Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3941 ggr
[00emi07]
0

Myter om saltsten

Hej! Har hört att saltsten är som en drog för kaninen. Samt att kaniner med pellets inte bör ha saltsten. Stämmer detta? Eller kan jag ge Mina ute kaniner det?

[GerbilLooover]
0

Inget smådjur ska ha saltsten, smådjur kan få njursten av det.

[00emi07]
0

Ok

Fridaaaa
0

Saltsten är inte bra för kaniner nej, det är en myt att det är bra för dem 

🙂 Vissa har saltsten till dräktiga kaniner, precis innan födsel, under födsel och lite efter.

Men annars ska man ej ha det, även om kaninen inte äter pellets 🙂 Risken är att kaninen slickar för mycket på den och kan få njurproblem och urinsten bland annat 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[körsbärsblomma]
0

inga gnagare eller kaniner ska ha salt sten

Zabbio
1

Mina har det (salt+selen och spårämnen som vi har ont om i våra jordar) då de inte får pellets. Finns även kaniner som dött av saltbrist (ffa vid dräktighet). Men får de pellets har de salt iblandat.

Nu har de ju dels saltstenen placerad så att den inte frestar dem direkt (de måste upp på en hylla för att komma åt den) och dels har de en stor Hage och kaninkompisar så de har bättre saker att hitta på än att okynnes-slicka på stenen eller bita galler.

Har sedan december inte sett någon minskning av stenen eller utjämnad sida där de skulle ha slickat men har sett en eller annan hoppa upp, ta ett par slick och hoppa ner igen.

Min personliga åsikt är att urinsten kommer främst av att dricka för lite (tex från en nippel som inte matar ut tillräckligt bra) och då stör ju även för mycket salt vätskebalansen. Sen får ju kaniner torrfoder (hö. pellets) istället för färsk föda i huvudsak (vilket de vilda äter iaf 3 årstider av 4) och även det bidrar till minskat vätskeintag. Dricker de tillräckligt är saltet inga problem. Och man bör komma ihåg att salt + selen är ett ämne kroppen måste få i sig.

Självklart får man ha uppsikt - okynnes-äter de av stenen oavsett anledning får man hitta ett annat sätt att ge dem salt. Kanske begränsa tiden med saltsten eller ge pellets. Kaniner med saltbrist slickar gärna på folk (svett är salt) och jag vet mer än en som slutat helt med det beteendet när de  fått salt+mineralsten. Utan att de ätit särledes mycket av stenen och utan att de blivit sjuka i ung ålder.

Det är inte saltet som ger problem - det är bristen på vätska. Salt binder visserligen vätska och förvärrar en redan vätskesvag individ, men det är inte grundproblemet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
1

#5 Alla mina kaniner genom åren har haft vattenflaska men ingen har fått urinsten ellerliknande, Inte heller har de haft saltsten (mer än vissa få för många år sedan)  🙂 Så jag tror personligen att den risken inte är stor att de skulle drabbas av det pga det 🙂

[00emi07]
0

Ok tack allihopa

Zabbio
0

#6 Inte enbart av det, men det är en stor bidragande orsak. ;) Och det fins mer än ett test som visar att de dricker sämre generellt med nippelflaska. Att deras foder är torrare än vad de är skapta för behöver knappast bevisas.

Personligen tror jag att många sjukdomar och sämre häsa  hade minskat drastiskt om alla kaniner fick i sig vätska via mat och skål. Dock har jag inga direkta belägg för just det påståendet. Dock är de egentligen inte skapade för att få i sig större mängden av vätskan genom att dricka, utan via fodret. 

Sen är okynnesslickande en stor bov i sjukan - men det beror på stress eller tristess och inte på saltet i sig. Jag hävdar fortfarande att salt är livsviktigt och att vatten är svårt att få i en tamkanin i tillräcklig mängd om den inte går på bete.

Fridaaaa
0

#8 Jag tror det beror på kaninen om de dricker mer eller mindre. 
Mina har alltid druckit som de ska i allafall, alltså vad som är normalt för en kanin att dricka/dag 🙂 Men det är mina egna erfarenheter 🙂 Alla mina kaniner har skål nu, men dricker inte mer 🙂

Zabbio
0

#9 Normalt för en tamkanin som lever på torrfoder ;)

Det handlar fortfarande om mer än hur mycket de dricker ur flaska eller skål. Och hur mycket vätska de egentligen behöver få i sig för att inte få problem av smärre obalanser i kosten. Och hur mycket vätska de får i sig via både foder och vatten.

En kanin som får i sig tillräckligt med vätska och inte stress-äter saltstenen kommer inte få problem. Möjligtvis om det redan finns en svaghet, vilket då brukar visa sig i att kaninen äter mer salt än den ska.

[rabbitkanin]
0

Gäller det även för Hamstrar? Har nämligen en kompis som har hamsteruppfödning, jag har sagt att saltsten inte är nödvändigt för dom och att de kan få njursten bl,a…Hon trodde dock inte på mig och undrade då hur i hela friden säljer de sådant på affärer då?, så hon använder fortfarande saltsten till sina små gnagare..

.

tlover
0

våra har saltssten då dom inte äter pellets (som dom ska). däremot så slickar dom väligt sällan på den, om dom slickar mycket på den är det för att den varit gömd en längre tid (tex dom har möblerat om och grävt ner den/puttat ut den ur buren utan att vi har märkt det) men det är väldigt kort tid dom använder det mycket sen möbleras den om igen och göms 😉

skulle dom varit i naturen hade dom ju slickat mineralrik jord för att få i sig mineraler.

men jag tror det kan vara som #5 säger att äter dom inte pellets och inte slickar för mkt så är det helt ok (det är ju till och med rekommenderat för såna kaniner som vi har hemma eftersom dom inte ska äta pellets.)

Däremot var det bra ide att hålla koll på kaniner som slickar för mycket (vi har ju inte haft det problemet så vi har inte ens kommit på tanken)

l'm back

Zvintos
1

#11: Det gäller precis samma för hamster. Ingen saltsten, mineralsten eller liknande. Att de säljer saker på affären innebär ju inte att det är bra, utan helt enkelt för att det helt enkelt säljer bra pga att en del inte har koll på vad som är bra och inte.