Vem ska passa ens kaniner?
Hur gör ni när ni reser bort? Vet att många av er har många kaniner Hur gör ni på ex semestern?
vi har bara rest en gång sen vi skaffade djur (vi reste ju ioförsig inte mycket före heller) då brukar nån i familjen passa hus och djur. tex passade min mamma (som har erfarenhet av både stora och små djur, vi hade tex kaniner under hela min uppväxt) djuren under 5 dagar på bröllopsresan, de övriga 2 (som blev 1 eftersom vi längtade hem) skötte svågern om dom.
har vi varit borta en kort stund (tex 1 dygn eller 2) så har min moster eller nån i hennes familj svängt förbi. dom har själv kanin och andra djur och dom bor bara 1 mil bort så det är nära och bra.
ett tips? är att ha ett papper med rutinerna tex
kaninerna
alla kaniner får nytt hö och vatten morgon och kväll.
Honeychan (hon som är nästan helt svart) får också ca ½ dl havre.. kolla så att alla mår bra och är pigga.
Hö finns i säckar vid ingången och havre finns i lillrummet utanför hönshuset.
obs Quasimodo vill gärna rymma
Vid frågor rimg oss 073 ******* eller 070 *******
Exakt hur du skriver beror ju på hur just dina rutiner är och hur lång tid du ska vara borta (det ovan är för en kortare tur)(och vi har separata för övriga djur såklart)
Städa alltid allt innan ni ger er av, sånt ska djurpassare inte behöva göra
namnskyltar på burarna kan vara bra eller bilder+ namn i lappen (eller båda)
Rutinpapper ska egentligen alltid finnas. man kan ju bli sjuk eller liknande så att man inte hinner informera nån.
edit: rutinpapper kan behöva skrivas flera dagar i förväg eftersom man alltid glömmer nått eftersom det är självklart för en själv då man gör det varje dag. och om det inte är omöjligt så ska djurvakten också visas runt, rutinpapperna är då mer som minnesstöd.
l'm back
Vi har en hel del bekanta i närheten som också är kaninägare. Vi brukar hjälpas åt, när man reser bort, och det finns alltid någon som kommer och ser till ens kaniner. Jag ställer inga krav på att de ska städa hos kaninerna, och de behöver bara se till dem 1 gång/dag.
Om mot förmodan ingen skulle kunna passa kaninerna, så skulle jag lämna dem till något kaninpensionat under semestern, typ Teddytassen eller liknande.
Vi har en granne som älskar våran hund, så om vi nu skulle få för oss att åka iväg så ställer hon upp även med kaninerna. Dock reser vi vääldigt sällan, vi har gjort nåra korta resor (över helgen eller upp till 4 dar) Har vi ingen som kan ta hand om djuren, så stannar vi helt enkelt hemma:-)
Har både en pojkvän som passar mina och även många bekanta som är så vänliga och hjälper till :)
Ok
Jag har vänner som bor ca 10min gångväg från mig. Dom passade mina kaniner när jag var i italien i höstas och när jag åkte iväg över jul nyår.
Har alltid någon som kan komma och kolla till kaninerna när vi är bortresta, våra trevliga grannar i sommarhuset eller någon i familjen som inte följer med. Vi har kaninerna i stora beteshagar under sommaren där vi har vårat sommarhus, känner alla i byn och finns alltid någon som vill gå och kolla så de har vatten och mat och att de mår bra, brukar erbjuda en slant för jobbet, typ 500 kr för en vecka men många vill inte ha någonting.
Vi åker aldrig på semester pga att vi har djur ;)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
min bror passar cesse när jag är borta
Mina föräldrar passar om jag sover hos kompisar/är på semester utan dem. (Bor hemma ;) )
Annars om hela familjen är borta är det släkten/bekanta. Nu senast fick min kanin bo hos förra ägarna. (Omplaceringskanin)
~Rabbits for Life~
Vi åker aldrig iväg, max över en natt kanske till sommaren då och då, men inte mer. Så behöver ej ha vakt.
Men annars skulle svärmor åka bort och ge dem mat och kolla till eller hade jag tagit dem till min mamma 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åker vi bort så brukar min kompis familj ta hand om djuren, i gengäld sköter vi deras när de är borta :) Har inte de möjlighet att sköta djuren så har vi pratat med min fd kompis, men vi har som glidit isär som kompisar men jag tror att hon skulle kunna hjälpa oss om det var så, vi är ju inte ovänner på det sättet :)
Som familj åker vi aldrig iväg, pga djuren. Men ibland åker jag bort i 2-3 dagar och då tar föräldrarna hand om dem :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
vi frågar först och främst familj och släkt :)
Min bästa kompis tar hand om mina kaniner när jag reser m.m. (blir resor varje lov…)
I gengäld så tar jag hand om hennes kanin när hon reser m.m.
Vi båda är nöjda med det då vi älskar varandras kaniner och gillar att ta hand om de🙂😊
Försöker va hemma om det är möjligt, annars tar jag med honom :) Som när vi tex åker till våran stuga.
Om man behöver vakt ber jag någon jag litar på som Melker själv tycker bra om :)
Mamma brukar passa, dock ganska ofrivilligt men hon gillar ändå att ha någon helt random att prata med (dock så säger hon inte det direkt)
//Joanna