Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 2313 ggr
PHenriksson
0

Bogsele eller H-sele

Hej!

Jag ska köpa en sele till min kanin som är en dvärgvädur på drygt 1 år. Jag har läst om båda selarna men skulle ändå behöva lite hjälp med vilken sort som skulle passa bäst till min kanin.

Han har bara varit ute i sele och koppel några gånger och då hade jag en sele som jag köpt på en djuraffär (som mer liknar en 8 i formen). De gånger han har varit ute i sele har han både varit upp i mig (han har inget problem med att jag går nära honom) och skuttat runt massa. Ibland får han oväntade glädjeskutt när man inte riktigt är beredd och då blir det ett ryck, eftersom man inte alltid hinner med riktigt. Jag tror inte att han skulle rymma, men är inte säker.

Tacksam för svar, säg till om ni vill veta något mer.

Mvh Pernilla

[körsbärsblomma]
0

h sele tycker jag mycket om

[Mi-rand-a]
0

Bogsele tycker jag då de inte sitter lika hårt runt halsen som h-sele och då inte gör ont om de skulle ryckas till i kopplet.

PHenriksson
0

Okej! Jag glömde skriva att min kanin är sprattlig när man ska sätta på en sele, har läst att det är svårare att få på en bogsele då men vad har ni för erfarenhet av det?

Fridaaaa
0

H-sele har jag till mina.

Men ska ev byta till Ella, då hon kan bli för dragig och "rycker" i sele och koppel om jag t.ex stannar och hon ej kommer längre.
Men vet ej vad som skulle passa.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mickis1994
0

Bogsele. H-sele drar för mycket kring halsen tycker jag.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

hobbymupp
0

Molly blev myyyycket lugnare och tryggare i bogsele än i h-sele. Det i kombination med fördelen att det drar mindre gör att jag föredrar bogsele!

PrinzeZz
0

jag föredrar helt klart H-sele, tycker Bogselar är så klumpiga och lätta att rymma ur, H-selar sitter inte hårt runt halsen och gör inte ont om den är korrekt tillpassad och man själv inte är ryckig i kopplet.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[körsbärsblomma]
0

min hsele till cesse är lagom får in en tumme på varje håll

[Mi-rand-a]
0

#3 dom bogselarna jag har hade nog blivit lite tjorvigare att få på men de finns olika modeller, sen kan de bero på hur du sätter på selen också :)

#7 De beror på hur liten kaninen är, har en hermelin som är såpass liten så att han måste ha h-sele för bara några månaders kaniner och en hermelinblandning som passar perfekt i sin bogsele och aldrig skulle lyckas rymma ur den.  H-selar sitter inte hårt runt halsen men de blir ett hårt och obehagligt-skavande ryck om de skulle hända att kaninen fick spring i benen och man inte hinner med.

PrinzeZz
0

#7 Grattis till att ha lyckats hitta en bogsele som sitter bra, har själv under 8 år aldrig hittat en bogsele som sitter 100%.

Om man har problem med att kaninen far iväg utan förvarning och det blir ett ryck i selen får man nog träna både sig själv och kaninen så detta inte händer, mina kaniner far i princip aldrig iväg så snabbt att jag inte hinner släppa efter på kopplet och stoppa dem mjukt.

Nä, jag föredrar helt klart H-selar, i min mening sitter de bäst, efter H-selen kommer bröstselen och allra sist kommer Bogselen.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Fridaaaa
0

#10 Alla mina kaniner kan gå bra i sele utom Ella. De andra har jag haft sedan de var runt 8 veckor gamla (utom Albin) så de har lärt sg att gå fint, Ella köpte jag när hon var 6 månader gammal, och aldrig gått i sele. Hon gick fint första gångerna men detta är något hon har börjat med nu. Vet inte om det är brunst,hormoner osv som spelar henne ett spratt, hon är 1 år nu.
Men nu när det blir bättre väder igen ska vi träna, träna igen 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.