Hur träna, och när?
Eftersom jag har fått vem en liten buse här hemma, (köpt som hopp kanin) hur skall jag träna henne? Hon blir 9 veckor på lördag och vi lär känna varandra just nu ;) har läst alla artiklar på Kaninhoppning.ifokus, men det är väl för tidigt att selträna henne nu? Har hört att skelettet kan ta skada av det. När ska man börja hoppträna tidigast enligt dig och varför? Är grymt tacksam för svar! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag tycker nog att börja selträna med koppel gör man vid 3 månaders ålder och hoppträna 3 - 4 månaders ålder beroende på hur kaninen kännes sig bekväm i sele. Vissa kaniner är redo att börja hoppträna vid 3 månader och andra är det vid 5 månader. Det kan variera så mycket. Det viktiga tycker jag är att göra flera korta pass istället för få och långa pass. Se även till att inte nöta för mycket på samma nivå. Det kan trötta ut en kaninunge.
Mellan 2,5 - 3 månader tycker jag att man kan testa att sätta på kaninungen sele i hagen (under uppsikt) för att den ska kunna vänja sig långsamt och känna sig 100 % tygg i sele.
Det är lite så jag tänker 🙂
Under uppsikt går det bra att selträna med enbart sele :) Jag rekommenderar H-sele i så fall eftersom risken är mindre att kaninen trasslar in sig i den, med koppel tycker jag du kan vänta med ett tag till.
Det har varit diskussioner om selen gör skada med koppel på ungar eller ej, men jag tycker det är bättre att ta det säkra före det osäkra och träna utan koppel tills kaninen börjar vara 3-4månader beroende på ras (större kaniner senare). 🙂