Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 5712 ggr
Pelzi
0

Behöver triangel bur ritning

Jag behöver en ritning då jag ska bygga en betes bur till  ninisarna alltså hur man gör vinklarna och sånt och hur ni har gjort.
P.s jag vet att triangel bur inte är laglig men jag ska ha den så dom får äta gräs på dan.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

rabzzit
1

Du kan ju bygga en rektangulär betesbur?

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Melao
3

Gör en rektangulär bur istället, lätt att bygga, lättare att använda och bättre för kaninerna. Antingen kan man bara använda reglar, jag brukar ha impregnerat för att slippa måla, som man skruvar ihop med vinkeljär. Eller så kan man ha reglar till hörnstolparna och plankor till sidorna, då behöver du inga vinkeljärn eftersom du kan skruva fast plankorna direkt på utsidan av reglarna. Anpassa måtten efter storleken på bottennätet, vi brukar göra dem 1*2m. Gör den inte mer än ca 70cm hög så kan man enkelt kliva över för att ta sig in i buren.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Pelzi
0

Jag ska bygga i träslöjden fick bara bygga en trekanitg :)

fossingen
0

#3 Typiskt lärare. Bygg den så stor så möjligt vettja. Gnäller dem så kan du säga att den annars blir förliten XD

Laglig är dem om de inte övernattar i dem.

Fridaaaa
3

#3 Mysko lärare anser jag 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nevina
0

Konstig lärare!

Men trekantsburar kan visst vara lagliga, det gäller bara att göra dem stora nog. Se sista inlägget i denna tråd:

http://kanin.ifokus.se/discussions/4d713a3bb9cb46222d0514de-ar-trekantsburar-lagliga

Pelzi
0

Han säger att det går åt för mycket virke då men jag kan säga att buren inte blir laglig i såfall tänkte bara kanske 3 timmar/dag så ninisarna får käka gräs :D

fossingen
0

#5 #6

Lärare brukar vara sådär. Jag tror det beror på att alla ska ha en chans att bygga något i trä de säger så, skolarna snålar in på mycket.

Samma var det när jag skulle bygga ett marsvinshus när jag gick i årskurs 5-6. Jag ville ha ett hus i plywood, men ne det fick jag inte. Fick bara använda spånskiva (kommer ej ihåg anledningen), dock höll den ju några år XD

Samma med suddgummin 1 halft suddgummi per termin för mer fick de ej råd till.

Fridaaaa
0

#8 Ja vissa är det, andra inte 🙂
Dock blir det inte mycket skillnad direkt, beroende på storleken man gör menmen. Vissa skolor/lärare är som dem är 😉

Suddigum och pennor fick vi fler av på högstadiet, dock inte hur många som helst men 1-2 st suddigum minst i alla fall 🙂

fossingen
0

#9 Ja, fast Sverige börjar ju bli fattigt så 😂

Fridaaaa
2

#10 Handlar inte om det. Handlar om ren snålhet…. De drar in på det mesta.

Alvirpo
0

#11 Som här där dom lägger ner våran skola för att pengarna inte räckeroch samtidigt ger hockeyn 2,5 miljoner…

Fridaaaa
0

#12 Ja precis,kommunerna prioriterar fel. Samma sak med t.ex vårdcentraler och sjukhus, med sämre prioritering på trots att det borde vara mycket högre prio.Men så är det i dagens samhälle på många håll tyvärr 😕

fossingen
0

#11 Precis det jag menar. Välfärden i Sverige börjar bli ren skit. Skattesänkningar leder till indrag av alltihopa, speciellt skolor, personal, sjukhus m.m drar kommunerna in på. Skatten borde höjas en aning och förbättras till bra saker istället för skitsaker .

Pelzi
0

Någon som har ritningar/ bilder på snygga betes burar? då som jag kan visa kanske som exempel :)

[RC1393]
1

#6 Trekants burar kan inte vara lagliga, hur man än gör. Lägsta höjden ute i hörnen är ju 0,1cm, och det är ju absolut lägsta höjden man mäter efter om man ska följa jordbruksverkets egna skrifter. De säger ju lägsta höjd och 25cm från mitten av buren om man mäter från kortsidan är ju inte lägsta höjden om du förstår :)

TS: Denna bur tycker jag är bra: http://www.plingeling.net/index.php?page=betesbur

Kommer bygga något liknande i sommar, fast med ordentligt nät och ett upphöjt, inbyggt hus och nättak :)

Nevina
0

#16 Jaha okej. Jag har sett många som skrivit och förklarat det så att det är lagligt om man gör som i tråden jag länkade till. Det är alltså inte det då?

PrinzeZz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 klart trekantsburar kan vara godkända, men det kräver att man gör dem STORA

lättast är att tänka att man ska kunna få plats med en låda som är 1minimum mått i trekantsburen, såhär (i profil)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Underbarn
0

#10 konstig när väldigt mkt av skattepengarna går till invandrarpolitiken (betald körkort, betald "bostadslån" till möbler, betald vård när de inte ens är medborgare etc etc) och att låna ut pengar till fattiga länder när vi själv har låneskulder. Konstig prioritering. Säg till din lärare att det går åt mindre virke till en godkänd rektangulär Hage än en godkänd triangelgård

[RC1393]
0

#18 inte om man ska gå efter vad jordbruksverket säger, lägsta höjden ska ju vara godkänd, sen spelar det ingen roll om du har en godkänd rektangel inuti, om du inte har avgränsat så kaninen inte kan komma ut till hörnen där höjden är mindre än 50cm. Det är ju trots allt alltid lägsta höjden jordbruksverket mäter efter.

Melao
0

#20 Om ditt resonemang stämmer skulle de flesta bolådor inte heller vara godkända, vilket de uppenbarligen är efter jbv själv satt minimått på bolådor som är mindre än minsta godkända burhöjd. Oavsett tror jag inte att kaninen lider av att den har "snetak" i ändarna sålänge den har chans att sträcka ut sig på andra ställen i buren.

[RC1393]
0

#21 Det jag vill ha fram är att de inte är godkända vilket de inte är, jag har inte sagt att en kanin dör utav att vara i dem. Onödigt att bygga sådana tycker jag då de ändå inte kan utnyttja allt utrymme eftersom de inte ryms. Bättre bygga burar som de faktiskt kommer åt alla utrymmen i.

PrinzeZz
1

#20 och vid vidare duskussion med jbv har jag fått reda på att så länge kaninen har en godkänd yta att röra sig på så spelar det ingen roll om andra ytor är mindre än godkänt. Vilket gör en stor nog trekantsbur godkänd

[RC1393]
1

#23 jaså? De går bara emot sig själva, hela tiden, så frustrerade. Men jag vidhåller att det är bättre att bygga en fyrkantsbur än en trekants, dessutom blir fyrkanten billigare mot en godkänd trekant.

PrinzeZz
4

#24 ja en precis godkänd fyrkantsbur kommer i alla lägen bli billigare än en precis godkänd trekantsbur det håller jag med om, samt att de är smidigare att hantera.

fossingen
0

#19 Japp, invandrare prioriteras som klass A känns det som nuförtiden, ganska oresonligt att de får allt gratis medans vi inte får det, snacka om diskriminering..

Läste en artikel som staten vill införa, det handlar om att invandrare som tar studielån via CSN kommer att få slippa betala tillbaka lånen om de inte kan, dvs de blir avskrivet helt enkelt.

Och de som står för deras lån är svenskarna som de uttryckte det.
Så jag får inte mitt lån avskrivet, nej, för jag är ju svensk.. Diskriminering i hög grad..

Tycker Sverige borde satsa mer på väldfärden och göra Sverige bättre innan vi tar hand om massa invandrare, eftersom vi tar redan in för mycket enligt statistiken. Jag menar, om vi inte kan ta hand om vårat land, hur ska vi kunna ta hand om andra? Ja, som politikerna verkar se så ska vi alltså få betala för kalaset. Tycker vi borde satsa på mer personal på sjukhus och sådant inom väldfärden.

Fridaaaa
0

#26 Jag läste på ett annat ställe att det inte stämde helt. Att de behöver betala delvis lånen men inte allting om de inte kan.
Men ja det är sjukt!

Melao
6

Jag tycker inte riktigt att invandringspolitiken hör hemma i en tråd om kaninburar, men det kanske bara är jag?

fossingen
0

#27 Det får vi hoppas på ;P Men ja, man blir sur;P

#28 Drogs bara upp på grund av att läraren var snål;P

HusetAnubis
0

#18 Det beror lite på vilken handläggare du möter vid en ev inspektion. När jag läste djurskydd så diskuterade vi detta med vår lärare i djurskydd. En trekantsbur var inte godkännd även om det gick att göra en kvadrat innuti med godkännda mått eftersom det är från bädden till takets lägsta punkt som skulle mätas.

HusetAnubis
0

Kaninens försvar är att antingen fly eller gömma sig. Därför är det andra mått som gäller för en bolåda eftersom kaninen kan krypa in och gömma sig och känna sig trygg. I en bur utan täckta sidor ska kaninen kunna resa sig hastigt och kolla av omgivningen utan att riskera att slå i huviudet i taket.

I en trekantsbur där det går att göra en kvadrat är alltså godkännd vad det gäller yta att röra sig på men inte vad det gäller takhöjd.

Melao
0

#31 Hur går det ihop med en sitthylla i en vanlig innebur? Alltså med gallertak.

HusetAnubis
0

Kaninen ska ha sitthylla och det är godkännt att den inte kan resa sig upp på bakbenen när den sitter på sitthyllan. Varför vet jag faktiskt inte. Troligtvis hänger det ihop med kaninen som produktionsdjur dvs den har relativt snålt tilltagna minimi mått.  En aspekt kan vara att kaninen lär sig, dvs kaninen lär sig att den inte kan resa sig i full längd när den sitter på hyllan. Det  diskuterade vi när det gällde dispenms för ex takhöjd för hästar som bott i stallet men inte för nya hästar men jag vet faktiskt inte.

Däremot ska det inte vara så i buren i övrigt även om djuret inte direkt far illa av en stor och rymmlig trekantsbur. Det blir en för stor yta med för låg takhöjd, mer än halva buren får för låg takhöjd på bilden i inlägg 16.

HusetAnubis
0

Jag kan tillägga att jag är inte själv nitisk.
Men jag vill ändå poängtera att det inte är givet att djurskyddsinspektörer resonerar som i inlägg 16. Eftersom vi hade uppe just den frågan på kursen jag läste. Mina lärare som båda arbetade med djurskydd och själva lärde ut djurskydd på högskolenivå hade inte godkännt en trekantsbur ens om det gick att göra en kvadrat med godkännd mått innuti buren. Det tycker jag ändå är viktigt att poängtera i en sådan här diskussion. Det bästa är att bygga en rektangulär bur från början.

Jag är inte själv nitisk, jag resonerar som så att djuren ska kunna ha ett naturligt beteende.