Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1125 ggr
[Jhillhzan]
0

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte speciellt bra på färger i genetiken, inte generellt heller för den delen.. 

Jag har en liten urgullig sak, som jag mer än gärna skulle vilja behålla men ska jobba med sambon lite ;) Nu är det så att jag har frågat runt på olika ställen, men inte fått något riktigt svar (känner jag)..  Madagaskar Otter, Viltgul, Vilt Isabella.. 

Vad har den för färg?

[Jhillhzan]
0

Ytterligare en bild, dock är båda bilderna från 28 Mars..

Mickis1994
1

Vad har skönheten för bottenfärg? 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Jhillhzan]
0

#2 Botten färg? 😕 Jadu, vad betyder det?

Bakom denna ulltuss finns det: 
Viltgrå wienertecknad, vilt zobel, viltgul, white svart, brun/vit mantlad blåögd, holländartecknad madagaskar, schwarzgrannen, svart, madagaskar och zobelsiames brun…

farvendal
1

Bottenfärg = färg på pälsen närmast huden typ.. ja färgen i botten helt enkelt :P Dra pälsen mothårs så ser du :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[Jhillhzan]
0

#4 Samma som färgen man ser.. Gul grå aktigt..

Mickis1994
0

Jag kan inte riktigt bestämma mig ifall det är en ljus madagaskar eller en isabella. Men jag tror det är isabella. Vilken färg? är klorna?

Om de är hornfärgade (ljusa) så är den isabella om de är mörkbruna är det en ljus madagaskar du har

Sen om det är vilt eller inte vet jag inte. Jag är inte så bra när det kommer till vilt. 🙂

Mvh Michaela Glansk.

[Guldvingens]
0

Vilka färger har föräldrarna?
Ungen är inte isabella eller viltisabella, finns ingen blå ton alls i pälsen.

Jag skulle vilja säga sotig viltgul ELLER madagaskar otter. Fast det beror lite på föräldrarnas färger :)

fossingen
0

#3 Kan du skriva ut moder och faderns färg. Samt deras föräldrar.

[Jhillhzan]
0

Mammas sida (hon själv är viltgrå wienertecknad) mamma: vilt zobel
pappa: viltgul (vit bläs, blåögd)
mormor: white svart
morfar: brun/vit mantlad blåögd
farmor: holländartecknad madagaskar
farfar: schwarzgrannen

pappas sida (han själv är zobel siames brun) mamma: zobel siames brun
pappa: zobel siames brun
mormor: madagaskar
morfar: svart
farmor: madagaskar
farfar: zobel siames brun

(jag vet inte om bilden är för mörk, fel vinklad eller något..)

Underbarn
0

Jag tror inte Isabella då det inte verkar finnas blått i stammen även om det kan ligga dolt. Men mammans mamma är den viltzobel brun eller blå eller något annat? :) Tycker sotig viltgul men jag är inte så haj när det kommer till zobel i stammen

PrinzeZz
0

tycker den ser ut som en väldigt blek madagaskar otter med wienerteckning

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Mickis1994
0

Nej nu när man ser stammen är det inte isabella i alla fall. Fast jag tycker ändå att det ser ut som en isabella.

Tror mer på en blek madagaskar, otter eller inte vet jag inte men möjligheten finns!

Intressant färg och bra diskussioner måste jag säga!

Mvh Michaela Glansk.

fossingen
0

Vad ungen kan vara (mest troligt enligt bilden)

A_bb C_ D_G Viltgul

A_bb C_ D_gg (om mor bär på enfärgsanlag) Madagaskar

Otter är den mest troligt inte. Då den verkar ha viltzoner.

Jag tror ungen mest troligt är en sotad viltgul. påminner om min sotade viltgula.

[Jhillhzan]
0

#10 Jag vet inte om vilt zobel var brun eller blå. Uppfödaren till mamman tycker att bebisen är viltgul. Ser precis ut som den viltgula hon har hemma (morfar till bebisen) :)

Så ja, sotig viltgul kan kanske stämma - mycket sot isf :D

Zvintos
1

#13: Fast en otter har ju också viltzoner. 🙂

fossingen
0

#14 Jag tror den är sotad viltgul. Kolla på dessa bilder längst ner. Dvs bottenfärgen och jämför med din kanin.

http://kaninfarg.se/farg.viltgul.htm
Vilt kaniner har bältesindelning, dvs olika färger från botten till topparna, otter har inte det. Ta en bild när du särar på hårbottens så kan vi se direkt om det är vilt eller otter :)

#15 Jo, det vet jag fast otter har ingen bältesindelning. Den är antingen viltgul sotad eller madagaskar otter , väldigt ljus isåfall.

Zvintos
0

#16: Fast det har ju inget med själva viltzonerna att göra. 🙂Det var just det ja kommenderade, att en otter också har viltzoner. Bältesindelningen har ingenting med viltzonerna att göra.

fossingen
0

#17 Nej, haha, blev lite vimsigt dära. Är rätt utmattad av förkylningen med yrsel så det blir lite fel nu då och då :)