Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1175 ggr
ElviraNym
0

är kaniner allergi djur?

jag vet ingenting om kaniner men finns det någon kanin som inte fäller mycket hår? ( alltså blir man inte alergisk ) Det är inte jag som är allergisk utan min lillebror men det är intresant att veta ändå:)

Med vänliga hälsningar,
Elvira

[Totoros kaniner]
0

alla pälsdjur kan ge allergiska reaktioner. o tyvärr finns det risk att man framkallar mer allergi hos en redan allergisk person genom att ha pälsdjur.

Fridaaaa
1

Nej finns inga "allergikaniner" 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mickis1994
0

Nej kaniner är inte allergi vänliga djur, inga djur är det. Lika ofta som man är allergisk mot pälsen (huden?) kan man vara mot salivet hos djuret. Men har man kaninen utomhus så brukar det fungera bra så länge personen i fråga (din lillebror) inte gosar med kaninerna mer än vad han tål. Så har vi löst det här hemma. Pappa är jätteallergisk mot saliv hos djur men genom att kaninen utomhus så fungerar det. Vi är noga med vilka tröjor vi har på oss när vi är med kaninen dvs "kanintröjor" och alltid tvättar händerna när vi har matat eller klappat kaninen.

Så kaninen utomhus, kanintröja och tvätta händer borde göra susen när ni har en allergiker i familjen. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ElviraNym
0

Allegierna hos djur är i skinnet. När dom fäller hår så åker lite mjäll eller vad man ska kalla det med håret och framkallar allergiska reaktioner för dom som är allergiska. Men tack ändå nu vet jag om jag skulle vela skaffa en kanin någon gång i framtiden:)

MVH Elvira

Med vänliga hälsningar,
Elvira

skuttis88
0

Det beror på vad man är känslig mot. Min mamma är allergisk mot katt så när vi funderade på att köpa kanin, testade hon sig. Det visade sig att hon tålde kanin men var också allergisk mot hund. Om man är allergisk mot ett pälsdjur och skaffar ett man tål så kan man utveckla allergi för det det djuret.

MVH Celina

ninor
0

#4 Det bästa enligt min erfarenhet är att prova sig fram. Jag är allergisk mot det mesta, inklusive pälsdjur. Klarar knappt av att vara i min fasters hus där hon har både hund och katt t.ex. Men jag har två egna kaniner, och enda gångerna jag känner av allergin är just när de fäller, dock är det väldigt lindrigt jämfört med allergin mot hundar, katter etc.

Suskiv
0

Om det är din lillebror som är allergisk så skulle ni kunna ha utekanin, då blir det inga allergener inomhus.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D