hade tid att passa.
Ni kan inte säga att alla djuraffärer är jättedåliga! Det finns världens bästa djuraffär i mölndal och dom vet lika mycket som veterinärer. Köpte min 3:e kanin där och de ångrar jag asblolut inte. Jag var inte heller okunning då. alla skriver alltid " jag köpte TYVÄRR min kanin i djuraffären en gång då jag inte visste bättre" .
Man borde inte säga att man inte kan rekommendera att köpa i djuraffär, alla djuraffärer är inte dåliga! Det finns så många djuraffärer som inte vet ett skit om de bästa för djuret men alla är inte så. Jag kan däremot rekommendera en väldigt bra djuraffär i mölndal.
Jag tycker däremot de djuraffärer som inte har papper på att djuren kommer från uppfödare eller privatpersoner ska stängas ner-
Frida
#17 Om de vet lika mycket som veterinärer hade de inte valt att jobba i djuraffär 😉
#17 Så klart att det finns bra djuraffärer med och tur är väll det då finns det hopp för en förändring. Kul att höra att du vet om en.
I min stad fanns det en förr, men sedan kom de större kedjorna och vår lilla blev tvingad att stänga/sälja till en av de större kedjorna. Köpte mina första hamstrar, jordekorrar och mus på denna lilla privatägda affär och de var helt underbara djur.
Hoppas din butik slipper råka ut för samma öde, har hört att det ska finnas en bra i Uppsala med eller om det var utanför.
Jag var inne i en jättebra affär i Uppsala förut(tror den låg där iaf). Alla djur hade stora, rena burar och rätt mat och kaninerna, råttorna och mössen kom nyfiket fram för att nosa. Kaninerna såg ut att va renrasiga lejomhuvade med vackra siamesfärger
#17 djuraffären i mölndal är förfärlig. Se på hur råttorna har det & gnagarna. Hamstrar i små burar såg jättesmå ungar som var med som mamma i en visningsbur som oxå va tillsalu. Sen vet du kanske inte att de massproducerar möss & råttor. Säljer nakenmöss för över 100:- som de massproducerar på lagret blääää Du behöver inte försvara en djuraffär bara för att de är trevliga mot dej, de är de mot de flesta kunder liksom, de vill ju tjäna pengar
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Vad skulle ni tycka om en djuraffär som för det första köper in djuren från seriösa uppfödare med stamtavlor och allt där till men även tog in omplaceringar?
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Alla djuraffärer är inte dåliga nej men tyvärr är majoriteten det.
Dålig kunskap mm, tyvärr.
#22 Det hade varit toppen tycker jag, tyvärr tror jag inte många hade köpt vuxna djur i djuraffär, för många som kommer in i djuraffärer vill ha ungar 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#23 mm.. Det är just det… Hur många skulle göra det.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#24 Tyvärr för få, tror jag 😕
Det värsta jag sett var en omplacerings nymfkakadua som skulle säljas för 5000 en "vanlig" säljs för ca 800. han (Blixten) kunde prata, vill jättegärna gosa och alla blev "aww" då dom såg han. Jag gissar att det blir så att dom frågar efter priset, blir besvikna köpte en annan nymfkakadua i hopp om att den skulle bli som Blixten. senaste gången vi vi såg han kanske ½ år efter vi såg han första gången så var han fortfarande kvar men deprimerad 😕
Dom hade antagligen Blixten som dragdjur för att få folk att köpa nymfkakaduor
l'm back
#26 Oj! Vad dyrt!
Mamma föder upp nymfkakaduor.
Men 5000kr kostar ingen färgvariant av dem hehe
#27 ja det är pga priset vi gissar att det var en lockfågel 😡
Motiveringen var ju också att dom tog det priset för att han kunde prata, men det är ingen ursäkt för att plåga djur 😭
l'm back
#25 ja det är riktigt synd.. Men unga djur från uppfödare borde de ju vilja ha? :)