Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1446 ggr
Mickis1994
0

Hökuber?

Nu är detta inte aktuellt för mig på något sätt utan är mer nyfiken.

Är det någon här som använder hökuber?
Vad har ni för erfaranheter kring detta?
Har ni hört något om hökuber, andra tankar osv.

Hökuber som jag hittade hos gnagarboden.
Innehåll:
Råprotein min. 7%
Råfett min. 1,5%
Fibrer max 32%
Vatten max 15%

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

MalinFrosch
0

Jag använder hökuber. Fast inte istället för hö. Jag använder dem som sysselsättning. 

Min kanin är i regel ute och skuttar i lgh under dagarna och sitter bara i sin bur på natten. Men ifall jag ska iväg och gör något och måste stänga in henne kan hon bli lite rastlös. Då lägger jag ibland in en hökub till henne så har hon något att syssla med. Gott, knaprigt, tar ett tag att käka upp och är inget onyttigt godis.

vevve89
0

Vart kan man hitta kuberna?

Mickis1994
0

#2 hos gnagarboden bl.a. teddytassen också :)

Är det någon som anväder hökuber istället för vanligt hö?

Mvh Michaela Glansk.

Zabbio
0

Jag läste ett inlägg från en vän i USA som gett hökuber och kaninen hade dött. Gissningsvis foderstrupsförstoppning (samma som hästar kan få) eftersom det var grön fradga runt munnen osv. Kan tänka mig att sådant kan kväva små långöron som har vekare luftrör än stora hästar..

Å andra sidan dog en av mina fd. kaniner (hade nyss fått flytta till ny ägare) av ett halmstrå. Hon hade på något sätt svalt halmstrået 5-6 cm ner i halsen utan att tugga (obducerade henne för att ta reda på vad hon dött av så att det inte var något smittsamt), hade fradga runt munnen. Antagligen fick hon panik av strået och sprang in i väggen eller något, vi tror att hon brutit rygg/nacke då hon slagit sönder en tand (kollade bettet innan hon flyttade så det var nytt) vilket tyder på att hon krockat med något hårt.. :( (hittade ingenting annat som kunde orsakat dödsfallet)

Väldigt sorglig historia på en ung kanin. Men poängen är att de kan skada sig på allt med otur. Jag hade dock inte velat ge hökuber. Är skeptisk mot pellets också för den delen… men de är väl inte lika porösa/suger åt sig vätska och sväller så fort.

Vet även flera på andra sidan dammen som ger hökuber istället för hö (de rekommenderar att bara ge hö var tredje dag, obegripligt för mig) och de är nöjda med dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

PrinzeZz
0

när jag och Isa var i England fick vu (utöver vanligt hö givetvis) även stora hökuber med örter, delade man på dem fanns det bland annat torkade maskrosblommor och annat skoj som mina här hemma är mycket förtjusta i, men Isa (och kompisens kanin) var inte ett dugg intresserade av dessa kuber och därför har jag inte provat hökuber igen.

Men en kompis ger små Hökuber i matskålarna till sina lättfödda honor, då får dem något i matskålen precis som de andra.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Mickis1994
0

Intressant! Att få läsa om hökuber. Jag har inte haft möjligheten att höra några andra erfarenheter kring detta så det är mycket uppskattat från min sida. 🙂

#4 Vad tråkigt kring dödfallen 😕

Mvh Michaela Glansk.

[körsbärsblomma]
0

har get min cesse för länge sen men gillar dom inte det blir bra skräppit det är enklare med grenar och andra gnagar saker