Äter inte blindtarmsavföring
Jag har rätt så länge haft problem med Mando, då han inte äter sin blindtarmsavföring under natten. Läste att det kan bero på för mycket protein så gav honom 2 msk rabbit royal och en msk jr farm grainless + torkade örter, varje dag, och grönsaker 4-5 gnr i veckan.Det funkade hela vintern men nu på våren så har han slutat äta det igen… Så nu ger jag honom 2 msk foder om dagen hälften rabbit royal och hälften grainless så får han torkade örter var dag och nu även grönsaker (som sallad, persilja,färska örter, små bitar av olika sorters kål ibland) varje dag. Men problemet försvinner inte. Han får såklart hö varje dag i obegränsad mängd. Någon som kan ge hjälpande tips? om hur jag ska ändra hans diet? Och om det kan finnas någon annan anledning till varför han inte äter det… Tack! :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Gick precis ut till mina kaniner och dem hade inte heller ätit upp det..
Hur mkt grönsaker i mängd skulle du säga att du ger per dag?
2 msk pellets om dagen kanske också är lite väl mkt då? Min kanin börjar också lämna lite druvbajs om man ger mer än 1½ matsked eller ger för mkt grönsaker.
Det är förmodligen så att din kanin äter en del av sitt druvbajs men att "övergödningen" (alltså på näringsämnen) gör att den inte blir intresserad av resten. Dessutom beror det på druvbajset. Är det mörkt, smått o välformat i små druvklasar eller enstaka små druvor eller är det stort ljusbrunt o mjukt? För då är det nog så att övergödningen stör bakteriebalansen och det kanske inte smakar så "gott".😂
#2 Jag ger ungefär 1 dl grönsaker per dag.. Så kanske ska sänka pelletsen ennu mera då.. Lite svårt att de formen på dem eftersom att han aldit står på dem… ;) men de är i klasar i alla fall.. Så är de rätt så mörka.. :)
~ Kram Nadja ♥
Lite mindre av både grönsaker o pellets kanske? o se hur det verkar funka.. Kan hända att det hjälper. Är de mörkbruna nästan svarta så är det bra.. det är när de börjar bli stora o ljusare i färgen o kladdiga som det är värre. Det betyder att du alltså bara ger liiiite för mkt av den näringsrika maten.
Okej ska testa :) Låter 1 - 1,5 msk pellets och typ 0,5 dl grönsaker/ dag bra? :)
~ Kram Nadja ♥
det låter bra, sedan om det ändå kommer så ta lite mindre till.. se också till att du ger helst 3 olika sorters grönsaker men sammanlagt inte er än 0,5dl då.. skulle han bli atletkanin senare o börja sporta hemskt mkt så kan du ge lite mer pellets förståss.. :p
Bara jag som inte kan skilja ut dessa pluttat?
Jag skulle nog hellre minska på grönsakerna än på pelletsen, 1 dl om dagen är rätt mkt. Äter han mycket hö? Har man ett riktigt bra hö med höga värden så kan bara det bli för mycket protein…
Vad är han för ras/storlek? Hur är hullet?
Det kan ju vara så att din kanin äter upp sina? De äter dem direkt från ändtarmsöppningen, när de fallit till golvet brukar de flesta kaniner rata dem. De ska liksom va helt färska.
Så kan det vara :). Hur vet kaninerna att de ska äta dem ens? :o
Det går en signal från hjärnan när blindtarmen är redo att släppa ifrån sig färdig fermenterat druvbajs, kaninen är programmerad att veta att då är det dags att äta den, det tar ca 13 timmar att passera från kaninen äter något tills det kommer som druvbajs har jag läst.
#8 Han är en dvärgvädur på ca 2kg. Han är väldigt 'kompakt' men endå i bra hull.
~ Kram Nadja ♥
Eftersom jag har tre kaniner inne märks det tydligt när min sambo eller jag varit och gett kaninerna lite för mycket gottis. Det luktar inge vidare med blindtarmsbajset inte! Hö, grenar och örter får de varje dag, och någon liten grönsak. Men pellets blir det bara när vi tränar, och delar dem då i små bitar. Dock har vi tur med bra värden på de höet vi har haft i år, får se hur det blir på nästa skörd. Men hoppas så klart på bra även då :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)